Vattendjup wakeboard

Larssa1

Medlem
Vattendjup wakeboard
Tja, brukar alltid köra wakeboard i havet och det blir inte alltid en fin spegelblank yta. Men så finns det ett visst ställe där det är grundare bakom en ö och nu undrar jag om det kan vara farligt att köra på såpass grunt vatten?

Jag kollade sjökortet och det är tydligen mellan 1m - 2m djupt där. Men när man är där och tittar så är det verkligen grunt, kan även vara mindre än 1m på vissa ställen. :)

Vattendjup wakeboard
för det första en propeller till båten inte är inte billigt så den skulel inte jag riskera att kvadda i onödan sen är det itne så kul att om man stupar att slå i huvet i en sten elr sand så jag skulle inte alldrig åka där det är 1-2 meter jag vil ha mer tycker det låter farligt.

Vattendjup wakeboard
Klart du kan slå i botten då även om det inte bör vara så stor risk. Däremot så kan båten få problem där.

Skulle inte rekommendera det.

Vattendjup wakeboard
beror väl på hur fort du åker :)
Jag kan dock inte rekommendera dig att åka där du osäker på om djupet kan vara till skada för dig själv, båten eller wakeboarden. Tänk även på att båten kan trycka undan en hel del vatten och göra det "grundare" efter.

Vattendjup wakeboard
Skulle du vilja dyka i en 1 meter djup bassäng i en hastighet av 30-40km/h? Precis, för det är det du riskerar att göra om du kraschar på ett grunt ställe...

Och så det där med båten, du har inte mycket marginaler med en propellerbåt, det är som gjort för att sabba propellern!

Vattendjup wakeboard
Jag har landat flera gånger i 30-50 cm djupt vatten i Cablepark i Spanien. Inga problem. Men som sagt det största problemet är propelen..

Senast ändrad:
Vattendjup wakeboard
Jag skulle inte åka där! när det står 0-3m på sjökortet innebär det att det finns ingen garanti på vattendjup dvs det kan lika gärna ligga en sten precis under vattenytan.
1. du kan skada dig
2. båten kan åka på stryk

dra ut tidigt på morgonen eller senare på kvällen när sjöbrisen har försvunnit. Jag var ute igårkväll kl.8 och vid halv nio till tio var det spegelblankt och solnedgång :)
Tog denna bild lite efter nio

Vattendjup wakeboard
Willlmutt sa:
dessutom kan det finnas grynnor i området, har du kollat efter det på sjökortet?
Precis, och dessutom måste man komma ihåg att sjökorten ofta inte stämmer helt på områden under 3 meter som inte brukar trafikeras av båtar. Man måste komma ihåg att många av de djupvärden som står i dagens sjökort faktiskt är uppmätta för länge sedan med mycket primitiva metoder.

Själv hade jag aldrig vågat köra med min båt på det område som du beskriver.

Vattendjup wakeboard
Ni får väl helt enkelt hitta en ny vik eller någonstans bakom en ö eller liknande, där det är djupare. Eller gör som någon skrev tidigare: åk ut tidigt på dagarna innan det börjar blåsa upp, vilket det brukar göra runt lunchtid. Eller åk senare på kvällen när det har lagt sig lite. Det är i alla fall vad vi brukar göra.

Vattendjup wakeboard
Okey, tack för alla svar, kommer inte åka där :)
Vi får börja åka senare eftersom att gå upp tidigt inte är ett alternativ :P

Willmutt: grynnor, hur avläser man det på sjökortet?
Sen undrar jg även vad La, Sd, Wd, Mr, St osv står för?

Vattendjup wakeboard
Grynnor, eller bränningar som det heter på östkusten är ett kors med 4 prickar. :+: fast ihoptryckt liksom... ;-)

Det andra är bottenbeskaffenheten...

Man blev ju lite nostalgisk så jag hittade denna, samma återfinns ju i båtsportkorten. http://www.sjofartsverket.se/pages/378/beteckningar_konturer.pdf
För 1,5 år sedan kunde man allt som står där som ett rinnande vatten, nu får man nästan vara glad om man lyckas få färgerna på kardinalmärkena rätt...

Senast ändrad:
Vattendjup wakeboard
Carled - Grynnor, eller bränningar som det heter på östkusten är ett kors med 4 prickar. :+: fast ihoptryckt liksom... ;-)

Det andra är bottenbeskaffenheten...

precis.
La betyder lera, Sd sand, Mr mudder, St stenar osv...
Mest viktigt att veta om man ska ankra eller liknande.

Senast ändrad:
Vattendjup wakeboard
Gick på grund med båteen igår!! men det var sandbotten som tur var :)

Det var INTE på det stället som jag frågade om :D utan detta var på ett ställe där jag inte brukar åka så ofta och jag hade ingen aning att det var så grund där :/
Ett tips är att kolla sjökortet innan och inte köra rätt fram som en idiot :)

Tillbaka
Topp