Världens största skidsystem

Nej Val Thorens är inte världens största skidsystem. Portes du soleil är 650 km och Val thorens på 600 km men det är tydligen nåt italienskt som har gått om nu tror jag. Champoluc ingår i det har jag för mig .

Paradiski. La Plagne sammanlänkat med Les Arcs är enligt många det största.
Men hur definierar man det största? Antal liftar. antal markerade nedfarter, största ytan. Det blir ju helt olika efter vilken parameter man väljer.
Hela frågan är ju helt ointressant utom i ststistiksyfte.
Mest skidåkning får man på en liten ort med några bra placerade liftar, bra fallhöjd och litet folk.
Men folk i allmännhet har inte hajat det ännu, därför packar man ihop sej på några av dom " stora ".

Det sägs att dolomite superski är de största sammanlänkade systemet på ett enda liftkort.

Dolimiti Superski är störst i världen med 120 mil preppad pist. dock är inte liftsystemet helt sammanbundet och man måste köra mellan vissa ställen. liftkortet gäller dock hela systemet. det största sammanhängande ( du kan nå allt på skidor ) systemet sägs vara dom tre dalarna med 60 mil preppad pist. har bara varit i Avoriaz en gång en vecka och är inte säker på att allt kan nås med skidor där.

Jag som trodde det var Kungsbygget på hallandsåsen. Men vad vet jag.
Ligger inte Dolomiti Superski i Nordöstra Italien?

:) Språkpolisen har vaknat

tre dalarna är ju riktigt sjukt stort men jag har för mig att det finns några som är större, men sen beror det ju på hur man räknar, avoriaz tror jag är det system med flest antal nedfarter.
Incentre allt går att nå på skidorna, bara det att det tar nästan en heldag att åka från ena änden till den andra.

Dolomiti superski i Italien är det största sägs det. var där i fjol och det var otroligt va långt man kunde ta sig från sin hemmaby.

kvalitet eller kvantitet? har storleken verkligen betydelse? hellre två bra parker och lite backcountry än femhundratretusen mil av manchester..

Avoriaz är inte helt sammanbundet liftar/pist, men med liftkortet kan man ta sig överallt med gratis buss.
650km pist.

Val Thorens är mig veterligen fortfarande världens största sammanhängande liftsystem.
600km pist.

Appropå kvantitet/kvalitet tror jag att skillnaden mellan 600km och 650km är ganska omärkbar. Om man nu skall trilskas med att åka pist...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp