Vart i Alperna med en 4-åring?

Kschw

Ny medlem
Hej! Jag ligger nog utanför målgruppen med forumet, men jag tänker att ni säkert vet vad jag söker.

Vi är två vuxna som trivs bäst i gränslandet blå/röd backe med en 4-åring som vi ska sätta i skidskola för första gången. Vi kommer att ta bilen från centrala Schweiz (där vi bor).

Det vi letar efter är:
* Bra pister, röda och blå, gärna långa backar
* Vore skönt att slippa 30 min i liftkön varje åk
* Bonus: barnet kommer att gå halvdagar i skidskola, resten av halvdagarna kommer en vuxen att vara med henne. Toppen om det finns typ pulkabacke eller motsvarande i närheten av en enkel blåbacke för henne
* Bonus: bra/hyfsat billig skidskola (vore skönt att slippa lägga mer än 1000 SEK per halvdag)

whenrik

Ny medlem
Vi spenderade en vecka med vår (då) 4 åringe son i Val d'Isere. Uppskattade de gröna backarna ovanför olympic liften samt solaise området.

Bra stora breda backar med relativt lite folk

wertigo

Medlem
Hej!

Kul att du hittat hit till freeride :)

Givet att ni redan bor i Schweiz, så skulle jag säga Zermatt. Nu vet jag ju inte exakt vart ni bor, men Zermatt ligger ~2.5 timme med bil från Bern. Zermatt ligger bland de mer ikoniska bergen, Matterhorn. På "andra sidan" berget finner man den italienska orten, Cervinia. Orterna är sammankopplade sedan lång tid tillbaka. I Cervinia så vet jag att det ligger en barnbacke alldeles nere vid byn, jag kommer däremot inte ihåg hur det ser ut med barnbackar i Zermatt.

Om man igen utgår från Bern, så ligger Cervinia ~3.5 timmar med bil, eftersom man måste köra runt Matterhorn. Cervinia bjuder dessutom på blå/röda backar efter tycke och smak

Om ni väljer Zermatt, så rekommenderas Hotel Butterfly. Drivs av en himskans trevlig Schweizare =)

Värt att tänka på är att Zermatt är en bilfri by, så man får parkera bilen i grannorten Täsch och ta tåget 10-15min.

Lycka till!

Kschw

Ny medlem
Hej!

Kul att du hittat hit till freeride :)

Givet att ni redan bor i Schweiz, så skulle jag säga Zermatt. Nu vet jag ju inte exakt vart ni bor, men Zermatt ligger ~2.5 timme med bil från Bern. Zermatt ligger bland de mer ikoniska bergen, Matterhorn. På "andra sidan" berget finner man den italienska orten, Cervinia. Orterna är sammankopplade sedan lång tid tillbaka. I Cervinia så vet jag att det ligger en barnbacke alldeles nere vid byn, jag kommer däremot inte ihåg hur det ser ut med barnbackar i Zermatt.

Om man igen utgår från Bern, så ligger Cervinia ~3.5 timmar med bil, eftersom man måste köra runt Matterhorn. Cervinia bjuder dessutom på blå/röda backar efter tycke och smak

Om ni väljer Zermatt, så rekommenderas Hotel Butterfly. Drivs av en himskans trevlig Schweizare =)

Värt att tänka på är att Zermatt är en bilfri by, så man får parkera bilen i grannorten Täsch och ta tåget 10-15min.

Lycka till!
Stort tack för tipsen. Cervinia verkar intressant. Är det Breul-Cervinia du tänker på? Jag försöker kolla på boenden nu. Som väntat hyfsat fullbokat, även när jag kollar 10 km från backen. Jag har lite svårt att navigera bland byarna. Några tips?

wertigo

Medlem
Stort tack för tipsen. Cervinia verkar intressant. Är det Breul-Cervinia du tänker på? Jag försöker kolla på boenden nu. Som väntat hyfsat fullbokat, även när jag kollar 10 km från backen. Jag har lite svårt att navigera bland byarna. Några tips?
Precis, Breul-Cervinia vart tanken. Det går även att bo nere i Valtournenche. Samma liftsystem, 10 min med bil till Cervinia. Valtournenche borde ha lite fler boenden ("större" ort), men förutom det så har jag dessvärre inte koll på övriga orter i närheten.

Daniel-LAB

Aktiv medlem
Eftersom ni bor mitt i CH skulle jag inte ens fundera på att åka till Cervinia... Det är lite som att gå över ån efter vatten...
Zermatt är bra på många sätt, men är det tidigt i skidkarriären för 4-åringen, så finns orter som är enklare att ta sig till och där transporten från att man parkerat bilen till toppen av backen är betydligt mycket kortare.
Zermatt hör till europas mest exklusiva skidorter och behöver man fundera på vad skidskolan kostar, så finns andra billigare alternativ. (Brukligt är också c:a 10% dricks till skidläraren)
Zermatt är en av de bästa skidorterna (det fanns en anledning till att jag valde att en gång flytta dit) men inte billigaste och mest barnvänliga.

Kolla lite mindre orter nära där ni bor. Er 4-åring kommer vara fullständigt nöjd med fallhöjden, oavsett vilken ort ni besöker i CH. Tiden på snö kommer vara mycket bättre än tiden i bil och lift.

Håller med @Daniel-LAB . Är ju som att råda någon som bor i Mora att köra till Riksgränsen istället för Sälen! Redan att ställa frågan i ett svenskt forum är ju som att gå över ån efter vatten iofs, har ni inga kollegor/kompisar med barn (oavsett ålder, alla barn har ju varit små) som kan rekommendera er något i närheten?
Bor själv centralt i Central-Schweiz, inom timman med bil finns ju massor med barnvänliga skidområden: Sörenberg, Sattel-Aegeri, Mythenregion, Klewenalp, Brunnisidan i Engelberg (då kan föräldrarna åka på Titlis när de är själva), även Andermatt har barnvänliga delar och riktig vinterkänsla i byn. Lite längre så är man i Berner Oberland: Hasliberg, Grindelwald, Adelboden osv. Varför då sitta 4-5h i bilen med en 4-åring?

Håller med! Just Schweiz har ju massor med trevliga system som passar barn och vuxna. Zermatt och Cervinia känns kanske overkill i just detta fall men är ju fantastiska. Vet ju inte riktigt varifrån ni utgår men ni lär sannolikt inte behöva åka långt.

Kschw

Ny medlem
Håller med @Daniel-LAB . Är ju som att råda någon som bor i Mora att köra till Riksgränsen istället för Sälen! Redan att ställa frågan i ett svenskt forum är ju som att gå över ån efter vatten iofs, har ni inga kollegor/kompisar med barn (oavsett ålder, alla barn har ju varit små) som kan rekommendera er något i närheten?
Bor själv centralt i Central-Schweiz, inom timman med bil finns ju massor med barnvänliga skidområden: Sörenberg, Sattel-Aegeri, Mythenregion, Klewenalp, Brunnisidan i Engelberg (då kan föräldrarna åka på Titlis när de är själva), även Andermatt har barnvänliga delar och riktig vinterkänsla i byn. Lite längre så är man i Berner Oberland: Hasliberg, Grindelwald, Adelboden osv. Varför då sitta 4-5h i bilen med en 4-åring?
Det ni säger är absolut rimligt och vi siktar på att göra en-/tvådagarsturer också, och då i närområdet. Det jag funderade på här var att åka med familjen i 4-5 dagar. Att då lägga några timmar extra i bilen är inga problem med vår dotter, om upplevelsen blir en annan (t ex står den italienska maten högre på önskelistan än den schweiziska).

Kollegerna har gett lite olika tips (exempelvis Serfaus, Hasliberg, Brunni) och jag tänkte kolla vad svenska skidfantomer har för erfarenheter. Precis som du skriver handlar det inte bara om att se till att 4-åringen har det bra, utan även hitta något där det finns backar runt hörnet som tilltalar oss vuxna.

Tack för alla förslag och kommentarer!

Brunni

petli294

Medlem
Beror lite på var i centrala schweiz ni bor. Men för endags eller kortare helgturer så har Stoos blivit en favorit med vår 3 åring. Väldigt smidigt att ta sig dit med bil, 30 minuter från Zug eller luzerne. Lagom stort för en dag. Nya välutbyggda liftar. Men som sagt kan bli lite litet efter ett par dagar

Pillard

Aktiv medlem
Som jag tolkar er så gillar även ni vuxna åkningen i blå/röd pist mest? Isf borde ni ju omgående styra kosan mot Livigno. Hela stället är fullt med just sådana pister. Välpistat, italiensk mat osv som bonus. Det är också en ganska prisvärd by pga skattefritt och den är också ganska stor så att det finns lite annat att göra för den som underhåller barn.

När vi var där så flög vi till Zurich och körde hyrbil till Livigno. Det är lite krångligt med öppettiderna i tunneln från Schweiz men det är också lite kul att få åka tågtunnel :)

Vad har du tittat på för skidskola om du är orolig för priset men har 1000kr/dag som gräns? När vår 4-åring gick i ESF förra vintern betalade vi 1800 för 5 halvdagar.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp