Vart ska man härnäst?

Schubertan1997

Aktiv medlem
Vart ska man härnäst?
Tjabba. Sitter och fnular lite på vart jag och frugan ska bege oss på januari-resan nästa år och därför är det dags att göra en egen sån här bespottad tråd ;) Vi känner att vi har besökt många av de ställen man "ska ha besökt" (Chamonix, St Anton, Verbier, Val d Isere/Tignes, Zermatt, 3Vallees, BG) och söker lite inspiration. Försökte sälja in Aosta Ski tour som Ivo tipsat om men sällskapet är inte helt sålt på det tyvärr..

• Ska gärna vara rätt smidigt att ta sig med kollektivtrafik (tåg eller ex Bens bus) till orten. Undviker helst att behöva ha hyrbil.
  • Inga större krav på att det ska vara den kralligaste offpiståkningen men får gärna snöa en del.
  • Gärna system modell större, variation är trevligt.
  • Syr gärna resan själv, men undviker inte nödvändigtvis charterorter.
  • Bryr mig inte jättemycket om gemyt i byn så länge all logistik till och på orten är smidig.
Spela gärna in mer grejer om ni vill :)

Med vänlig hälsning,

Vart ska man härnäst?
Tjabba. Sitter och fnular lite på vart jag och frugan ska bege oss på januari-resan nästa år och därför är det dags att göra en egen sån här bespottad tråd ;) Vi känner att vi har besökt många av de ställen man "ska ha besökt" (Chamonix, St Anton, Verbier, Val d Isere/Tignes, Zermatt, 3Vallees, BG) och söker lite inspiration. Försökte sälja in Aosta Ski tour som Ivo tipsat om men sällskapet är inte helt sålt på det tyvärr..

• Ska gärna vara rätt smidigt att ta sig med kollektivtrafik (tåg eller ex Bens bus) till orten. Undviker helst att behöva ha hyrbil.
  • Inga större krav på att det ska vara den kralligaste offpiståkningen men får gärna snöa en del.
  • Gärna system modell större, variation är trevligt.
  • Syr gärna resan själv, men undviker inte nödvändigtvis charterorter.
  • Bryr mig inte jättemycket om gemyt i byn så länge all logistik till och på orten är smidig.
Spela gärna in mer grejer om ni vill :)

Med vänlig hälsning,
Rekommenderar gärna Passo Tonale / Ponte di Legno där jag var i februari.
- Varierat ganska utsträckt skidsystem med möjlighet att välja mellan brett-smalt, brant-flackt, skog-glaciär.
- Snösäkert.
- Möjlighet till Ski-in/Ski-out.
- Humana priser på restaurang och afterski (Bombardino-Index endast 5 Euro).
- Åkbar fallhöjd 1800m.

Senast ändrad:
Vart ska man härnäst?
Med risk att bli kölhalad föreslår jag att ni överväger Silvretta/Paznaun (Ischgl, Samnaun, Kappl etc). Särskilt om ni aldrig varit där. Bör vara hyggligt med kollektivtrafik dit från Innsbruck. Passar ok med dina önskemål. Kappl och See är billigare att bo i. Ischgl och Galtür är dyrare. Skidbussar går i dalen men kan vara ganska fulla, så det är förstås bekvämare att bo på den ort där man tänker åka mest.

Vart ska man härnäst?
Rekommenderar gärna Passo Tonale där jag var i februari.
Hur är det att ta sig till? Italien har jag aldrig varit i så känns lite lockande :) Men då kollat typ Alagna/Gressoney.
Med risk att bli kölhalad föreslår jag att ni överväger Silvretta/Paznaun (Ischgl, Samnaun, Kappl etc). Särskilt om ni aldrig varit där.
Funderade på denna med. Men känns väl lite smålikt St Anton? Trots allt dalen brevid, men schysst att kunna ta sig till Kappl/See/Galür som man hört mycket gott om.

Vart ska man härnäst?
Hur är det att ta sig till? Italien har jag aldrig varit i så känns lite lockande :) Men då kollat typ Alagna/Gressoney.
2,5 h transfer från Verona.
Finns en del charterresor att välja på. Skidorten känns dock inte alls så charter-ghetto-aktig som Cervinia. Vi uppfattade det som att ca 90% av gästerna är italienska privatgäster.
En skidort som vi nog kommer att besöka igen.
Funderade på denna med. Men känns väl lite smålikt St Anton? Trots allt dalen brevid, men schysst att kunna ta sig till Kappl/See/Galür som man hört mycket gott om.
Ischgl har blivit en mycket dyr och exklusiv high society ort med överdyra femstjärniga hotell och rika gäster, St Anton är mer ”sportigt”.
Kappl och See är vanliga genuina österrikiska skidorter med små liftsystem men fin skidåkning, speciellt i Kappl. I Galtür har jag inte varit.
Väldigt mycket folk i Ischgl under högsäsong, inte alls lika fullt i Kappl och See.

Vart ska man härnäst?
2,5 h transfer från Verona.
Finns en del charterresor att välja på. Skidorten känns dock inte alls så charter-ghetto-aktig som Cervinia. Vi uppfattade det som att ca 90% av gästerna är italienska privatgäster.
En skidort som vi nog kommer att besöka igen.
Får dessutom en modernisering nu där vissa (väldigt charmiga ifs) nästan antika liftar uppgraderas.

Majoriteten av charterbesökarna håller sig i de ganska korta lätta backarna i passo tonale. Verkar populärt bland nybörjare och barnfamiljer. Den bra åkningen som finns i Ponte di legno/Temu, de längre backarna i passo tonale samt åken från glaciären betydligt glesare med människor. Prisvärd ort men lite obs för otyget dynamisk prissättning på liftkorten.

Vart ska man härnäst?

Njae, Ischgl med skidområde är inte särskilt likt St Anton/Arlberg. Dessutom är Ischgls liftsystem lite mer spännande tycker jag - man kan ta sig runt på flera olika huvudstråk. Arlberg är litet mer ”linjärt” (utom vid ”ringen” vid Zürs/Lech).
Både Arlberg och Ischgl/Silvretta tillhör universums bästa skidområden så ”if you never go you’ll never know”! 😉 Jag gillar Ischgl och hela Paznaun-dalen. Och ja, Kappl är en liten pärla.

Passo Tonale etc låter jättefint så dit åker jag själv gärna (ej varit där ännu). Visst - absolut mindre likt Arlberg. Men se upp, ni kanske får smak på Italien!

I övrigt nås ju stora delar av Frankrikes bästa orter ganska lätt från Genève så där är ju bara att välja och vraka. Sen har ni hela Schweiz att beta av… Det är bara en fråga om i vilken ordning! Hur gamla är ni? 😉 Om du är född 1997 så hinner du besöka det mesta!

PS OT-fråga till er med mer erfarenhet av dynamisk prissättning av liftkort - Är det i princip alltid billigare ju tidigare man köper? Med flygbiljetter är det ju prisutvecklingen mer som en ”hängmatta” och/eller oförutsägbart.

Senast ändrad:
Vart ska man härnäst?
Njae, Ischgl med skidområde är inte särskilt likt St Anton/Arlberg. Dessutom är Ischgls liftsystem lite mer spännande tycker jag - man kan ta sig runt på flera olika huvudstråk. Arlberg är litet mer ”linjärt” (utom vid ”ringen” vid Zürs/Lech).
Både Arlberg och Ischgl/Silvretta tillhör universums bästa skidområden så ”if you never go you’ll never know”! 😉 Jag gillar Ischgl och hela Paznaun-dalen. Och ja, Kappl är en liten pärla.
Håller med om att Ischgl har ett bättre lift-/skisystem, det är de högre bergen och kammarna som fysiskt ger de möjligheterna. Men det är inte längre ”my cup of tea”, det är helt onödigt stort och har blivit o-charmigt med alla ”Månbas Alpha” byggnader uppe i bergen. Och för mycket folk.
Sölden är en annan ort som har gått samma väg och som jag inte heller gillar längre.
PS OT-fråga till er med mer erfarenhet av dynamisk prissättning av liftkort - Är det i princip alltid billigare ju tidigare man köper? Med flygbiljetter är det ju prisutvecklingen mer som en ”hängmatta” och/eller oförutsägbart.
Köper alltid först när jag är på plats, annars måste man köpa till försäkring om resan av någon anledning inte blir av. Förbetalt är betalt och återbetalas inte.
Priserna har stigit brutalt de senaste åren, Skistar är inte värst.

Vart ska man härnäst?
Är du verkligen säker på att frugan prioriterar ”snösäker” men inte mysig by…?

I så fall har du en ovanlig fru (grattis!).

Min fru är nog mer vanlig och har ”solsäker” och ”mysig by” som högsta prio.
Tillsammans med tågstation i byn, gör att vi hamnar i Limone 🍋

Resa i januari kräver att ni tänker till;
Nordvända skidområden i norra Alperna kan vara kyliga.

Priset verkar inte vara någon faktor? (Mot bakgrund av de skidorter du besökt tidigare).

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp