varning för kolfiberstyre!

berget_kimpa

Ny medlem
Halloj..
Köpte ett kolfiberstyre på biltema till min hemmabyggda peak cykel. Vid ett drop på ca 60-70cm gick styret av!!? (Kändes lite snopet) Jag slog ansiktet i asfallten och fick några rejäla blåklockor och asfallts-exem.

Biltema tog inget som helst ansvar.

Jag är bara glad att det inte gick värre.

Bilder >>> http://medlem.spray.se/bergetkimpa/

Biltema...
Läs alla erfarenheter av Biltema hos www.happymtb.org - säkert 40 trådar...
Jag gissade rätt att det var Biltemastyre redan när jag såg rubriken!

Åh, feltema.. Som alla vet är BilTema ett företag som står för högt pris och försäkrar att det är skitbra kvalitét på pryttlarna dom kränger. Eller, vänta, nu blev det fel.

Taskigt att höra att du fick exem och utslag, men du fick ju blommor som plåster på såren! :)

VARNING!!!!

kolfiber hör INTE hemma i freeride/DH sammanhang när det gäller

Styre

Ram

vevar

Fälgar

etc etc etc etc

(kan ju ha kolfiber på bromshandtag & växelkroppen bak kanske)
...

Kolfiber är till landsvägshoj och kanske XC-mtb

...

Kolfiber är ju lätt lätt lätt.. men inte så jävla hållbart för att droppa å köra DH med.

har jag fel??

Stava alltis Alltid som Alltid, och Alldrig med 2 L.

Biltema kan ju ha endel bra saker, men säkerhets saker som styren ska man nog köpa från taiwan!

men hur seriöst verkar det kolfiber på bilrema ....
hur mycket fick du ge för det ...?
har eston och har inte vatt med om något sånt har hatt 3 styren

Tack för att du gav med dej av dina erfarenheter. Hoppas att allt läker hos dej och att du fortsätter att åka med samma glöd som tidigare. Ofta tycker jag det är roligt att läsa tidningars recensioner av cykelutrustning, men vissa kolfiberstyren kan vara svindyra och det är inte alltid att det passar ens plånbok.

Ride on brother,

klart attd et är skillnad, även på kolfiber och kolfiber.. det är skillnad på plast och plast, metall och metall.. etc..

billig kolbiber har inte samma struktur, enhetliga fibrer etc, detta gör att billig kolfiber blir något tyngre och går också sönder lättare.

dyrare kolfiberprodukter brukar vara lättare och hålla bättre MEN du skulle knäcka ett 3000:- styre om du körde DH/freeride och droppade med ett sånt (i kolfiber) för 3000:- iaf..

/Kalle

känns dett ahelt oväntat? biltema. = extrem sport? nää.. definitivt onödigt inte alls eftertänksamt att köra kolfiber till en sån hoj. säger ju sig självt. ; ) j

pinn, ja du har fel, så länge man inte repar kolfiber så e de bland det starkaste material man kan ha. Men man får va man pejjar för. Skulle du köpt ett Easton Monkeylite DH skulle de hållt ;)

"så länge man inte repar kolfiber så e de bland det starkaste material man kan ha."

Eh, va? Vad har repor med styrkan hos kolfiber att göra?

Kolfiber används som armering i laminat, oftast med epoxy som lim.
Repor på ytan är repor i epoxyn eller vad man nu har använt som ytlack. Är det en djup repa så kanske fibrer har gått av och isf har man minskat laminatets styrka.
Kolfiber är mycket dragstarka, men ganska svaga om de utsätts för trycklaster.
Saker byggda i kolfiber är alltså känsliga för slag... Ett styre som man vurpat med några gånger kan alltså mycket väl vara försvagat då fibrer gått av.

Och visst, kolfiber har ett bra vikt/styrka förhållande, men det betyder inte att det är lämpligt i alla aplikationer..

kolfiber är fint, men man ska va jävligt petig när man drar åt faceplaten på stamen så man inte mosar kolfibern. det som är läskigt me carbon är att näre går av så gåre AV! utan förvarning, en alupryl böjer sig lite först iaf.

köp aldrig beggade kolfiberprylar (ramar, styren, vevar) som ni inte vet vad de vart med om....
köp inte billigt kolfiber heller, priserna på bra/dåligt kolfiber varierar med minst faktor 10. å kvalitén likaså.

strailfish,, jo akta hakan ska man göra ananrs blir det som polaren.

han hoppade en 12-stegs trappa med kolfiber styre och skiten gick av när han landade (BINGO kolfiber fryser och blir styvt vid 0 gradigt) han slog underkäken i styrstammen och lyckades lossa varenda tand i hela underkäken.. han fick betala ca 66.000 för att få en hell underkäke igen..

så mitt lilla tips som erfaraen styrböjare.. köp ett torque bar
1. du kommer aldrig what so ever kunna böja det
2. OM du lyckas så får du ett nytt av dom för dom har livstids garanti på sina dyrare styren

och köp sakerna från en seriös återförsäljare för cykeldelar
finns 3 st i sthlm.

Planetride ligger i årsta
Dr. spokes ligger på södermalm
och cykloteket ligger vid norrtull.

Tillbaka
Topp