Vart är skidåkningen själ?

Cronskar

Medlem
Ja, ni kan kalla mig för gammal, jag är 30. Jag är skidåkare!

Jag älskar att fara nerför nypistade backar och ha skönt tryck under skidorna. Jag älskar att cruisa nerför härliga offpistståk med halvmeterdjup puder som sprutar upp bakom twintipparna. Jag älskar att komma fram till ett 3m dropp och ta det i farten för att sen fara vidare. Jag älskar skidåkning!

Men nu har jag en undran till skidåkarna i svea rike: Vad är skidåkning idag? Kom precis hem från skidfilmsvisningen av "Second hands" på Marité i Östersund. Är det detta som är skidåkning nu för tiden? Har man redan blivit så gamal? All respekt åt grabbarna som railade, railade, hoppade och railade. Ni är skitduktiga! Aldrig att jag skulle våga mig på något dylikt. Respekt! Men ärligt talat är det skidåkning? Gick å kollade för att jag ville få upp skidsuget, tur att det började snöa under filmen annars skulle skidsuget gått ner. Skotta upp 5meters annsats, raila på ett 10meters räcke, landa på 2m snö för att sen göra stoppsladd på asfalt. Är det skidåkning? Snabba klipp från Tandådalens respektive Åres park, snurr på snurr på snurr. Är det skidåkning? Kaj Z gjorde ett litet inhopp i filmen och visade hur man kan åka skidor. Jag njöt under den minuten eller vad det var, sen var det railing igen.

Igen, kalla mig gärna gammal och föredetting men ärligt talat, skidåkning är väl ta på sig skidorna och åka nerför berget, vare sig det är pist eller puder, men inte massa hasande på trappräcken vid tunnelbanan.

det är också skidåkning

det second hands håller på med är ju newschool skidåkning, jibbing, park, urban, bc-hopp.

sen finns det ju fortfarande vanlig bc åkning, stora berg och allt möjligt som har med offpist/pist att göra. Jag själv tycker det är sjukt mycket roligare att se newschool skidåkning än t.ex offpist.

raila är ju hur kul som hällst, kul att se på också. utan rails skulle jag aldrig orka se en hel skid rulle.

att stå där framför ett rail/hopp är ju nästan det bästa som finns, och sen att köra det är ännu bättre, och att landa det är t.om nästan ännu skönare:D

Senast ändrad:
Men kanske inte ska kalla jibbing en snösport...som skateboard eller inlines bara med skidor... :/

....skulle aldrig orka se en hel rulle med bara rails!

WITMatrix sa:
Men kanske inte ska kalla jibbing en snösport...som skateboard eller inlines bara med skidor... :/

....skulle aldrig orka se en hel rulle med bara rails!
Nej men att se en hel film med bara puder, eller bara hopp, eller bara urbanrails är jäkligt tråkigt i längden. Just därför ska man variera alla delarna, då blir det en kanonrulle!

man kanske inte kan kalla det skidåkning nej, eftersom de inte åker, utan leker. så kanske skidlek vore ett mer passande ord.
men se det så här, ju fler som håller till på räcken inne i stan ju färre behöver du trängas med i pisten och outpisten.

jag personligen tycker det är sjukt kul att dra till parken och pipen ibland och flyga som en liten vante trots att jag föredrar knädjup skogsåkning eller en perfekt pistad brant backe.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
man kanske inte kan kalla det skidåkning nej, eftersom de inte åker, utan leker. så kanske skidlek vore ett mer passande ord.
men se det så här, ju fler som håller till på räcken inne i stan ju färre behöver du trängas med i pisten och outpisten.
:-)

Har inte tänkt på det så men det stämmer ju! Mer skidåkning i städerna!
:-)

tror inte du förstår hur dagens ungdomar tänker.. för oss är att skotta 5 meter inrun, glida 10 meter å landa på 2 meter snö lika roligt som för dig å dra ett par svängar i nysnö

du kan ju inte sitta å säga vad skidåkning är? du kan säga vad det betyder för dig.. men inte mer än så!

alla har olika intressen här i världen..

jeppenator sa:
tror inte du förstår hur dagens ungdomar tänker..
du kan ju inte sitta å säga vad skidåkning är? du kan säga vad det betyder för dig.. men inte mer än så!
jeppenator: Kan dagens ungdomar tänka??? Tänk om de kunde visa det på forumet då ;)

Så klart att alla har olika intressen. Men frågan är om man kan kalla att raila för skidåkning? Hur mycket har det gemensamt med "riktig" skidåkning? Alltså i backar, off-pist med mera som är ursprunget till allt.

Sen så kommer ju hela "jibb","rail", big jump från brädsporten från början. Och det har ju faktiskt utvecklat den mesta inom skidåkningen på de senaste åren. Annars så skulle du Cronskar inte åka på dina twin-tips till exempel.

Men nu så går allt under beteckningen skidåkning och det är bara att acceptera det.

Säger emot mig själv lite men kontentan är att allt är skidåkning som göres med skidor på.
Och glädjen hoppas jag finns så fort skidorna kommer på. Det är det viktigaste.

//H

Senast ändrad:
Jag tror det är såhär: skidåkare som föredrar lössnö och stora berg har alltid haft det lite svårt att förstå sig på skidåkaren som hänger i parken. Dom har två helt skildja åsikter om vad skidåkning är.

Ena anser att lägga stora svängar ner för ett orört berg är riktig skidåkning medans den ungre gererationen tycker att hoppa i ett hopp och snurra så många varv som möjligt och glida på metallräcken är skidåkning, det blir liksom två olika riktningar ifrån samma grund eller vad man ska säga.

Jag anser att bara man har roligt så spelar det ingen roll igentilgen vad man gör på skidorna, att bygga upp en kick till ett rail och ha en session kan för en person ge samma glädje som att vara den första som tar sig ner för ett orört berg efter en rejäl dump.

Skulle egentligen kunna skriva något mer djupgående men jag har verkligen inte orken nu, Godnatt!

Hasse sa:
jeppenator sa:
tror inte du förstår hur dagens ungdomar tänker..
Så klart att alla har olika intressen. Men frågan är om man kan kalla att raila för skidåkning? Hur mycket har det gemensamt med "riktig" skidåkning? Alltså i backar, off-pist med mera som är ursprunget till allt.

//H
riktig skidåkning? du kanske inte har märkt utvecklingen sedan 1995.. men sporten utvecklas åt flera håll.. finns ingen "riktig" skidåkning längre.. ut och upptäck det;)

skidåkning har ju riktats åt flera håll.. så att säga att skiercross eller portåkning inte heller är skidåkning? eller backhoppning.. det är ju skidor de me även fast dom knappt åker nånting..

sporten är uppdelad, BC och stora berg är ju bara en liten del av helheten precis som jibbing

jeppenator:förmodar att du var trött inatt? Om du läste hela inlägget så skriver jag att allt är skidåkning. Läs om det nu när du är pigg och läs rätt ;)

//H

Alla har var sin åsikt om vad skidåkning är men om du går runt och frågar dagens ungdommar vilket dom tycker är roligast så tror jag att dem kommer svara att åka park e det roligaste man kan åka

det tycker jag i alla fall!

Salkley sa:
Jag tror det är såhär: skidåkare som föredrar lössnö och stora berg har alltid haft det lite svårt att förstå sig på skidåkaren som hänger i parken. Dom har två helt skildja åsikter om vad skidåkning är.

Ena anser att lägga stora svängar ner för ett orört berg är riktig skidåkning medans den ungre gererationen tycker att hoppa i ett hopp och snurra så många varv som möjligt och glida på metallräcken är skidåkning, det blir liksom två olika riktningar ifrån samma grund eller vad man ska säga.

Jag anser att bara man har roligt så spelar det ingen roll igentilgen vad man gör på skidorna, att bygga upp en kick till ett rail och ha en session kan för en person ge samma glädje som att vara den första som tar sig ner för ett orört berg efter en rejäl dump.

Skulle egentligen kunna skriva något mer djupgående men jag har verkligen inte orken nu, Godnatt!
Bra sagt Salkley

Ktrum sa:
Salkley sa:

Bra sagt Salkley
Enough Said, åk hur du vill så länge du själv tycker det är roligt!

Det är den unga generationens skidåkning.. hoppa och trixxa, ibland lite pist/offpist när man blir äldre som tex 30 år och uppot och man bryter benen vid ett fall från ett Big Jump, då är man i pisten/offpisten på heltid

Nej, skidåkningen har ingen själ, den får du stå för själv. Det är din känsla som räknas ... inget annat!

Men på sikt är det här inget problem eftersom "jibbing" är en övergående fluga som kommer att vara borta om några år när kidsen inser hur löjligt det är att rätt av planka ett gäng skatetricks. Öhö ... finns ju ingen anledning att grabba skidorna, de sitter ju fast ändå ...

;-) / MM

Mountain_Man sa:
Nej, skidåkningen har ingen själ, den får du stå för själv. Det är din känsla som räknas ... inget annat!

Men på sikt är det här inget problem eftersom "jibbing" är en övergående fluga som kommer att vara borta om några år när kidsen inser hur löjligt det är att rätt av planka ett gäng skatetricks. Öhö ... finns ju ingen anledning att grabba skidorna, de sitter ju fast ändå ...

;-) / MM
Så sant så! Skidåkningen har alltid vait full av trender, och just nu gäller "newschool", och om tio-tjugo år så står kidzen och skrattar åt gubbarna i 35-årsåldern som hasar på de där förbannade stålrören (som säkert blivit förbjudna i backarna då).

Skidåkningens själ ligger väl i människorna som utövar den och gemenskapen som uppstår genom skidåkning?
Skidåkningen måste utvecklas och förändras, men det finns ju inga regler för hur den ska utövas. På en eller två skidor, med fast eller lös häl, framlänges eller baklänges. Välj själv!

Bara man har skidorna på fötterna så är det väll skidåkning, det viktigaste är ju att man har roligt. ! :).

/peace :D.

varför hänga upp sej på vad som är skidåkning? man gör väl det man tycker är roligt. lev med det och sluta hålla på att tragga om att det inte är att åka skidor på riktigt. håll dej till det du tycker är roligt och låt dom andra göra vad dom vill.
som uttrycket brukar låta sköt dej själv och skit i andra så lever du längre.
inte menat som ett påhopp det här bara min åsikt.

jag tror rails är ett bra sätt att förbereda oss på vintrar utan snö pga växthuseffekten, dock är det ju ett tag kvar men men :D

jpelgander sa:
jag tror rails är ett bra sätt att förbereda oss på vintrar utan snö pga växthuseffekten, dock är det ju ett tag kvar men men :D
Bulls eye! :-D Nästa steg måste vara att lägga ut konstgräs i slingor på backen så de mest håriga jibbkidzen kan åka skidor på barmark ...

Noljas: Jag ser tydligt bilden framför mig när framtidens skidåkare i tajta fartdräkter drar utför de stora bergen i extrema farter medan dagens jibbkidz med en dåres envishet fortsätter att skava räcken ... :-D

/MM

jeppenator sa:
tror inte du förstår hur dagens ungdomar tänker.. för oss är att skotta 5 meter inrun, glida 10 meter å landa på 2 meter snö lika roligt som för dig å dra ett par svängar i nysnö

Word på de :) Tycker samma, nog för att jag gillar å åka puder också ;)

Tycker det är tråkigt att du säger att skidåkningen inte har en själ längre bara för sporten har utvecklats åt ett annat håll de senaste åren. Tyvärr om det inte är det du älskar, men det är det här jag och många många andra älskar.

Grejen är väl att man inte längre kan nöja sig med att droppa nåt fett o lägga en fet line nånstans, Kolla på Idea och Believe så får du se hur BC åkningen har utvecklats.

HAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHA

Mycket åsikter

Lite skidåkning

JA.......Skidåkare ÄR konservativa.

Prova något nytt.

Att smiska isig pist i fartdräkt är skitsvårt.

switch 9 i 80 knyck är vackert..................:-)

Hoppas alla får den åkning alla drömmer om.

Snart är ju vintern här

PEACE OUT

JoakimN sa:
Tycker det är tråkigt att du säger att skidåkningen inte har en själ längre bara för sporten har utvecklats åt ett annat håll de senaste åren. Tyvärr om det inte är det du älskar, men det är det här jag och många många andra älskar.

Grejen är väl att man inte längre kan nöja sig med att droppa nåt fett o lägga en fet line nånstans, Kolla på Idea och Believe så får du se hur BC åkningen har utvecklats.
Dom två filmerna ær inte att leka med.

Till viss del så är det så att det mesta just nu handlar om jibb och bc. Att carva i en pist är rätt ute.

Men jag är rätt säker på att det kommer att komma en utveckling även där. Kidsen som kommer in i skidåkningen från board sporter kommer villja racea och köra fort. Tror att vi kommer se olika former av race parker snart. Publika skicross banor där man kan racea mot polarn eller bara mot klockan, pister som är rena race pister utan portar men med tidtagning och sen självklart stakade banor.

Tror det finns stora ekonomiska intressen hos dom traditionella skidföretagen och fis att få ett hopkok av park och race kultererna.

Däremot så är park och urban åkningen ett grymt uppsving för skidåkning i sverige då vi har små berg och begränsade förutsättningar för åkning i södra delarna. Förvånad över att ställen som Ulricehamn inte har byggt ut till massa park. Dom hade kunnat haft drös vis med kids där.

Men som all utveckling så går det fram och tillbaka. Just nu är det inte piståkning som gäller men det kommer slå tillbaka och piståkning (kanske i någon ny form) kommer tillbaka.

Tillbaka
Topp