Växla Bindningar?

SkidsterDennis

Ny medlem
Växla Bindningar?
Tja

Jag har en fråga till er, kan man tex köpa sig 2 typer av skidbindningar tex randome och vanliga bindningar och växla dem? på samma par skidor? Hur många hål i laggen kan man göra utan att riskera ett haveri?

Hoppas ni hajar vad jag är ute efter..

Tack

Växla Bindningar?
Finns(fanns iaf) nån sorts system med utbytbara plattor för just det du är ute efter. Då slipper du flera hål i laggen vilket knappas är önskvärt då du lär få in vatten i skidan och dom blir sjuka. Tyvärr minns jag inte vad systemet heter, så dethär var väl inte mycket till hjälp egentligen.

Växla Bindningar?
Du kommer inte kunna ha två olika bindningar som du växlar mellan. Bosshålen skulle slitas ut ganska omgående och vattnet i hålen skulle få kärnan att ruttna.

Varför inte satsa på en Marker Duke istället?

Växla Bindningar?
Blizzard har ju sitt IQ-system som bygger på nån sort av rails som man skjuter in bindningen i och där har du olika typer av bindningar som du kan växla mellan, en "vanlig" markerbindning och Duke-bindning. Men varför hålla på och byta när duke-bindningen är så stabil att du inte behöver hålla på och krångla. Skaffa det par skidor du helst vill ha o sätt på ett par dukes :)

Växla Bindningar?
Jo, du kan byta bidningar några gånger på ett par skidor utan att de blir förstörda, hur många gånger du kan göra det beror helt på bindningarnas hålbild och hur nära varandra de nya och gamla hålen kommer. En kvalifcerad gissning är att 3-4 ommonteringar på ett par skidor normalt inte är något problem, men som sagt var, det beror på!

Eftersom de gamla hålen måste tätas och du normalt tätar och säkrar de nya hålen med lim är det inte ens att tänka på att byta bindningar fram och tillbaka på ett par skidor ... om det är det du menar.

Ett alternativ är då en platta som tex. Crossplate, men som jag uppfattat det är det en lösning med stora brister. https://www.freeride.se/review/view.php?id=1965 Sök på Crossplate här på FR så hittar du mängder med trådar i ämnet.

Vad du behöver är nog en Marker Duke eller Baron. Freeridebindningar med randonnéfunktion, kraftfulla nog för de flesta!

That´s all kids!
MM

Växla Bindningar?
Marker Duke löser dina problem. Ganska tunga jämfört med andra randonnébindningar men stabila nog att bruka som vanliga alpinbindningar. Dyra oxå men billigare än att ha flera olika. Annars finns ju Trekkers om du bara ska tura nån gång ibland och inte gå så långt. Har funkat OK när jag testat.

Verkar klart ovettigt att borra många hål och gänga i och ur skruv många gånger. Testa med en vanlig planka som du borrar hål i och sedan gängar i och ur skruv många gånger. Lägg sedan till hög belastning på skruven och fukt som vill tränga in i trät. Som den plankan skulle se ut efter ett tag blir kärnan i skidan... Det går att montera om bindningar på skidor men inte hur mycket som helst.

Alternativen är att köpa skidor med färdiga hål med insatsgängor (tror jag har sett det nånstans...) eller nån form av platta med gängor för olika bindningar (har sett det oxå...) vet ej om sånt finns att köpa på riktigt.

EDIT: skriver långsamt, många hann före...

Senast ändrad:
Växla Bindningar?
Okey tack för info, Det låter som man ska satsa på Marker Duke kanske. Något tips på billiga affärer, ska handla dynastar pro, kollade upp Sport Conrad men med tanke på EURO kursen är si å så där, så skiller inte det så mycket i från Alpingaraget.
Några tankar?
/Tack

Växla Bindningar?
Utter sa:
https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=36996

Det kanske vore något annars?
Dessutom så är han som säljer dessa en riktig pistråtta så de lär inte vara åkta speciellt hårt! Deala lite med honom så kan du säkert få med lite tvåtaktsolja och allroundfett på köpet.

Kanonskida enligt dom som vet!

Jeffa

Tillbaka
Topp