Världens fetaste skidor?

broder_tuck

Ny medlem
Världens fetaste skidor?
vilka skidor är världens fetaste?
de fetaste skidorna jag känner till är nog G-Funkenstein från Capital (tip 155mm waist 162mm
tail 132mm) http://www.capitalskis.com/shapes.asp . Skriv in nån hemsida till de fetaste skidorna.

Sen undrar jag också vad det heter när skidan är en så kallad "tvärtom carving"?

broder tuck

Världens fetaste skidor?
när Nojlas skidor blir klara kommer dom nog va en av världens fetaste
Dom skulle väl bli 175-150-165

Världens fetaste skidor?
Mannen mytenn legenden här; skidbyggandet har tagit fart och jag blev faktiskt färdig med CAD-ritningen till mina 192cm 175-150-165:or för 20 sekunder sen när jag läste detta, fast nu känner jag mig lite knäckt...

Tillbaka till ritbordet igen då!
jag vet inte vad jag ska fläska till med för midjemått. 175, 180, 185? Det här börjar bli perverst...

Mvh Nojlas, världens fetaste skidåkare till nästa vinter

Tillägg: Nu lutar det åt en 192cm lång 200-165-180, kanske...

Världens fetaste skidor?
Birdos standard skida är väl 147 i midjan de är rätt feta. jag träffade killen som gör dom i Andermatt

Världens fetaste skidor?
"Tvärtomcarving" vet jag faktiskt inte vad det kallas. Kommer säkert ett svengelskt uttryck för det snart. Tillsvidare kan vi ju kalla det "inverterad skärningsradie"!

Världens fetaste skidor?
haha.. ojoj 200-165-180!
då kan du ju låna ut dom till din snowboardåkande kompis om du har nån sån

"inverterad skärningsradie" var ett lite långt ord så man kan ju kalla det "gnivrac" :P

Världens fetaste skidor?
Gnivrac var ju faktiskt fyndigt, fast jag tror inte det kommer att slå så hårt.
Ärligt talat vet jag inte om det ska bli 175-150-165 eller 200-165-180. De sistnämnda är kanske lite väl feta. Den förstnämda blir ju större än allt annat med tanke på att den är 192cm lång medans skidor i den här bredden oftast ligger i ca 170-180cm.
Kan dock inte lova något, allt hänger på att jag kan fixa CNCmaskiner samt hydraulpress och form...

Världens fetaste skidor?
Inverterade carving, varför inte kalla såna skidor för cigarrer?

Riktigt feta skidor såg jag på Sälen TV för en j-a massa år sen, det var nån galen figur som kallades för Gundes brorsa, han hade en snowboard på varje fot. Tror det var -96 eller -97...

Världens fetaste skidor?
Omvänd skärning brukar väl kallas för reverse side-cut?

Backhopparskidor brukar väl vara breda, någon som har mått på sådana?

Världens fetaste skidor?
Jaha, tyvärr Capital, Nojlas och andra som ska göra de fetaste skidorna. Redan för hundra år sen gled jägare i Ångermaland runt på 2,5 meter långa puderlagg med ungerfärliga sidomått på 300-300-300. Slå det så snackar vi.

Världens fetaste skidor?
fetaste skida jag sett.
185 cm långa o stenhårda

har inte exakta måtten, men skidan är ca: 200-150-175
Kommer till vintern

Världens fetaste skidor?
Knegoff: Till att taf ram en prototyp och få rätt geometri använder jag snoCAD som hämtas gratis på: http://www.grafsnowboards.com/snoidx.htm

För att kunna skära ut profilen i CNC-maskin så behövs en riktig CAD-ritning och den gör jag i Mechanical desktop. Bygger bara upp en ram av de värdena jag får från snoCAD och sen drar jag en "Arc" längs med sidan så får jag fram exakt samma mått. Busenkelt. Sen kan man använda den mallen för att göra både kärna och skära ut belag om man har tillgång till CNC-maskin.
Har dock problem med att finna ett trämaterial som går att köra i en sådan maskin...

Världens fetaste skidor?
Jag träffade en UCPA guide i Val Thorens som hade en squall (mycket smal snowboard där man står som på en vattenskida) på varje fot.

Dessa bingar lätt över 150 mm i midja och han åkte som en gud på dessa bjässar. Borde kunna beställas från välsorterade fransk-tyska handlare.

Ang 200-150-175 skulle jag nog föredra ett par lite kortare och mjukare varianter ;)

Världens fetaste skidor?
lite frågor om "gnivrac" bara...

om man har vanlig carving (inte gnivrac)
åker man så här när man kantställer sä här: <- det hållet / /
men om man har "gnivrac" åker man så här då? / / -> det hållet

Världens fetaste skidor?
Fan jag som tyckte mina AK Rockets var feta när jag skaffade dem 2000. Dem flyter bra i pudret men det är ju klart att ju större desto bättre.

Världens fetaste skidor?
Nojlas->
Om du lyckas klämma ur dig ett par med måtten 150-130-135 mm, 196 cm, med lång nos och
rocker, inget spann, uppstyvad bakända plus en lätt uppböjd tail med en 15 cm lång skåra i så har
du en spekulant :)

Världens fetaste skidor?
Nej två... OM dom är bättre än Spatulan som är v ärldens bästa lössnö skida iofs..

K2:s nya Shane Mc. Skida såg feta ut men dom är fortfarande under utveckling iofs...

Tillbaka
Topp