Växthuseffekten

dennis123456

Ny medlem
Växthuseffekten
Hej! Nu kommer jag antagligen bara bli utskrattad/idiotförklarad men det skiter jag i.

Vintern 07/08 var sjukt mycket kortare än 06/07 och det beror ju då bara på en enda liten detalj - Växthuseffekten! Alla vet väl redan vad det handlar om så jag ska inte förklara..
Tycker att det är onödigt att förstöra världen på det sättet som den görs nu, våra barn och barnbarn kommer inte ha nånting att åka på alls..

Har märkt att i skolan så skiter dom flesta i att försöka hålla det rent på det minsta sätt. Och nu kommer jag till saken: Skulle det inte vara trevligt om ALLA Freeridemedlemmar försökte sköta det här snyggt? försöker itne säga att man ska bli en trädkramare, men att bara göra småsaker. Till exempel:

* Inte kasta skräp direkt på marken.
* Inte åka bil när man bara behöver gå 2-3 km.
* Stänga av TV/Dator när man lämnar rummet.
* Inte ha laddaren i strömuttaget förutom när man laddar (mobil,mp3 etc...)
* Inte ha på lampor 24/7
* Panta/Återvinn.

Tack och hej.

Växthuseffekten
Klart det är en bra sak du tänker på, men jag är rätt säker på att detta tagits upp förut?

EDIT: Dom där reglerna har jag följt sen man fick höra om det ;)

Senast ändrad:
Växthuseffekten
att vintern i södra sverige inte var lika lång som den brukar beror på tillfälliga förändringar i vädret och inte på den ökade växthuseffekten eftersom global warming hittills bara står på en temperaturhöjning på någonstans 0,5-1 grad celsius , men det dröjer inte länge förrän vi kommer få mildare vintrar till följd av den ökade växthuseffekten. Alltså håller jag med dig i all övrigt du säger.

Växthuseffekten
jag gör massa weird grejer för klimatet å de e så pissed när folk skiter i att världen går under typ!!!!!!!! TÄNK PÅ VÄRLDEN ungdomar

Växthuseffekten
har för mig att det redan finns 2-3 st miljötrådar. själv så återvinner jag alla burkar och pet-flaskor som dricks upp här i huset. men vafan, känns lite lönlöst när vi svenskar ska vara så miljövänliga mot t.ex östersjön medans en stad i rysslands toalettavlopp går direkt ut i den för att dom inte har något reningsverk? det kommer inte att funka sålänge inte de stora grabbarna bryr sig.

Växthuseffekten
Sveriges koldioxidutsläpp är mindre än 1% av jordens så om vi minskar våra utsläpp extremt mycket kommer det inte spela någon som helst roll. Hela världen måste med på tåget annars spelar en mobilladdare i Sverige ingen större roll...

De råd som dennis123456 listar borde ju alla följa ändå eller hur jävla dumma är folk?

Växthuseffekten
dennis123456 sa:
Hej! Nu kommer jag antagligen bara bli utskrattad/idiotförklarad men det skiter jag i.

Vintern 07/08 var sjukt mycket kortare än 06/07 och det beror ju då bara på en enda liten detalj - Växthuseffekten! Alla vet väl redan vad det handlar om så jag ska inte förklara..
Tycker att det är onödigt att förstöra världen på det sättet som den görs nu, våra barn och barnbarn kommer inte ha nånting att åka på alls..
Nu är jag inte insatt i växthuseffekten men att en vinter från en annan skulle bli "sjukt mycket kortare" pga av växthuseffekten låter osannolikt. Vissa vintrar är bättre än andra, men inte bara pga av växthuseffekten.

Växthuseffekten
Kommer dra massa ström om man ska stänga av och sätta på TV´n varge gång man går in och ur ett rum ju?

Det där med laddaren i elutaget fattar jag inte heller. Varför skulle den dra ström om inget laddar och vart tar då den strömmen vägen? verkar vara en fysisk omöjlighet.

Eller?

Växthuseffekten
Och visst kan det låta lite bissart att säga saker som "vi är bara 1% av jordens utsläpp, så det spelar ingen roll" men tyvärr är jag nog beredd att hålla med där ändå. Hasses barnbarnbarns ungar kommer dö varesig jag går till jobbet hela mitt liv eller inte, dom större länderna måste börja.

Sen undrar jag samma som Jeffa. Drar en laddare konstant ström?
Din lista innehåller även väldigt vardagliga saker som gör att man lätt vill idiotförklara dig, för du slänger väl inte skräp på gatan i vanliga fall eller låter belysningen/tv vara på natt som dag även om du inte använder den?

Sist men inte minst, vem är du?
För att du är en dubbelprofil är ju självklart =)

Senast redigerad av en moderator:
Växthuseffekten
jeffa sa:
Kommer dra massa ström om man ska stänga av och sätta på TV´n varge gång man går in och ur ett rum ju?

Det där med laddaren i elutaget fattar jag inte heller. Varför skulle den dra ström om inget laddar och vart tar då den strömmen vägen? verkar vara en fysisk omöjlighet.

Eller?
när man inte längre tittar på tv så stänger man av , alltså "toapaus"=på.

strömmen blir värme, känn på en laddare nästa gång, det är iofs rätt lite den drar men tanken är många bäckar små...

Växthuseffekten
vintern 07/08 var ju mycket längre än 06/07

våran backe (södra berget - sundsvall ) öppnade rekord tidigt och stängde rekord tidigt (1 maj )

Växthuseffekten
balanselius sa:
jeffa sa:
Kommer dra massa ström om man ska stänga av och sätta på TV´n
varge gång man går in och ur ett rum ju?

Det där med laddaren i elutaget fattar jag inte heller. Varför skulle den dra ström om inget laddar och
vart tar då den strömmen vägen? verkar vara en fysisk omöjlighet.

Eller?

strömmen blir värme, känn på en laddare nästa gång, det är iofs rätt lite den drar men tanken är
många bäckar små...
strömmen går bara runt runt i laddaren istället för att gå runt runt via batteriet

Senast ändrad:
Växthuseffekten
tvv_5 sa:
balanselius sa:
jeffa sa:
Kommer dra massa ström om man ska stänga av och sätta på TV´n
varge gång man går in och ur ett rum ju?

Det där med laddaren i elutaget fattar jag inte heller. Varför skulle den dra ström om inget laddar och
vart tar då den strömmen vägen? verkar vara en fysisk omöjlighet.

Eller?

strömmen blir värme, känn på en laddare nästa gång, det är iofs rätt lite den drar men tanken är
många bäckar små...
strömmen går bara runt runt i laddaren istället för att gå runt runt via batteriet
Om den bara går runt runt i laddaren så drar den ju ingen ström och är bidrar alltså inte till växthuseffekten.....

Växthuseffekten
detta är min teori

Trots att vi nu är inne i en period av global uppvärmning är en ny istid ofrånkomlig. Genom att titta på historien kan vi se vad som ska hända i framtiden. Istid innebär att Sverige är täckt av flera kilometer tjock is.

Förra istiden tog slut för ungefär 10000 år sedan. Globala uppvärmningen påbörjades för 18000 år sedan. Vad många inte tänker på eller inte vet om är att istid är normaltillståndet. En ny istid kommer ungefär vart 100 000:e år. Men tiden mellan istiderna, då vi har det relativt varmt här, är bara 15000 - 20000 år statistiskt. Den kallas för den interglaciära värmeperioden. Nästa istid ligger alltså inte alltför långt fram i tiden. Det är inte troligt att vi får uppleva det men inom ett par tusen år kan vi vara där. Sverige kommer då återigen att täckas av ett tjockt lager med is och all bebyggelse och vegetation försvinner.

Om vi betraktar havsytan så var den ca 100 meter lägre under förra istiden. Under en istid så är den del av jorden som inte är täckt av is torr och mer ökenliknande. Kallare än normalt var det också.

Under perioderna mellan istider som vi är inne i nu varierar globala temperaturen. Ibland går den upp och ibland ner. Olika cykler styr huruvida temperaturen går upp eller ner. En 40-års cykel kan identifieras, en annan cykel är 400 år. En varm period var 1000 - 1350. Det var då tidvis klart varmare än vad vi har idag. Någon koldioxideffekt och mänsklig påverkan fanns inte. Under 1400 - 1850 var jorden inne i en kall period "lilla istiden". Vad vi ser nu är en återhämtning från denna kalla period och inget exceptionellt. Under perioden 7500 - 4000 före Kristus var det betydligt varmare än idag.

Vad är det som påverkar vår globala temperatur? Växthuseffekten finns med men den har endast mindre påverkan. Den mänskliga påverkan är endast ca 0.2 - 0.3 procent av totala växthuseffekten.

ASTRONOMISK PÅVERKAN
* Solen påverkar i 11 och 206 årscykler.
* Jordens kombinerade lutning och bana påverkas i 21000 års cykler.
* Jordens lutning påverkas i 41000 års cykler med +- 1,5 grad
* Banan kring solen ändras i 100000 års cykler.
Se här för mer information om jordens bana och lutning (engelska).

ATMOSFÄRENS PÅVERKAN
* Växthuseffekten, främst från vattenånga, men även koldioxid, metan m.fl. gaser.
* Reflexionen från solen pga moln, istäcken och vulkanisk aktivitet.

TEKTONISK PÅVERKAN
* Landmassornas rörelse
* Ändring av oceaniska strömmar pga av landmassornas rörelse.

Exakt vad som utlöser/avbryter istiden är forskarna inte överens om. Vissa forskare anser att ändringar i jordens bana kring solen inte ensam kan förklara istiderna. Min anm.

Vad vi också kan lära av historien är att det är temperaturen som påverkar koldioxidhalten - inte tvärtom.

Så tanken att människan ska kunna påverka klimatet genom att sänka sina koldioxidutsläpp är ett tecken på hybris. Klimatet kommer att ändra sig ändå vad vi än gör. Ibland går temperaturen upp, ibland ner och nästa istid kommer obevekligen.

IPCC:s modeller och hypoteser har inte heller kunnat förklara tidigare värmerperioder eller köldperioder. Under 1970-talet varnade många forskare för en ny istid och föreslog åtgärder för att förhindra denna. Lika tokigt är det idag att föreslå åtgärder för att minska koldioxidutsläppen. Klimatet kommer att ändra sig ändå.

Detta är en sammanfattning av "A Brief History of Ice Ages and Warming".

Växthuseffekten
vet inte varför jag skrev "är" mitt mellan två ord men försök bortse från det...

Och nej...... Jag vägrar redigera inlägget, postar hellre ett nytt!

Växthuseffekten
tvv_5 sa:
detta är min teori

Trots att vi nu är inne i en period av global uppvärmning är en ny istid ofrånkomlig. Genom att titta på historien kan vi se vad som ska hända i framtiden. Istid innebär att Sverige är täckt av flera kilometer tjock is.

Förra istiden tog slut för ungefär 10000 år sedan. Globala uppvärmningen påbörjades för 18000 år sedan. Vad många inte tänker på eller inte vet om är att istid är normaltillståndet. En ny istid kommer ungefär vart 100 000:e år. Men tiden mellan istiderna, då vi har det relativt varmt här, är bara 15000 - 20000 år statistiskt. Den kallas för den interglaciära värmeperioden. Nästa istid ligger alltså inte alltför långt fram i tiden. Det är inte troligt att vi får uppleva det men inom ett par tusen år kan vi vara där. Sverige kommer då återigen att täckas av ett tjockt lager med is och all bebyggelse och vegetation försvinner.

Om vi betraktar havsytan så var den ca 100 meter lägre under förra istiden. Under en istid så är den del av jorden som inte är täckt av is torr och mer ökenliknande. Kallare än normalt var det också.

Under perioderna mellan istider som vi är inne i nu varierar globala temperaturen. Ibland går den upp och ibland ner. Olika cykler styr huruvida temperaturen går upp eller ner. En 40-års cykel kan identifieras, en annan cykel är 400 år. En varm period var 1000 - 1350. Det var då tidvis klart varmare än vad vi har idag. Någon koldioxideffekt och mänsklig påverkan fanns inte. Under 1400 - 1850 var jorden inne i en kall period "lilla istiden". Vad vi ser nu är en återhämtning från denna kalla period och inget exceptionellt. Under perioden 7500 - 4000 före Kristus var det betydligt varmare än idag.

Vad är det som påverkar vår globala temperatur? Växthuseffekten finns med men den har endast mindre påverkan. Den mänskliga påverkan är endast ca 0.2 - 0.3 procent av totala växthuseffekten.

ASTRONOMISK PÅVERKAN

ATMOSFÄRENS PÅVERKAN
* Växthuseffekten, främst från vattenånga, men även koldioxid, metan m.fl. gaser.

TEKTONISK PÅVERKAN
* Landmassornas rörelse

Exakt vad som utlöser/avbryter istiden är forskarna inte överens om. Vissa forskare anser att ändringar i jordens bana kring solen inte ensam kan förklara istiderna. Min anm.

Vad vi också kan lära av historien är att det är temperaturen som påverkar koldioxidhalten - inte tvärtom.

Så tanken att människan ska kunna påverka klimatet genom att sänka sina koldioxidutsläpp är ett tecken på hybris. Klimatet kommer att ändra sig ändå vad vi än gör. Ibland går temperaturen upp, ibland ner och nästa istid kommer obevekligen.

IPCC:s modeller och hypoteser har inte heller kunnat förklara tidigare värmerperioder eller köldperioder. Under 1970-talet varnade många forskare för en ny istid och föreslog åtgärder för att förhindra denna. Lika tokigt är det idag att föreslå åtgärder för att minska koldioxidutsläppen. Klimatet kommer att ändra sig ändå.

haha, kul att börja inlägget med "detta är min teori" och avsluta det med "detta är en sammanfattning..."

men i vilket fall som helst så är det som står i texten väldigt sant, men vi ska inte skräpa ner planeten iallafall. Vi kan hålla på med våra "små saker" för att vara ett gott exempel, och förhoppningsvis få med oss de stora till slut.
Skulle vara enormt kul ifall vi iallafall kunde få med oss våra kamrater i öst. Att vi har världens smutsigaste hav är väl inget att skryta med precis. Så ja, fortsätt i samma stil, men sen vet i fan om det spelar någon roll. haha.

Växthuseffekten
maertin sa:
tvv_5 sa:
detta är min teori

Trots att vi nu är inne i en period av global uppvärmning är en ny istid ofrånkomlig. Genom att
titta på historien kan vi se vad som ska hända i framtiden. Istid innebär att Sverige är täckt av
flera kilometer tjock is.

Förra istiden tog slut för ungefär 10000 år sedan. Globala uppvärmningen påbörjades för 18000 år
sedan. Vad många inte tänker på eller inte vet om är att istid är normaltillståndet. En ny istid
kommer ungefär vart 100 000:e år. Men tiden mellan istiderna, då vi har det relativt varmt här, är
bara 15000 - 20000 år statistiskt. Den kallas för den interglaciära värmeperioden. Nästa istid ligger
alltså inte alltför långt fram i tiden. Det är inte troligt att vi får uppleva det men inom ett par
tusen år kan vi vara där. Sverige kommer då återigen att täckas av ett tjockt lager med is och all
bebyggelse och vegetation försvinner.

Om vi betraktar havsytan så var den ca 100 meter lägre under förra istiden. Under en istid så är
den del av jorden som inte är täckt av is torr och mer ökenliknande. Kallare än normalt var det
också.

Under perioderna mellan istider som vi är inne i nu varierar globala temperaturen. Ibland går den
upp och ibland ner. Olika cykler styr huruvida temperaturen går upp eller ner. En 40-års cykel kan
identifieras, en annan cykel är 400 år. En varm period var 1000 - 1350. Det var då tidvis klart
varmare än vad vi har idag. Någon koldioxideffekt och mänsklig påverkan fanns inte. Under 1400 -
1850 var jorden inne i en kall period "lilla istiden". Vad vi ser nu är en återhämtning från denna
kalla period och inget exceptionellt. Under perioden 7500 - 4000 före Kristus var det betydligt
varmare än idag.

Vad är det som påverkar vår globala temperatur? Växthuseffekten finns med men den har endast
mindre påverkan. Den mänskliga påverkan är endast ca 0.2 - 0.3 procent av totala
växthuseffekten.

ASTRONOMISK PÅVERKAN

ATMOSFÄRENS PÅVERKAN

TEKTONISK PÅVERKAN
* Landmassornas rörelse

Exakt vad som utlöser/avbryter istiden är forskarna inte överens om. Vissa forskare anser att
ändringar i jordens bana kring solen inte ensam kan förklara istiderna. Min anm.

Vad vi också kan lära av historien är att det är temperaturen som påverkar koldioxidhalten - inte
tvärtom.

Så tanken att människan ska kunna påverka klimatet genom att sänka sina koldioxidutsläpp är ett
tecken på hybris. Klimatet kommer att ändra sig ändå vad vi än gör. Ibland går temperaturen upp,
ibland ner och nästa istid kommer obevekligen.

IPCC:s modeller och hypoteser har inte heller kunnat förklara tidigare värmerperioder eller
köldperioder. Under 1970-talet varnade många forskare för en ny istid och föreslog åtgärder för att
förhindra denna. Lika tokigt är det idag att föreslå åtgärder för att minska koldioxidutsläppen.
Klimatet kommer att ändra sig ändå.

haha, kul att börja inlägget med "detta är min teori" och avsluta det med "detta är en
sammanfattning..."

men i vilket fall som helst så är det som står i texten väldigt sant, men vi ska inte skräpa ner
planeten iallafall. Vi kan hålla på med våra "små saker" för att vara ett gott exempel, och
förhoppningsvis få med oss de stora till slut.
Skulle vara enormt kul ifall vi iallafall kunde få med oss våra kamrater i öst. Att vi har världens
smutsigaste hav är väl inget att skryta med precis. Så ja, fortsätt i samma stil, men sen vet i fan
om det spelar någon roll. haha.
det jag menade var lixom att jag tror detta kommer hända, jag hoppas iallafall

btw är texten tagen från google

Senast ändrad:
Växthuseffekten
Victors sa:
har för mig att det redan finns 2-3 st miljötrådar. själv så återvinner jag alla burkar och pet-flaskor som dricks upp här i huset. men vafan, känns lite lönlöst när vi svenskar ska vara så miljövänliga mot t.ex östersjön medans en stad i rysslands toalettavlopp går direkt ut i den för att dom inte har något reningsverk? det kommer inte att funka sålänge inte de stora grabbarna bryr sig.
har för mig att det redan finns 12-13 st miljötrådar.

Växthuseffekten
säger bara som min biologilärarere: "växthuseffekten är dösnack, jag tror inte på den! vi går mot en varmare period."

kanske inte e helt sant men de e ändå för sent att göra nåt åt det, och det lilla du kan spara släpper nån annan gladeligen ut. kina släpper ut mer och mer varje år och kommer knappast minska sina utsläpp, dom e inte den ända boven men nu kanske den största? så, istället för att tänka ut lösningar å vara bitter, njut av det som finns nu =)

edit: har inte läst några inlägg i denna tråden

Senast ändrad:
Växthuseffekten
Domme sa:
säger bara som min biologilärarere: "växthuseffekten är dösnack, jag tror inte på den! vi går mot en varmare period."

kanske inte e helt sant men de e ändå för sent att göra nåt åt det, och det lilla du kan spara släpper nån annan gladeligen ut. kina släpper ut mer och mer varje år och kommer knappast minska sina utsläpp, dom e inte den ända boven men nu kanske den största? så, istället för att tänka ut lösningar å vara bitter, njut av det som finns nu =)

edit: har inte läst några inlägg i denna tråden
om du tänker så där så vägrar du ju bara att inse fakta, o tänk lite på dina eventuella barnbarn ? dom kommer ju kvävas o dö eller nåt

Växthuseffekten
jag förstår inte vrf du tror att nån ska tycka skit om dej.. det är ju dom som tycker skit om det här man ska tycka skit om för du har helt rätt! även fast säkert många tror att jaja vad gör det om jag skräpar ner lite.. men i längden hjälper det;) om nu hea freeride skulle sluta slräpa ner å pissa mer i skogen lr va fan ni nu gör så hälper det väldigt mycket i längden liksom.. hejjahejja jag ska skärpa mej med anda ord hoppas ni ALLA oxå gör det;)

Växthuseffekten
bush står väl inte för utsläppen? om de e nåt han gör så är det väl att skapa tvivelaktiga krig.. men om han nu e så dum, varför blev han omvald?

Växthuseffekten
Låter faktiskt bra, men jag har en väldigt orealistisk idé också som varken ja geller nån annan komemr tro på, så jag står helt på din sida!
Men om vi fortsätter som vi gör så komemr det bli så varmt här uppe att isarna smälter och golfströmmen upphör att existera, detta skulle innebära en ny istid för oss nordbor.

Dock är det ingen idé att sluta släppa ut avgaser, för på grund av den globala FÖRDUNKLINGEN kommer det bara bli ännu varmare om vi släpper ut mindre koldioxid, och snälla, ifrågasätt inte detta för det är bevisat och erkänt av tusentals forskare...

Växthuseffekten
jeffa sa:
Kände precis på min laddare som suttit i väggen flera veckor och den är inte ett dugg varm???
Måste finnas olika typer av laddare eller nåt för min blir varm och det är den förklaringsmodell jag hört. Som du skrev innan så kan ju inte strömmen bara försvinna den måste bli något annat (i teorin i mitt fall värme).

Tillbaka
Topp