Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har hört exakt samma sak, sjukt assåjeffa sa:Det stämmer.
Om fem år räknar forskarna med att man inte kommer kunna åka skidor alls längre så alla som vill fortsätta kommer tvingas att gå över till snowboard. Och nu kanske snowboardåkarna känner sig glada över det beskedet men då ska man tänka på att om 15 år så är bärigheten i snön så låg att man kommer tvingas ta fram pulkan...
Oj. Är det så illa? Hmm, Om man har två pulkor med bindningar då? Eller heter det binningar?jeffa sa:Det stämmer.
Om fem år räknar forskarna med att man inte kommer kunna åka skidor alls längre så alla som vill fortsätta kommer tvingas att gå över till snowboard. Och nu kanske snowboardåkarna känner sig glada över det beskedet men då ska man tänka på att om 15 år så är bärigheten i snön så låg att man kommer tvingas ta fram pulkan...
För femton år sedan var du ett år gammal och jag kan inte annat än att imponeras av dittt minne!fors3n sa:sånt hör man ju hela tiden för 15 år sen berätta morsan att forskarna sa att det skulle bli en ny istid man kan ska nog inte ta det allt för allvarligt :P
Nej jag menar att jag frågar om det är så.magganmaggot sa:Så du menar att man man måste ha en 95 midja på hårdpackad snö?:S
AhaGNU sa:Nej jag menar att jag frågar om det är så.magganmaggot sa:Så du menar att man man måste ha en 95 midja på hårdpackad snö?:S
Först tänker jag att du är lite skadad eller mentalt störd. sen läser jag på din profil att du är "mums", ett litet lugnande!Hammpus sa:för övrigt anser jag att kartago bör förintas
Behöver det ena utesluta det andra?Hammpus sa:först tänker jag att du är lite skadad eller mentalt störd. sen läser jag på din profil att du är "oseriös", ett litet lugnande!
för övrigt anser jag att kartago bör förintas
wordGNU sa:Behöver det ena utesluta det andra?Hammpus sa:först tänker jag att du är lite skadad eller mentalt störd. sen läser jag på din profil att du är "oseriös", ett litet lugnande!
för övrigt anser jag att kartago bör förintas
Precis så! Man får ju gradera sig lite, därför har jag bytt över till att köra monoski på heltid. 200mm midja baby!!GNU sa:Jag har hört att väthuseffekten påverkat snön så till den milda grad att bärigheten i princip försvunnit. Och att det pga det numer, på den nya snön, är helt omöjligt att åka på skidor med smalare midja än ca 95mm. Är det så?
Uppenbarligen har inte det där testet införts ännu...JL76 sa:https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=20586
Lika bra kanske , kul att skratta åt de självvalt "mentally challenged" ibland. Inte för att "test"tråden var seriös heller, inte ens det uppmärksammades...GNU sa:Uppenbarligen har inte det där testet införts ännu...JL76 sa:https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=20586
Om du inte har nåt emot att andra i backen inte kan se dig och hur cool du är när du åker så går problemet att lösa ett sånt här mellanår, tills du har råd att köpa riktiga skidor som är framtidssäkra (http://www.zapiks.com/monster-fat-duret.html). Den temporära lösningen stavas S-N-O-R-K-E-L. Själv har jag bara 115-midja så jag känner att jag får gå en crashcourse i att pumpa på gammaldags vis för att överlevaGNU sa:110? Va fan? Finns inga pengar avsatta för nya skidor i år. Jag får helt enkelt stanna hemma hemma i år. Det bredaste jag äger har en midja på 89. Törs fan inte ge mig ut i pisten med dom!
Ja, men då så. Är det "vettenskapligt" konstaterat så är det ju lika bra att gå till närmaste skidaffär och köpa ett par fat skis.Mountain_Man sa:Det är vettenskapligt konstaterat att väthuseffekten gör snön blötare och att bärkraften minskar år för år. Den som inte tror på detta kan ju ta en titt ...
/MM
Jo, jag har fått berättat för mig att i början av 50-talet (1950) så fanns det vildhjärnor som tog sig från Sollerön, till toppen av Gesundaberget, för att sedan åka ner. På längdåkningsskidor! Om man försökte sig på det idag skulle man bergis sjunka i Siljan!Mountain_Man sa:Det är vettenskapligt konstaterat att väthuseffekten gör snön blötare och att bärkraften minskar år för år. Den som inte tror på detta kan ju ta en titt ...
[
1974 bar skidor med 55 mm i midjan och nu 35 år senare måste man har minst 100 mm i midjan för att ens våga sig utanför pisten. Uppnebart har våthuseffekten accelererat de senaste åren. Omkring 2000 klarade man sig alldeles utmärkt med en midja omkring 70 mm... så fortsätter utvecklingen i den här takten rör det sig sannolikt om midjor kring 200 mm redan 2015!
/MM
Du såg ju att skidorna faktiskt var (om än stundtals) över snön...för mig är det nog med bevis för att de barPillard sa:"1974 BAR skidor med 55 mm midja"? Om de bar eller inte är väl öppet för viss diskussion![]()
Ja jävlar va skillnad! Man såg ju verkligen hur dom surfade på snön och hur de flöt som korkar. Det va bättre förr!!GNU sa:Jo, jag har fått berättat för mig att i början av 50-talet (1950) så fanns det vildhjärnor som tog sig från Sollerön, till toppen av Gesundaberget, för att sedan åka ner. På längdåkningsskidor! Om man försökte sig på det idag skulle man bergis sjunka i Siljan!Mountain_Man sa:Det är vettenskapligt konstaterat att väthuseffekten gör snön blötare och att bärkraften minskar år för år. Den som inte tror på detta kan ju ta en titt ...
[
1974 bar skidor med 55 mm i midjan och nu 35 år senare måste man har minst 100 mm i midjan för att ens våga sig utanför pisten. Uppnebart har våthuseffekten accelererat de senaste åren. Omkring 2000 klarade man sig alldeles utmärkt med en midja omkring 70 mm... så fortsätter utvecklingen i den här takten rör det sig sannolikt om midjor kring 200 mm redan 2015!
/MM
+1felix sa:Jag skulle vilja ha dem där röda byxorna med vita stjärnor. Jag tror det är där knepet sitter.
Tror nog att det är bäst så, har nämligen läst flera gånger här att dom är alldeles för smala och veka...Jimzee sa:Efter att läst denna tråd funderar jag skarpt på att lämna tillbaka mina nya Armanda JJ med 115mm i midja..
Finns det ingen tillverkare som gör 200mm+++???
Exakt här slutade jag läsa..NiklasLundberg sa:Som om inte det skulle vara nog så gick jag en gång ner till bigfoots -96 och snowblades 2003 för att se om snön fortfarande bar, men icke. Nästan med livet som insats har jag konstaterat detta med snowblades offpist.
Allt detta är sant och så, men eftersom allting expanderar proportionerligt så kommer vi inte märka någon skillnad, Det blir längre att köra mellan sthlm och gbg och mer bensin måste förbrukas... men samtidigt har ju bensinens volym ökat och vi upplever att bilden drar lika mycketNiklasLundberg sa:Ok, först och främst tycker jag att alla här skall ta och bli hysterikst panikslagna!
Det stämmer det stämmer, jag kan intyga.
På 80-talet hade jag pyttesmå skidor, under 90-talet lite större och på 2000 talet har allt bara eskalerat!
Som om inte det skulle vara nog så gick jag en gång ner till bigfoots -96 och snowblades 2003 för att se om snön fortfarande bar, men icke. Nästan med livet som insats har jag konstaterat detta med snowblades offpist.
Men jag tror att det beror på universums expansion, då atomer kommer längre och längre ifrån varann i snön så minskar bärigheten. Samtidigt finns det en fördel då fetingar idag väger lika mycket som ett par smala 70-tals lagg då de också har glesare atomlager. En annan fördel är att det blir glesare mellan folk i backen, dessutom att bergen blir högre och att man kan dricka mer afterskiöl.
Fet gangstah-film från förr by the way!
mm, du har verkligen gjort ett helt värdelöst köp.. för att vara vänlig så kan jag köpa dom av dig, så du har råd till dina 200mm. ska vi säga 10% av inköpspris? kan sträcka mig så långt som till 15%, men det är bara för att jag tycker synd om dig ..Jimzee sa:Efter att läst denna tråd funderar jag skarpt på att lämna tillbaka mina nya Armanda JJ med 115mm i midja..
Schysst att någon är omtänksammaertin sa:mm, du har verkligen gjort ett helt värdelöst köp.. för att vara vänlig så kan jag köpa dom av dig, så du har råd till dina 200mm. ska vi säga 10% av inköpspris? kan sträcka mig så långt som till 15%, men det är bara för att jag tycker synd om dig ..Jimzee sa:Efter att läst denna tråd funderar jag skarpt på att lämna tillbaka mina nya Armanda JJ med 115mm i midja..
Eller så köper man bara ett par Fat-ypus alottajeffa sa:Det stämmer.