vattenskidor med Twintips

sahlen1987

Ny medlem
har en brorsa som byggt vattenskidor med twintip. dom är extra feta också så man kan hoppa me dom. undrar om någon har gjort något liknande eller vet om det finns att köpa.

Låter ruskigt kul fast man sträcker sej ju typ 100% av gångerna man bailar... men kolla runt i typ vattensport affärer det borde väl (?) finnas

Är mycket skeptisk till om de fungerar. Är det bakmonterade bindningar eller? är de centermonterade så kommer man ju att få luta sig bakåt som fasen, dessutom kommer twintippen fungera som ett trimplan, d.v.s att skidan planar och du måste luta dig ÄNNU mer bakåt...

Och hur lätt är det att åka vattenskidor baklänges?

Fast det var en kul idé!

Det verkar som om ni alla har glömt de klassiska trickskidorna. Så vitt jag minns gick det utmärkt att åka baklänges på ett par trickskidor, och den vågade kunde till och med försöka sig på en 360

Tack ssss för att det åtminstone finns någon som har koll. Jag ser inte mig själv som någon stor vattenskidguru men blir ändå lite förvånad över hur dålig koll somliga har.

Sahlen1987: De trickskidor som vi har i vår stuga är av märket Jofa och inköptes av min pappa 1972. Visserligen har bindningarna bytts ut ett par gånger men skidorna fungerar fortfarande alldeles utmärkt. Sammanfattningsvis: din bror var inte först.

JoakimNilsson: Trickskidor har inga fenor. Detta för att man ska kunna snurra på vattnet men det gör också att det går att klara en landning även om man inte kommer runt helt i ett hopp. Avsaknaden av fenor gör dock att det inte är speciellt behagligt att åka på ett par trickskidor i höga hastigheter (ungefär lika kul som att åka på en snowboard utan stålkanter i en isig pist).

Nojlas: Skidor av den här typen har inte ett lika distinkt brätte som ett par vanliga vattenskidor utan är endast svagt uppböjda fram och bak (ungefär som en wakeboard). Förövrigt är det lättare att åka vattenskidor baklänges än att åka skidor på snö baklänges eftersom man vid vattenskidåkning har något att hålla sig i (linan).

Jag rekommenderar att Sahlen1987, JoakimNilsson och Nojlas skäms över sin okunnighet en stund och sedan börjar från grunden med att hyra/köpa filmen Delta Fever från 1987. Inte direkt någon oscarvinnare men hög 80-talsfaktor och sköna trick, bl.a. framåtvolt på en slalomskida samt baklängesåkning på en slalomskida. I filmen är också den svenske vattenskidstjärnan Michael Kjellander med i en kort sekvens.

/Jonas

Hehe, coolt! Då blir nästa steg att lära sig att hoppa på en skida nu då, för mig alltså. =D
Man måste åka ganska fort va om man ska kunna stå i landningarna utan att sjunka ner?

vattenskidor... åkte det förut lyckades åka på en skida för något år sedan. brorsan har åkt 47knop på en skida :P värt att veta, inte ;P Men i alla fall så är det bara wakeboard som gäller!

vafan det har funnits aslänge trickskidor....... min morbror har ett par gammla sånna fast jag åker hellre på ett par vanliga

Åfan, där ser man.
Men om man kunde åka baklänges på de gamla trickskidorna, varför bygga twintips nu då, eller har de gamla vattentrickskidorna också uppböjda bakändar?

Hade varit kul att se en bild på twintipvattenskidorna och jämföra det med traditionella trickskidor.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp