vecka 7 Österrike?

JASUF

Ny medlem
vecka 7 Österrike?
Fick panik igår kväll! Efter ett föräldramöte i barnens skolan blev jag varse att barnens skola nekar ledighet pga nationella prov under vårterminen. Då återstår ju loven. Vill gärna till Österrike med familjen. Var åker man på sportlovet för undvika de värsta köerna? Finns det några paketresor som är att föredra? Det verkar svårt att hitta billigt flyg v 7 från Landvetter. Idéer, erfarenheter från andra familjer tack!! Tillägnas bör att Kidsen är hyfsat duktiga åkare 9 och 12 år gamla.

Vill inte ha tips på resor där Fyllefrank med kompisar utgör klientelet!!

vecka 7 Österrike?
Har förvisso träffat herr Andersson aspackad, men det var på Kanarieholmarna förra årtusendet, tänkte nog mer på yngre förmågor...
Tips på icke överbefolkade österrikiska orter vecka 7 hade uppskattats!!

vecka 7 Österrike?
För att undvika köer och stök, satsa definitivt på de mindre orterna, Grossarl, Rauris, Obertauern etc. Bad Gastein, St Anton etc är bra men under loven är det som Mallorca på snö. Alplinjen kör billiga resor, STS kör, Lion Alpin är jag osäker på om dom kör dit. Langley oxå tveksam till.

vecka 7 Österrike?
Vi åker till Saalbach v. 7 med STS från Landvetter, dock utan barn. Billigt kan man väl inte kalla det, men va fan skall man göra när brorsan är lärare.

Det går direktflyg till Salzburg med Norwegian och Niki men det verkar rätt fullbokat nu. München går direktflyg som går att få till vettiga priser. Annars går det ju alltid att köra ner.

vecka 7 Österrike?
Ok, tack!! Nu har jag kollat lite priser och annan info.
STS resor v 7 till Bad Gastein kostar 50500!! inkl allt

Lion, Saalbach för resa 24 h, boende och 7 dagar liftkort och skidskola 37000. 7 d lunch+middag tillkommer

Alplinjen tar 35500 för resa till Grossarl med bussresa 22 h, boende, käk, 7 dagar liftkort och skidskola. 7 d lunch tillkommer.

Någon som har erfarenhet av Grossarl och Alplinjen, har aldrig hört talas om varken Grossarl eller Alplinjen?
Grossarl verkar ingå i samma liftkort som Bad Gastein. Hur är åkningen jämfört med Bad Gastein eller Saalbach??

Alternativet får väl bli att köra själv, men då måste man nästan fixa övernattning i tyskland...

vecka 7 Österrike?
Grossarl är sammanlänkat med ett av områdena i Gastein-dalen - Dorfgastein. Det ligger längst ner och är nästan bara skogsåkning. Jag har bara varit där och åkt en dag, men det jag hann se var trevligt. Inte oheligt mycket folk i backarna för att vara nyårsvecka, och bra preppat och ganska varierande åkning. Definitivt jämförbart med Stubnerkogel/Schlossalm i centrala BG, fast med mer träd. Såg ut att finnas en del fina repor ner i skogen åt Gastein-hållet till också, men snöläget tillät inte den sortens utforskningar när jag var där.

Området är inte gigantiskt, men vad jag fattat så kan man åka i de flesta områdena i Salzburgland med Gastein-liftkortet, så det går säkert att göra en dagsutflykt eller två om man känner för det.

Ett minus är väl att det ligger rätt lågt, så är det varmt och/eller ett dåligt snöår kan det nog bli lite tunt under belagen.

Edit: Skulle inte välja att bo i själva Bad Gastein under sportlovet med en familj med små barn. Visst stöket går att undvika i viss mån, och ju fler som festar desto färre i backen, men jag tror att det går att få en till helheten mysigare vecka för mindre pengar någon annanstans än där just då.

vecka 7 Österrike?
Ok Hiddious, Tack för svaret. Grossarl låter helt klart lockande. Har du hört talas om Alplinjen? Vill gärna veta hur deras resor funkar, eller hört talas om dem innan man bokar Grossarl. Såg att det är liten arrangör i förhållande till Lion. Har i och för sig lagt en ny tråd ang detta.

vecka 7 Österrike?
Åk med alplinjen till Grossarl med ungarna. Det är bra åkning, trevliga och kunniga guider, samt en trevlig by. Du kommer inte ångra dig! Har åkt med alplinjen och de är ett bra bolag.

Tillbaka
Topp