Värt att åka till Hemsedal NU?

• Trådstartare Trådstartare Mku
  • Start datum Start datum

Mku

Ny medlem
Nån på plats och koll på läget eller känner förhållanden (aldrig varit i Hemse)? Jag har bokad boende från i morgon 14/12, men tvekar om det är värt att åka 65mil dit. De har bara en röd backe öppen just nu. Kanske inte så kul att köra fyra dagar i den. Hur är de blåa backarna där? Funkar det åka i terräng? Det står att det finns 75cm snö i terräng (i gruppen mätstickan står :-)).

Har inte varit uppe i år än, men med tanke på vad som hunnit öppna så kan du/ ni åka från alla 3 topparna hela vägen ner till dalen.
Höjdmeter slaktare är att ta 8 stolen upp till fjellkafet sen vidare med knappen upp. Åk sen blåa backen ner mot fjellkaffet sen vidare ner i Hemsedalslöypa ner mot 8 stolen igen. Vid hårt före har jag klockat 107km/h i hemsedalslöypa och då åker man endast blått..
En annan favorit är Tindenheisen upp, sen blåa backen ner och ut Turistlöypa snedda sen nedanför Tindenliftens påstigning in mot hemsadalslöypa för lte bättre fart ner mot botten.
Ser att röda backen snett nedanför fjellkaffet är öppen. Åker ni den och sen ner i Hemsdalslöpa så lär ni få ett bra åk.
Hur offpisten ser ut är svårt att säga, alla 3 topparna är öppna. Kommer det snö så kan ni nå mycket offpist.

Var där förrförra helgen - helt klart värt resan! Massor av valmöjligheter trots att inte alla backar är öppna. Hyfsat med snö, går att åka lite i skogen t o m.

Nitrogendykare sa:
Har inte varit uppe i år än, men med tanke på vad som hunnit öppna så kan du/ ni åka från alla 3 topparna hela vägen ner till dalen.
Höjdmeter slaktare är att ta 8 stolen upp till fjellkafet sen vidare med knappen upp. Åk sen blåa backen ner mot fjellkaffet sen vidare ner i Hemsedalslöypa ner mot 8 stolen igen. Vid hårt före har jag klockat 107km/h i hemsedalslöypa och då åker man endast blått..
En annan favorit är Tindenheisen upp, sen blåa backen ner och ut Turistlöypa snedda sen nedanför Tindenliftens påstigning in mot hemsadalslöypa för lte bättre fart ner mot botten.
Ser att röda backen snett nedanför fjellkaffet är öppen. Åker ni den och sen ner i Hemsdalslöpa så lär ni få ett bra åk.
Hur offpisten ser ut är svårt att säga, alla 3 topparna är öppna. Kommer det snö så kan ni nå mycket offpist.
Tack för ditt svar!! Utan det hade jag inte åkt iväg. Nu har jag precis kommit fram och det ser jätte bra ut. Säsongspremiär i morgon bitti!! :-)

/Mku

Härligt att du kom upp! Det är fina förhållanden just nu, bra underlag i backarna och skoj i skogen även om det hunnit bli lite uppåkt under helgen! Kanske snöar det mer i natt också :)

Kom tillbaks hem från Hemsedalen i dag. Det var absolut värt att åka. De gröna, blåa och två röda backarna som var öppna räckte gott och väl för att framkalla säsongspremiermjölksyraattacker i låren. Personalen jobbade stenhård med backarna och de flesta lär ju öppnas till Julen.

Åkte endast en dag av fyra i pisten. Under tre nätter snöade det litet men med rätt vind (SW) blev det faktiskt väldigt bra förhållanden för offpist. Eftersom det var såå väldigt lite folk så kunde jag hitta rätt så fina orörda spottar (i båda kallfjäll å skog) under hela dagen. Det finns inte så super mycket snö i cm i terräng men ändå tycker jag att underlaget är redan nu väldigt utrustningsvänligt.

Åker inte park själv, men Jump Street var öppen och parken övan på Tinderheisens startstation var så pass klar att hoppen var blå sprayade.

Tillbaka
Topp