VARNING! Skistar blåser er i påsk

Är just nu i Sälen och det finns knappt någon snö.

Skistars snögaranti säger att om femton liftar är öppna kan de ta fullt pris. Visst femton liftar är öppna, men halva backarna är fulla med gräs och grus.

Samtidigt vill Skistar ha 630 kr för ett dagskort.

Till alla som är uppe i fjällen - ge inte Skistar en krona till!

//Glad Påsk!

Skistars snögaranti säger att om femton liftar är öppna kan de ta fullt pris. Visst femton liftar är öppna, men halva backarna är fulla med gräs och grus.

//Glad Påsk!
Vill inte försvara Skistar men; varför åkte ni till Sälen öht?
kollade ni inte väderprognos och webcameror? (eller gjorde ni misstaget att boka långt i förväg och får nu inte igen pengarna?)

//Glad Påsk!
Har du kollat med Stöten, om de erbjuda bättre åkning?

De sista som ska ha credd är Skistar - de två senaste åren har de stängt liftarna när det är rekordmycket snö.

Jobbar du för dem:) ?
Haha, absolut inte. Jag tänker inte försvara det skitbolaget mer än jag behöver. Men att klaga på att det är grus i backen i slutet av april efter en exceptionellt varm vinter är inte så karismatiskt. Välj istället att vara tacksam för att det är möjligt med alpin skidåkning TROTS 15 grader och regn.

Haha, absolut inte. Jag tänker inte försvara det skitbolaget mer än jag behöver. Men att klaga på att det är grus i backen i slutet av april efter en exceptionellt varm vinter är inte så karismatiskt. Välj istället att vara tacksam för att det är möjligt med alpin skidåkning TROTS 15 grader och regn.
Att det är risigt med snö hajjar jag väl, det är väl snarare att man tar fullpris för dårskapen som jag vänder mig emot :)

Är snögarantin bara baserad på antal öppna liftar? Låter som ett dåligt upplägg för besökare, tre liftar kan ju betjäna samma pist i vissa fall så säger ju inte så mycket… antal pister eller pistkilometer hade kanske varit mer logiskt.

Är snögarantin bara baserad på antal öppna liftar? Låter som ett dåligt upplägg för besökare, tre liftar kan ju betjäna samma pist i vissa fall så säger ju inte så mycket… antal pister eller pistkilometer hade kanske varit mer logiskt.
Så fick jag det förklarat för mig. Är femton liftar öppna så är det snögaranti - never mind att det inte går att åka i backarna. Det är en riktig scam av Skistar

De ser till att ha 15 liftar öppna, men det går inte att åka i hälften av backarna - detta för att de ska kunna ta fullpris.

Det går inte att åka skidor i sälen nu - det är ett skämt - men de har sin lilla juridik på sin sida. Det är lurendrejeri Skistar sysslar med.

Så fick jag det förklarat för mig. Är femton liftar öppna så är det snögaranti - never mind att det inte går att åka i backarna. Det är en riktig scam av Skistar
Nej, det är öppna pister som gäller, men det kanske är svårt att läsa innantill på en hemsida?

Vi garanterar minimum:​

Sälen - 15 pister öppna sammantaget i Lindvallen, Högfjället, Tandådalen och Hundfjället.

Åre - 10 pister öppna sammantaget i Duved, Åre by och Björnen.

Vemdalen - 8 pister öppna sammantaget i Björnrike, Vemdalsskalet och Klövsjö/Storhogna.

Hemsedal - 9 pister öppna.

Trysil - 10 pister öppna.

Försvarar inte Skistar på något sätt och tycker att det där med snögaranti är bondfångeri, men det man ska komma ihåg är att det är fler än Skistar och dess aktieägare i näringskedjan. Säsongare, uthyrare, lokala företag, transportbolag m.fl. är beroende av att kunder vågar boka skidsemester även i början och slutet av säsongen.

Och just därför kan man ju tycka att det skulle vara på sin plats med en snögaranti som faktiskt levde upp till namnet. Med samma garanti på en bil så skulle säljaren garantera att minst ett hjul rullar. Kanske skulle det istället vara en snöförsäkring som man köper till på samma sätt som man köper till avbokningsskydd.

15 pister när det gäller Lindvallen - Hundfjället är 3 pister per ort!!

Är det värt fullt pris!?
Nej, men det är ju inte värt priset ens när alla liftar och pister är i drift. Med undantag för några skiddagar i Åre förra vintern så har jag undvikit Skistar senaste 10 åren pga deras prisnivå.
Poängen är att det är inte raketforskning att förstå att det är usla förhållanden och att kolla villkoren på snögarantin i förväg. Då får man skylla sig själv om man ändå åker dit. Skistar skrattar hela vägen till banken när de ser att folk vallfärdar till deras anläggningar trots dåliga förhållanden.

Är det värt fullt pris!?

En rimlig fråga när man tittar på "pisterna" nedan... Tror att förklaringen är att det blir ett sluttande plan för dem om de utökar kompensationen/rabatten för stängda liftar och dåliga pister. Gäller även i alperna. Det blir kanske mer "rättvist" men kan också ha sina nackdelar. Som t.ex. kortare säsong och att "rabatter" kompenseras med ännu högre grundpris.

Men nog tycker jag att det skulle gå att hitta på någon liten kompensation som inte raserar hela systemet.

1744889134894.webp

1744889379087.webp

Hade SkiStar inte jobbat med dynamisk prissättning och påtvingade liftkortsköp vid boendebokning hade det varit lättare att köpa att de har snål snögaranti eller inte kompenserar vid usla förhållanden. Då hade det varit naturliga att avvakta och köpa liftkort när man faktiskt vet förutsättningarna. Men nu vill de lite grann både ha kakan och äta upp den. Folk ska köpa liftkort tidigt i förväg och sen stå sitt kast väl på plats. Tydligt att det är den största aktören på marknaden och att konkurrensen är för låg, annars hade troligen ett sådant synsätt straffat sig.

Att det är usla förhållanden i backen gör att fler barnfamiljer gör andra kringaktiviteter, vilket t om gör att valet att åka till SkiStar kan framstå som positivt. ”Visst det fanns ingen snö men vi kunde göra 5 andra aktiviteter istället”. Och så glömmer man av priset och att de aktiviteterna troligen likagärna kunde gjorts hemavid.

Däremot har det varit en dålig vinter och SkiStar gör nog allt de kan för att ha öppet så mycket som möjligt, liksom andra anläggningar som också har kassa förhållanden.

En vanlig vinterdag i alperna låter det som

Instämmer inte - man försöker stänga i tid och lyckas oftast hålla stilen in i mål. Åtminstone vad gäller snökvalitén i pisterna. Se nedan bilder från säsongens sista dag i Dolomiterna, förra söndagen 6/4.

Alpklimatet är ju helt annorlunda än fjällens klimat. Det är höjden över havet som ger snön, inte avståndet till ekvatorn.

1744891432513.webp

1744891764923.webp

De ska ha all credd för att de öht kan ha backarna öppna. Det är 15 grader varmt.
Åk till Bjursås istället. 25 mil kortare från Sthlm. Dom kämpar också, men med andra resurser såklart.

Instämmer inte - man försöker stänga i tid och lyckas oftast hålla stilen in i mål. Åtminstone vad gäller snökvalitén i pisterna. Se nedan bilder från säsongens sista dag i Dolomiterna, förra söndagen 6/4.

Alpklimatet är ju helt annorlunda än fjällens klimat. Det är höjden över havet som ger snön, inte avståndet till ekvatorn.

Visa bilaga 38892
Visa bilaga 38893
Ta en bild över en backe i Dolomitetna på 1200 möh mitt i vintern. Folk är vana där. Även fjällen följer samma logik över mer snö på höjd. Om det inte är ett blåshål dvs. Vi är inte vana här.

Ta en bild över en backe i Dolomitetna på 1200 möh mitt i vintern.

Varför det? Även om där oftast finns både natursnö och sol... Men en vinterbild från kajen i Narvik är inte relevant för Åres pister, vars dalstation ändå bara ligger 400 meter högre. Poängen är ju precis att de flesta pisterna i t.ex. Dolomiterna (och många byar) ligger högre än Åreskutans topp.

Folk är vana där. Även fjällen följer samma logik över mer snö på höjd. Om det inte är ett blåshål dvs. Vi är inte vana här.

Visst blir det kallare högre upp överallt. Men dynamiken mellan sol, nederbörd, höjd över havet och årstider mm är annorlunda i alperna jämfört med fjällen. Och jag tror att höjden gör det lättare att hålla pisterna i bättre skick i alperna en bit in på våren - trots solen så fryser det ihop igen på natten. Men när det vänder så vänder det mycket snabbt.

Delvis tror jag iofs vi är inne på samma linje. Man får ta vädret som det är.

15 pister när det gäller Lindvallen - Hundfjället är 3 pister per ort!!

Är det värt fullt pris!?
Om man nu absolut tvunget vill åka skidor i Dalarna, en sen påsk, ett snöfattigt år och i 15 graders värme är det kanske värt sitt pris? Det är liksom inget tvång att åka till Sälen och det finns som sagt bättre alternativ. Du verkar ju mest sur över att du har en stuga granne med SkiStar. Det är ju inte SkiStars fel...

Dessutom jobbar SkiStar med säsongsanställda, så det är lite lurigt att förlänga eller förkorta säsongen och samtidigt följa lagen. För visst vill man att de unga säsongerna ska ha hyggliga villkor? Sedan är ju SkiStar ett vinstdrivande bolag och kan inte tumma på marginalerna hur som helst. Det gäller ju alla bolag och tur är väl det, för det är där våra pensionspengar är placerade.

om jag ägde en stuga i Sälen, skulle jag vara tacksam mot Skistar för den våldsamma värdestegringen de senaste åren (årtionden).
Då skulle jag naturligtvis sälja stugan och köpa en lägenhet i alperna för samma peng eller en stuga vid trevligare skidanläggning i Sverige/Norge (och få pengar över, fyndläge nu när NOK står i 92 öre!)

om jag ägde en stuga i Sälen, skulle jag vara tacksam mot Skistar för den våldsamma värdestegringen de senaste åren (årtionden).
Då skulle jag naturligtvis sälja stugan och köpa en lägenhet i alperna för samma peng eller en stuga vid trevligare skidanläggning i Sverige/Norge (och få pengar över, fyndläge nu när NOK står i 92 öre!)

Alltså, behöver väl inte poängtera det uppenbara att om det börjar bli grönt i backen så kanske man ska ställa skidorna i förrådet och ta sommar. Räcker ju att titta på webkamerorna så inser man att att MTB nästan är bättre val än skidor just nu i södra(?) fjällen.

Åkt på Hemsedals avslutningshelg några vårar förr (brukar vara 1'a Maj helgen), kanske mest för lyxen att få dricka dyr öl. Ska bli spännande att se om dom lyckas behålla några smala spår i varje backe där för att uppfylla sin garanti. Blött lär det bli oavsett för dom som vågar sig dit om en halv månad.

//Glad Påsk!
Är i Vemdalen och här är det kanske ev lite bättre, men förhållandena är inte i paritet med liftkortspriserna. Dom har stängt fun ride (barnens favorit), samt skals plus flertalet ytterligare backar. Jag menar inte att vi ska kräva samma förutsättningar som vanligt, men det är oskäligt hålla samma skipass- priser. Ska försöka göra vad jag kan för att skippa skistar framgent! /Jonas

Här i Kläppen har de kämpat grymt bra. De som kommer nu har rätt att boka av och få rabatt på liftkorten. Backarna är katastrof. Men vad ska de göra liksom. Ser bättre ut än Lindvallen.

Men parken!!!!! Suverän!!! Var ju SM i helgen och snart Kimbosessions! Får ta en liten geggiga promenad för att ta sig dit bara.

Ivo min fyrbåk i vilseledande snörök. Får jag PMa eller DMa eller vad det nu heter? Och få lite tips vart man hittar ett Chalet i någon snajdig alpbrant som man kan köpa nu när ungarna är stora och det inte känns så jätteviktigt att ha kvar den här lägenheten hundra mäklarmeter från parken i ett väderkänsligt Kläppen??

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp