Vattentäta kläder - Hur många K behövs?

• Trådstartare Trådstartare Thomsson
  • Start datum Start datum
T

Thomsson

Guest
Precis som rubriken lyder undra jag hur många "K" det behövs för skidjacka?
Om det skulle börja regna till exempel vad ska man ha för antal "k" då om man inte vill bli blöt?

Senast ändrad:
en jacka/ byxa med iaf runt 10 000 vattenpelare är att föredra för att kunna vara ute när de regnar eller dylikt.. gore-tex produkter är att föredra om du vill ha absolut vattentätt... även höglöfsjackor med proof(tror jag de heter) brukar ligga på 20-25 000 vattenpelare.

10k så klarar det av en del regn. Ska du va i regn en stund och dessutom ha en ryggsäck på dig så är nästan inte helt säkert att goretex håller dig helt torr då trycket från ryggansaxelrämmar gör att vattnet kan tränga in i jackan via axlarna.
Jackan jag hade i vinter var inte så väldigt vattentät. Men den var så gott som vindtät. Eftersom jag inte åker när det regnar så fungerade den således helt ypperligt :)

Du skriver allround-jacka, pratar vi då en vanlig regnjacka till vardags eller som även ska fungera som skidjacka?

Ni ovan skriver att man behöver 10 000 mm för att "kunna vara ute när det regnar". Då får man ju i så fall förtydliga vad man menar med en stund. För är det en vardagsregnjacka du ska ha på stan, cykla till jobbet, ut med hunden eller helt enkelt vara ute i regnet ett par timmar räcker 3-5000 mm gott och väl. Gore-Tex är det få som har nytta av. Den stora fördelen med membran är ju i så fall att slitstyrkan är betydligt bättre efter tvätt, då en coating tappar mycket av sin styrka.

Däremot är det givetvis inget fel på att gå på en jacka med lite "säkerhetsmarginal". North Face-set med jacka och byxa kostar ca 1500:- med Hyvent-coating.

Menar en skidjacka.

Tack för svar, är i jackträsket och funderar på om man verkligen behöver 10k eller till och med 20k.

jag har byxxor från Extrem som är specade till 10 000mm och de har jag tagit många öl i backen med utan problem

10000 ska utan vidare räcka till, om tillverkaren anger rätt värden.Har sett tillverkare som uppgett 20000 som läckt som såll enligt testfakta.Är du snowboardåkare och sitter ner i snön räcker inte 10000.
Du pressar genom fukt genom membranet.
Jackor med membran är genomgående bättre än coatade jackor
Testade Hestra handskar med deras C cone membran .en konkurrent till Gore Tex under en rinnande vattenkran i flera minuter. de var helt täta.
Testade oxå 2117 of Swedens nya handskar med Tritec membran,en skidhandske med skinn invändigt och Softshell utvändigt, Även de var helt vattentäta.
Testade oxå en av kjedjornas handskar som de uppger vara täta till 20000, höll inte tätt
Kan ju vara otur ,de kan ha sytt en söm genom membranet på just den handsken.
En vanlig missuppfattning är att den yttre väven har något med Gore tex att göra, Finns hur många vävar som helst man kan använda i Gore tex jackor
Det är coatningen invändig på väven eller membranet mellan den yttre väven och fodret som är Gore Tex

Senast ändrad:
Jag brukar aldrig tvätta mina skal-kläder (har inga i goretex) för att jag utgår från att de blir värdelösa efteråt, är det så eller är jag bara övernojjig? Rätt ofräscht annars ibland.. :D

delta sa:
Jag brukar aldrig tvätta mina skal-kläder (har inga i goretex) för att jag utgår från att de blir värdelösa efteråt, är det så eller är jag bara övernojjig? Rätt ofräscht annars ibland.. :D
Det lät nojjigt...och lite äckligt.
Tvätta grejerna och om du är nojjig så får du väl spraya med Grainers impregneringsspray efteråt.
Rena skal fungerar bättre än smutsiga.

PNyberg sa:
Det lät nojjigt...och lite äckligt.
Tvätta grejerna och om du är nojjig så får du väl spraya med Grainers impregneringsspray efteråt.
Rena skal fungerar bättre än smutsiga.
Ah tack, vilken lättnad, nu skall det tvättas megaloads ikväll!
(mmmm, inte bara äckligt... om det är blod också börjar det bli riktigt riktigt ofräscht)

Detta tvättmedel ska du använda:
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=NIKWAXDUOTECHWASH
Tech Wash för tvätt och wash-in för impregnering.
OBS! Använd inte vanligt tvättmedel och ABSOLUT INTE mjukmedel när du tvättar skalkläder.
Om du inte vill lägga ut pengarna för Nikvax kit så använd i så fall vanligt flytande tvättmedel och köp sedan bara wash-in och tvätta med det för impregneringens skull.
Som PNyberg säger fungerar rena skal bättre än smutsiga.

Broddan sa:
damn, det fanns en catch - typ impregnering - i alla fall. Men då får man väl köra vanligt flytande tvättmedel och se hur grejjerna funkar efteråt och om det inte funkar alls, då impregnerar jag :D eller i fallet om man skall kränga kläderna för småpengar så får väl köparen impregnera bäst denne vill...

delta sa:
Broddan sa:
damn, det fanns en catch - typ impregnering - i alla fall. Men då får man väl köra vanligt flytande tvättmedel och se hur grejjerna funkar efteråt och om det inte funkar alls, då impregnerar jag :D eller i fallet om man skall kränga kläderna för småpengar så får väl köparen impregnera bäst denne vill...
Räcker inte att bara tvätta. Måste ju självklart impregnera efteråt för att det ska ge någon effekt :P

Lånar denna tråd lite.
Jag har en norröna narvik jacka och ett par north face summit series byxor som behöver sig lite tvätt och impregnering.
Skulle ni rekomendera nikwax grejjer el nått annat som fungerar bättre till dessa produkter?

Tillbaka
Topp