Vart ska vi åka? (Alperna)

aleksia

Ny medlem
Jag och min pojkvän ska till Alperna i mars, i ungefär en månad hade vi tänkt vara borta och åka lite

Vi har suttit och kollat runt på lite ställen men kan inte bestämma oss för vart vi ska

Det ska finnas BRA parker för både mig (som just börjar köra på boxar osv) och för honom som är van och åker på större grejer.

Utelivet behöver inte vara något speciellt (fast det får ju gärna existera) då vårat syfte är att åka så mycket snowboard som möjligt.

Ja, så egentligen finns det bara ett krav :P

Vart har ni varit? Vad skulle ni rekommendera?

kom precis hem till Chamonix efter ett par dagar i Verbier! dom har 2 st sjukt bra shapade parker! mycket rails och boxar också! sen hade dom bra mycekt mer snö än vad vi har här i chamonix! inga fel!

Tack för svar!
Kan tillägga att det blir nog mitten på mars till mitten i april, så det bör vara på ett ställe där det finns bra med snö så pass sent :)

Kaprun har en bra park och ligger på en glaciär så det finns snö året om, dock är skidorten liten i övrigt men det är nära till andra skidorter :) länk

Senast ändrad:
Har absolut ingen koll på parker, åker helst långt bort från dessa.
Tänkte bara kommentera förslagen på Avoriaz och Verbier. Med tanke på att ni åker relativt sent skulle jag inte välja Avoriaz, då det ligger väldigt lågt. Eller ja, själva byn ligger inte speciellt lågt, men skidåkningen över huvudtaget. Det är väl 2350 möh som högst.
Parken i Verbier ligger på ca 2300 möh, och i söderläge, så det kan bli lite risigt med snötillgången där också. Annars brukar det generellt inte vara några problem med snön i Verbier vid den tiden. Ja, ni kanske inte ska räkna med att få åka hela vägen ner till byn.. men på högre höjd så.

Generellt pratar jag april nu, mars borde väl inte vara några problem. Men som vanligt med vädret vet man aldrig.

Senast ändrad:
Avoriaz har vi tittat ganska mycket på och har varit det stället vi varit mest sugna på, synd om det ska vara dåligt med snö.

Vilka ställen stannar snön längst på? Någon som har erfarenhet av åkning i April?

jag kommenterar som om att ni bara skall aka park, övriga aspekter har jag inga synpunkter pa:
bra parker, och för bade nybörjare och bättre har du ju pa massa ställen, nämner nagra som faller in huvvet just nu:
CH: laax med lenzerheide, davos och arosa i närheten, de 3 första pa ett säsongskort.
FR: les arcs, valdisiere/tignes
AT: zillertal med mayrhofen penken park och hintertux glaciären, i närheten ocksa stubai zoo park, dc kitzbuhel, och kaunertal glaciären. allt pa säsongskort tirol snowcard. (edit: serfaus har bra park ocksa)
IT: vi skippar lite lätt kategoriskt italien för den lite senaare tidpunkten, men det finns ju fina parker där med som är akbara.

alltsa kör pa zillertal och har ni da bil har ni tillgang till mkt varierande akning sa att ni kan köra lite olika under den manaden, har ni inte bil kanske ta nagot enstaka större system.

Senast ändrad:
Tack för alla svar.

Hur är det i Val Thorens? Verkar vara hyfsat lång säsong där.... Någon som har koll på park där?

I en annan trad star det precis att det är kasst med snö i les 3 vallées. Sa om det haller i sig satsa pa österrike eller schweiz. Jag skall själv i mars till bl.a. meribel där det tydligen skall vara en ok park.

Senast ändrad:
aleksia sa:
Tack för alla svar.

Hur är det i Val Thorens? Verkar vara hyfsat lång säsong där.... Någon som har koll på park där?
Kom hem från Val Thorens förra veckan dåligt med snö där med. Angånde deras park så var väl den helt okej men det var alldeles för mycket folk dock och liften var sjukt seg. Penken Park i Mayrhofen är sjukt mycket bättre och hade lätt dragit ditt istället.

åkte till zermatt i schweitz förra året, där har de öppet året runt uppe på toppen å parken låg också på toppen, men parken var inget vidare faktiskt!

dduuddee sa:
åkte till zermatt i schweitz förra året, där har de öppet året runt uppe på toppen å parken låg också på toppen, men parken var inget vidare faktiskt!
ja zermatt kan man inte rekommendera pa vintern för park, de sysslar inte med det seriöst skulle jag gissa, sommaren satsar de pa iaf men ända sa är saas-fee bättre pa park än zermatt, som dessutom är dyrare och jobbigt att ta sig till med bil.

Tillbaka
Topp