Vars hittar man Sveriges sämsta skidbacke?

Vättaberget i Liden. En kort svart backe som man är nere på 2 sekunder (om ens det... ) , och en sämst röd backe med en kulle som ett "big jump" som alla Lidenbor säger. Tyvärr ingen potential alls för medelpadsborna. Eller jo.. de KANSKE får konst snö till säsong 09 (efter 5 års planering :I) Även så har Sundsvalls komun sagt upp avtalet med vättaberget så att det leds ideellt nu. Haha. Backen måste lida med usa:s finanskris :S

Högsta punkt: 207
Fallhöjd: 133
Liftar totalt: 2
Stolliftar: 0
Släpliftar: 2
Liftkapacitet:
Antal nedfarter: 3
Svarta pister: 1
Röda pister: 1

Senast ändrad:
skönviksbacken är nog norrland sämsta! De är så fattiga så att de snor rails från andra backar:(

jag har 2 heta kandidater, runner up på listan e kungsbygget, byggt på hallandsåsen, som för övrigt hyser vallåsens "skidanläggning" oxå, men kungsbygget är av en helt annan kaliber, betydligt mindre, betydligt smalare/kortare "backe/ar" och betydligt sletnare.

Den självklara vinnaren är skidbacken i sjöbo, oran har jag för mig den heter,
dom stoltserar med att ha hållt danska och gotländska mästerskapen i backhoppning på 60 talet i deras 25 meters backe!!
platsen som sveriges sämsta skidbacke förtjänar den därför att redan då behövde dom importera snö från snösäkra småland för att kunna hålla öppet, och idag har dom införskaffat en minde snökanon, dock behöver det som bekant va minusgrader för att detta ska fungera.
http://www.sjobo.se/upload/Förvaltn...kument/Sjobomagasinet-nr3-2007-lagupplost.pdf

Senast ändrad:
jeppenator sa:
nån som har koll på Ragnhilsborgsbacken i södertälje? ligger i ett industri område, dom har en ankarlift, en fallhöjd på kanske 75 meter och en enda backe, översta 30 metrarna kan man se som svart pga att den är brantare än resten som kanske skulle kunna klassas som en blå pist. dom har ju faktiskt storsatsat å köpt in "grinding rör" som man kan glida på, samt en liten trevlig voffelstuga!

allt arbete sker ideelt och dom dagarna dom faktiskt har öppet så kan liftköerna blir nått enorma!

men pga den sydliga placeringen av denna graciösa skidanläggning så är det ju tyvär så att dom nästan aldrig får snö, hörde att dom inte haft hela backen öppen på 2 år..

kanske kan vara en kandidat?

kan ju tillägga att årskort kostar 500:- vilket är ganska dope!
jag kan också tillägga att det var här jag lärde mig att åka skidor som litet barn! mycket trevlig anläggning, HAHA
ja, snackade lite med sacke, och nej aldrig där, blivit riktigt döligt de senaste åren, så ovärt o en åka dit :P

Måste pusha för Svartbäcksmåla utanför Nybro i mörkaste småland

Sjukt att det fanns med i Freerides databas!!

Närmsta stad: Nybro
Nedfarter
Mycket lätt Gröna: 1
Lätt Blåa: 1
Medelsvår Röda: 1
Svår Svarta: 0
Totalt: 3 st
Kvällsskidåkning: 2 Antal nedfarter
Konstsnö: 2 Antal nedfarter
Längsta nedfart: 230 m
Total pistlängd: 700 m
Liftar: 3
Högsta fallhöjd: 46 m

Fattar dock inte hur fan dom kan få ut 3 nedfarter och 700 meter pist på den här plätten, är väl ifall man räknar med pulkabacken då.
Liften drivs av en gammal folkabuss-motor,går ca 60 cm över marken och är totalt livsfarlig. Den har delat ett och annat ben på mitten vill jag lova.

Är man intresserad av längdskidåkning kanske man kan överväga en säsong, tror dom hade öppet en vecka förra året :)

Senast ändrad:
Kvisthamrabacken i Norrtälje!

"Längst in i Kvisthamraviken, 0,9 meter över havet ligger slalombacken i Norrtälje.

Den är 180 meter lång och har en fallhöjd på 35 meter. Backen är blå och räknas som medel. Det finns även en svart nedfart, Stupet. Brantaste lutningen här är 44 grader men är opreparerad."

Kvarntorpshögen är sveriges sämsta. Den är byggd på en slagghög som luktar skit och dessutom fortfarande är varm så att snön smälter och blir till is.

Ullaredsbacken - Halland
replift, nästan aldrig snö och taggtråd för att man inte ska trilla ner i en bäck.

howlin_jonas sa:
Måste pusha för Svartbäcksmåla utanför Nybro i mörkaste småland

Sjukt att det fanns med i Freerides databas!!
Fattar dock inte hur fan dom kan få ut 3 nedfarter och 700 meter pist på den här plätten, är väl ifall man räknar med pulkabacken då.
Liften drivs av en gammal folkabuss-motor,går ca 60 cm över marken och är totalt livsfarlig. Den har delat ett och annat ben på mitten vill jag lova.

Är man intresserad av längdskidåkning kanske man kan överväga en säsong, tror dom hade öppet en vecka förra året :)
När kom folkabussarna med eldrift?

Livsfarlig lift....har du funderat pà skidskola?

Nog att det inte är världens bästa backe......men du verkar ju inte ha sà bra koll heller sà det kanske passar.

pnntus sa:
Ha, ha där har jag åkt. Det bästa man kan säga är att omgivningarna var vackra.

En hård kandidat måste vara Fregattbacken i Saltsjö-Boo. 100 - 120 m lång och 25 m hög, inga snökanoner MEN man måste byta lift för att komma till toppen. På hemsidan kan man läsa att backen "är öppen i mån av tillgång på snö och personal". Klå den ni!

Senast ändrad:
felix sa:
Ställer mig också på Luleåhörnan. Skämmigt att LTU (Luleå Tekniska Universitet) lockar med mängder av snö och underbara backar för de studenter som pallrar sig hit. Visst ligger det något i det Syk säger, att Ormberget är centralt men fortfarande är det riktiga skitbackar -SPECIELLT MÅTTSUND!!!
Nåja, inte särskilt komplicerat att ta sig upp till kirunafjällen från Luleå i alla fall. Dagliga direkttåg på bara några timmar och man kan få otroligt trevligt.

Kyllås, någonstans i närheten av jönköping ligger den. vet inte om dom har snökanoner elr inte.

Vet inte fallhöjd och längd, men fallhöjd är runt 50m tror jag..

Någon har säkert nämnt den men "soptippen" i Skatås, Göteborg platsar nog bra i en här tråden. En replift och några få fallhöjdsmeter.

Skulle verkligen säga Lida, ligger i Tullinge lite utanför stockholm.

står på hemsidan: "För utförsåkning på skidor finns en 250 m lång skidbacke med en fallhöjd på 40 m, samt en släplift och en replift för barn"

tror verkligen inte de stämmer då liften bara är cirka 100 m.. knapplift, om de inte uppdaterat vilket känns väldigt ologiskt då Flottan ligger 15 min ifrån.

HAHAHA snackar ni om ormbergsbacken det finns faktiskt en backe i råneå vet inte vad den heter men den suger iaf pungsäckkk!

masugnsbyn´s backen.. den har ungefär 10 åkare per år :P tror dem ska lägga ner den elr om dem har (Y)

Kinkan sa:
tolvmannabacken i kisa är ju ingen höjdare.... 2 blåa pister och ingen park
Jag tror det finns sämre, och Tolvmannabacken har en hel del liftar och det är absolut fler pister även om det inte finns snö i alla. Jag skulle hellre nominera skidbacken Ombergsliden i Ödeshög, som består utav en backe och en lift i princip. Dom hade ett hopp och nått metallrör, hoppet var dock byggt för att man skulle glida över, skulle inte rek. någon att hoppa i det. Fast måste säga att "toppstugan" var mysig, fanns tom. sängar på nedervåningen.

Längsta backe: 400 m
Högsta fallhöjd: 74 m

http://www.ombergsliden.com/index.asp

jeffa sa:
Säsong i Alby någon?

Allmän info
Landskap: Stockholm
Län: Stockholms
Fallhöjd: 34
Liftar totalt: 1
Stolliftar: 0
Släpliftar: 1
Liftkapacitet:
Antal nedfarter: 3
Svarta pister: 0
Röda pister: 0
Blå pister: 0
Gröna pister: 0
Nedfarter med konstsnö: 0
Längsta nedfart: 120

Vann jag?
Heter den albybacken? Jag trodde att det var eckeröbacken...

Nåja, jag var där i vintras. Den backen var så risig att jag inte ens räknade med den i min "tour". Klart den sämsta som jag känner till.

BergztroM sa:
masugnsbyn´s backen.. den har ungefär 10 åkare per år :P tror dem ska lägga ner den elr om dem har (Y)
Håller med jag har stuga en bit i från och jag och min kusin brukar gå upp för har aldrig varit där när dom har haft öppet.Klart bland dom sämre

råne kölen e sämst!! Dom hade öppet typ en helg på en säsong och den är inte spec lång ....

"Dalarnas längsta" i Idre måste vara den sämsta nedfarten i Sverige i ett vedertaget skidområde! En oändlig rad transportsträckor genom en massa tunnlar och stugområden där man hela tiden måste staka... bara för att Idrefjäll ska kunna skryta med "Dalarnas längsta och brantaste nedfarter". Dom berättar inte att det är två olika, en lång och trist, och en brant som aldrig är öppen... men det stämmer bra med Idrefjälls logga på hemsidan; det tjusiga fjällmassivet på bilden är inte det man åker på, däremot SER man det på avstånd för det ligger några mil bort i Norge... undrar hur många dom har lurat? Idres backar ligger ju inte på nåt fjäll över huvud taget, dom ligger på en kulle. Läste att dom ska bygga ett nytt område i närheten nu, på en sluttning som heter Himmeråsen på kartan. Men marknadsförarna har raskt döpt om den till Himmelfjäll, suck...

Niklas-Borg sa:
Sunerstabacken i Uppsala är den kortaste backen jag har åkt. När jag tävlade i slalom där tog det 12 sek ner. Har dock inte koll på fallhöjd och kommer inte ihåg om det är knapplift eller t-lift.

Hittade att den har 40 meters fallhöjd och 110 meter är längsta nedfart.
hahahaha sunnerstabacken är en fin backe, ryktas om att alla Flerkz åkarna håller till där :)

Ormbergsbacken har ju dock ett stort plus, den ligger ju fan i ett villaområde precis utanför centrum.

sluta h8a på sunnerstabacken den har mer potensial än vad många tror! den är helt perfekt framåt mars då snön har blivit lite småklibbig, då är det bara att ta fart högst uppifrån och staka neråt, då får man perfekt med fart till railsen som ligger där nere! men den sämsta är nog slottsbacken!

Utanför skillingaryd!

Knapp lift som är lättare än en grön backe med ingen snö!
Där har vi det..

Tillbaka
Topp