Vax

• Trådstartare Trådstartare bifteksupernova
  • Start datum Start datum
Vax
Beror förutom på hur bra du vill glida, på snöförhållandena, belaget och vilken valla du använder.
Är det dåliga förhållanden så får du göra det två gånger per dag. Annars funkar var tredje åkdag rätt bra som regel.

När belaget börjar vara "ogenomskinligt" vet du att du väntat för länge och det är dags igen...

Vax
när belaget är torrt, sök i forumet en gång på valla, vallning.
vet att det finns en tråd om det hela men jag pallar fan inte söka åt dig nu.

Vax
mangus sa:
Beror förutom på hur bra du vill glida, på snöförhållandena, belaget och vilken valla du använder.
Är det dåliga förhållanden så får du göra det två gånger per dag. Annars funkar var tredje åkdag rätt bra som regel.

När belaget börjar vara "ogenomskinligt" vet du att du väntat för länge och det är dags igen...
Shit skojar du eller? Två gånger om dagen vid dåliga förhållanden och annars var tredje åkdag. På hela förra säsongen (läs 6 månader) vallade jag mina lagg 3 gånger och det funkade superbt. Vill du ha mer cash till annat samt spara lite på miljön råder jag dig att bortse totalt från mangus råd...

Vax
Haha, pumpa en fin grundvalla och sen någon allround valla bara så klarar du dig fint, sen kan du valla typ 10e dag eller något om du är slö, annars bara när du ser att den blir torrare eller att det går saktare..

Vax
OskarHolmblad sa:
mangus sa:

Shit skojar du eller? Två gånger om dagen vid dåliga förhållanden och annars var tredje åkdag. På hela förra säsongen (läs 6 månader) vallade jag mina lagg 3 gånger och det funkade superbt. Vill du ha mer cash till annat samt spara lite på miljön råder jag dig att bortse totalt från mangus råd...
Nej jag skojar inte OskarHolmblad. Jag grundar mitt inlägg på de 13 år jag undervisat skid och brädåkning och de erfarenheter jag fått därmed. Använder du "strykapåvalla" på ett dåligt belag så kommer du vara tvungen att göra det ofta, även fast är dålig kan man inte räkna den som nåt annat än just valla.

Har du klarat dig med tre vallningar på ett år antar jag att du har ett bra belag använder en hårdare valla och mest håller dig till orörd natursnö. Har du sen gjort detta under sex månader så antar jag att det inte är i sverige.
Har du flugit till amerika och lexar upp mig om att slösa på miljön... snälla säg att det är så =)
De anläggningar vi har här använder till stor utsträckning konstsnö som äter valla...

Eller så är det så enkelt att jag tycker bättre om att ha bra glid än du.

Ska du spara lite på miljön så kan du alltid läsa denna artikel
https://www.freeride.se/content/2519/

Sen kan vi diskutera miljöpåverkan av skidåkning så är valla inte det som gör den största skillnaden. Detta är dock en annan diskussion som hör hemma i en annan tråd.

Jag försvarar dock din rätt att tycka annorlunda även om jag är av annan åsikt.

Vax
Jag håller med Magnus...

Och jag tycker det uppväger kostnaden att hålla efter sin utrustning. Inte undra på att vissa tycker det är skönt med nytt. Vassa stålkanter. Invallat. Osv.
Varför inte lägga ner någon krona och timme. Dra av stålkanterna med lämpligt verktyg. OBS Inte på fri hand. Efter sista åket för säsongen, valla valla och åter valla. Sickla ej av. Låt dra in över sommaren.

Konstsnö äter valla och belag. Kör med en grafit bas. Sedan valla.
De flesta butiker har sådant hemma. Köp storpack. Räcker lääänge.
Kör själv med Vola valla. Fungerar utmärkt.

Vax
Är man illa tvungen att skruva loss bindningarna vid varje vallningstillfälle??
Eller funkar det med att låta dem sitta kvar?

Vax
Ibland måste man valla efter varje gång, här är en bild på min bräda efter ca 3 timmars åkning i konstsnö, den var vallad innan jag tog ut den, nu ser den ut så här.

Tillbaka
Topp