Vemdalen vecka ett, eller?

Har sån abstinens efter förra säsongens snöpliga slut... Funderar på Att boka skidresa vecka ett. Det funkar nämligen med barnens lov och studiedagar. Funderar på Vemdalen, mest lockar Klövsjö. Kan det funka vid den tiden? Nån som vet om alla backar brukar vara öppna så tidigt? Har tidigare varit i Björnrike och vi var väldigt nöjda! Men kul att testa nåt nytt!

MnO

Aktiv medlem
Det är omöjligt att säga något om snöläget, men är det en normal vinter brukar de flesta anläggningarna satsa hårt på att öppna upp ett acceptabelt sortiment av nedfarter till jul- och nyårshelgerna eftersom det är då säsongen drar igång på allvar i antalet besökare. Det är osannolikt att allt är öppet om det är ett mediokert snöår, men det är väldigt sällan det är så lite öppet att det känns som en novemberhelg. Det brukar vara ok och med lite tur kan det vara riktigt bra, men med lite otur kan det vara isigt, lite öppet och begränsat med natursnö. Tidig säsong är osäker säsong. Vädermässigt får du räkna med att det är ostadigt och stor risk för ordentlig kyla med korta dagar oavsett vart du åker i de svenska fjällen i januari. Med lite tur kan du pricka in rejäla snöfall. Förvänta dig inte någon solig glasseåkning, även om det kan förekomma mitt på dagen ibland. Är det tidigt på säsongen är ju skidsuget som starkast så man är inte kräsen. Jag har aldrig i hela mitt liv ångrat en skidvecka. Det är bara att boka.

Angående val av ort är Vemdalsområdet något av det bästa du kan välja tidigt på säsongen. Skistar brukar historiskt sett snöläggningsmässigt satsa mest på Vemdalsskalet på försäsongen. Antagligen för att det ofta är någon grad kallare där än i tex Björnrike. Vemdalsområdet har samma fördel som Sälen i aspekten att det går att åka runt till de olika orterna med någorlunda ok restider på morgonen om det skulle visa sig att det är bättre någon annan närliggande ort.

Brukar tyvärr vara för lat för att utnyttja möjligheten att åka... tycker liksom att ski in ski out är halva poängen 😊

pd

Aktiv medlem
För januari är det tre saker som behövs; minusgrader, snökanoner och lyse.

belsam

Medlem
15.00. Tyvärr har svenska fjällen haft lite svårt med jul och nyår de senaste åren, inte helt ovanligt med tö och även regn, det + att jul/nyår veckan sliter loss allt som liknar snö från den underliggande isen gör att det kan vara en enorm skillnad om man åker v2 el v3 istället. Det kan iofs regna då också ;) Det mesta brukar vara öppet i vemdalsfjällen v1, någon backe som är problematisk med snöläggning brukar vara stängd. Tänk på att klövsjö har flacka backar och branta backar men inte mycket där emellan. Däremot har storhogna, som är sammankopplat med Klövsjö genom en "lift-på-platten" lite mittemellanbrant och vemdalens finaste snö, däremot bara släpliftar.

Eskas

Medlem
15.00. Tyvärr har svenska fjällen haft lite svårt med jul och nyår de senaste åren, inte helt ovanligt med tö och även regn, det + att jul/nyår veckan sliter loss allt som liknar snö från den underliggande isen gör att det kan vara en enorm skillnad om man åker v2 el v3 istället. Det kan iofs regna då också ;) Det mesta brukar vara öppet i vemdalsfjällen v1, någon backe som är problematisk med snöläggning brukar vara stängd. Tänk på att klövsjö har flacka backar och branta backar men inte mycket där emellan. Däremot har storhogna, som är sammankopplat med Klövsjö genom en "lift-på-platten" lite mittemellanbrant och vemdalens finaste snö, däremot bara släpliftar.
Känner man sig inte nöjd kl 15:00 brukar det åtminstone en dag i veckan finnas kvällsskidåkning. Kan man tänka sig hoppa in i bilen så finns kvällsskidåkning på någon av de andra orterna i Vemdalsområdet andra dagar.

simhall

Medlem
Hotell Klövsjöfjäll är helt ombyggt och utbyggt och återinvigdes i juli. Så även om någon bott där förut så säger det nog inte så mycket om hur det är nu.

AdamSeb

Ny medlem
Har spenderat julen i Vemdalen dom 2 senaste åren då min flickväns familj har stuga där. Båda åren har varit fantastiskt bra åkning, speciellt förra vintern. Funnits gott om puder att köra! Även Storhogna som enbart har natursnö hade otroligt bra förhållanden för att vara så tidigt på säsongen! Vågar nog t.o.m. säga att jag haft några av mina bästa åk i Sverige i Vemdalstrakterna runt jul!

Tack för svar! Var ni i Klövsjö då? Vilket av Vemdalens system skulle ni säga är bäst? Var är bäst att bo? Lutar fortfarande åt Klövsjö....

AdamSeb

Ny medlem
Brukar försöka få minst en dag på varje fjäll när jag är där och Klövsjö har varit bra alla gånger, både vid jul och påsk! Om man vill åka brant och fort så hade jag satsat på Klövsjö! Sen så är ju Klövsjö och Storhogna sammankopplade med lift också. Vemdalsskalet är min personliga favorit men det kan bero på att jag spenderat mest tid där! Finns lite mer att göra utanför backen också men det kanske inte spelar någon roll nu i corona tider. Bor man på skalet så bor man även mellan Björnrike och Klövsjö om man skulle vilja testa andra backar!

farsan56

Aktiv medlem
Jag säger Vemdalsskalet alla dar i veckan. Vi har varit i Vemdalen ett antal gånger innan vi flyttade till Åre. Alltid haft bra förhållanden vid Jul/Nyår. Boka någon av lägen heterna runt om Ica/sportshoppen. Nära till allt och kort promenad till längdspåren. Bäst variation på åkningen och inte minst bästa offpisten. Vskalet-Björnrike-Klövsjö så rankar jag dom tre. Av de tre skulle jag inte boka en hel vecka i Klövsjö. Bo i Skalet och ta dagsutflykter till dom andra.
Kolla på Sörgårdarna, blev en favorit hos oss.
Ha en skön vecka, H farsan

Tack för input! Har haft en fantastisk vecka i Björnrike tidigare. Men nyfiken på nåt nytt. Tycker de svarta pisterna iKlövsjö ser roliga ut! Tänkte mest att Skslet länns så mycket runtomkring! Bryr mig mest om åkningen! Och Skalet har ju sämst fallhöjd... Men visst finns det fina boenden i Skalet. Beslutsångest, haha,

Eskas

Medlem
Jag säger Vemdalsskalet alla dar i veckan. Vi har varit i Vemdalen ett antal gånger innan vi flyttade till Åre. Alltid haft bra förhållanden vid Jul/Nyår. Boka någon av lägen heterna runt om Ica/sportshoppen. Nära till allt och kort promenad till längdspåren. Bäst variation på åkningen och inte minst bästa offpisten. Vskalet-Björnrike-Klövsjö så rankar jag dom tre. Av de tre skulle jag inte boka en hel vecka i Klövsjö. Bo i Skalet och ta dagsutflykter till dom andra.
Kolla på Sörgårdarna, blev en favorit hos oss.
Ha en skön vecka, H farsan
Min erfarenhet är att det är väldigt mycket sprängsten i offpisten i Vemdalen, tycker jag mest fått laga belagen när jag åkt utanför pisten där. V1 brukar inte snödjupet vara som störst heller, så om anledningen att åka till Vemdalen är att åka offpist tror jag besökarna kan bli besvikna. Jag håller med om att utbudet av åkning i pist är bättre i Vemdalsskalet än i Björnrike och Klövsjö. Framförallt bättre liftsystem, med fler moderna liftar.

Jag ser offpist som en bonus, man vet ju ändå aldrig om det finns lössnö eller inte. Prio är bra pister med fin fallhöjd, gärna sittliftar och helst inga köer :) Lägg därtill ski in ski out, så har ni min drömsemester!

Tatis

Medlem
Jag var i Vemdalen v.10. Bodde i Skalet men provade alla systemen. Liten favorit blev ändå Klövsjö just på grund av bekväm sittlift helt utan liftkö och plats på lunchställen när man hade lust. Skalet hade korta/inga köer under veckan men till helgen alldeles för långa köer enligt mitt tycke.
Bodde för övrigt med ski in ski out men det var ändå värt en bussresa (som jag inte heller gillar) för att slippa köerna nu har jag ingen aning om hur det är vecka 1.
Snöade och blåste när vi var där och hittade bra offpist i skogen både i Björnrike och på Skalet, finns kanske även i Klövsjö men vi åkte bara pistat där.
Som tidigare har skrivit, om ni har nybörjare med er tänk på att det är bara flackt på toppen med släplift (den blå som slingrar sig ned är helt menlös åkning och finns bara för att nybörjare skall slippa ta liften ner känns det som).
En hel vecka i Klövsjö tycker jag är för länge, bo i skalet åk där om det är lite folk och ta bussen till Klövsjö/Björnrike när det blir för trångt. Ska ni ändå inte till Björnrike och det runt i kring inte lockar kan ni lika gärna bo i Klövsjö och ta bussen till Skalet...

Tack, ja nu blev man ju velig. Barnen åker bra, men kanske vill de ha något annat än svarta backar att välja på... bussen är ju ett altirnativ, men jag vet av erfarenhet att vi brukar vara för lata för at dra iväg och vi har alltid stannat på den skidort där vi bott tidigare år... får fundera lite till då :)

HakanBarman

Medlem
Jag föredra utan tvekan skalet framför klövsjö och björnrike men backarna där är definitivt värda varsin utflykt från skalet!

okej... varför? Fler backar? Bättre backar? Mer butiker? Bara nyfiken... tack på förhand. Tycker ju annars att Hotell Klövsjöfjäll ser rätt nice ut... deras lägenheter alltså

Pillard

Aktiv medlem
Snösäkert så tidigt på säsongen är ju annars Ramis. Har åkt där v1 ganska många gånger och alltid varit ok med snö. Vi har tom åkt en rejäl puderdag i pisten en trettonhelg :) Jag har aldrig provat Vemdalen så jag kan inte jämföra men även här finns ju alternativen att åka till Funäs eller Tänndalen för omväxling

Har varit i både Tänndalen och Funäsdalen, var väldigt fint där. Men var sugen på att testa Klövsjö eller Skalet eftersom vi bara åkt i Björnrike av Vemdalens system tidigare!

Eskas

Medlem
okej... varför? Fler backar? Bättre backar? Mer butiker? Bara nyfiken... tack på förhand. Tycker ju annars att Hotell Klövsjöfjäll ser rätt nice ut... deras lägenheter alltså
Huvudsystemet i Vemdalen är ju Vemdalsskalet. Björnrike och Klövsjö är mindre anläggningar som man kan åka med på samma liftkort. Sen är det inte någon astronomisk skillnad i storlek mellan orterna, men hur än man vrider och vänder på det är Vemdalskalet det största systemet, med flest butiker, backar, turister, restauranger osv.

Varför inte bara dra till Åre rakt av, då det ändå är pist ni verkar vara mest inriktade på? 6 mil längre än till Vemdalsskalet. Det är Sveriges största liftsystem och även om högzonen är stängd pga blåst är det mer att åka på där än Vemdalsskalet har att erbjuda. Utöver det kan du åka i Duved/Tegefjäll, vilket jag skulle säga motsvarar Björnrike.

Okej absolut, kanske blir Skalet ändå, tar in alla tips...

Men nej, inget mer Åre på ett tag för min del. var där över nyår i år, helt värdelöst (blåsigt och varmt!). Bokat svindyr lägenhet vid VM8:an, ski in ski out. Tjena, liften var stängd mest hela tiden för att det blåste och då tog man sig inte ut i systemet. Alltså jag fattar ju att vädret inte är Åres fel... men det var brist på information, brist på bussar och enorma, säger enorma, liftköer vid VM6:an som tid var den enda sittlift som gick. Hade jag vetat bättre hade vi ju tagit bussen till Duved direkt... nu blev det bara ett enormt antiklimax. Men visst, de få åk som blev av var bra!

6 mil längre än varifrån då? Från mig är det 16 mil längre till Åre än Vemdalen, ett par timmar betyder rätt mycket. Smärtgränsen i bil är nånstans runt tio timmar tycker jag....

Apropå Björnrike är det synd att Björnrikecentrat fått bli så öde och nergånget, perfekt anläggning nära pisten...

Eskas

Medlem
Okej absolut, kanske blir Skalet ändå, tar in alla tips...

Men nej, inget mer Åre på ett tag för min del. var där över nyår i år, helt värdelöst (blåsigt och varmt!). Bokat svindyr lägenhet vid VM8:an, ski in ski out. Tjena, liften var stängd mest hela tiden för att det blåste och då tog man sig inte ut i systemet. Alltså jag fattar ju att vädret inte är Åres fel... men det var brist på information, brist på bussar och enorma, säger enorma, liftköer vid VM6:an som tid var den enda sittlift som gick. Hade jag vetat bättre hade vi ju tagit bussen till Duved direkt... nu blev det bara ett enormt antiklimax. Men visst, de få åk som blev av var bra!

6 mil längre än varifrån då? Från mig är det 16 mil längre till Åre än Vemdalen, ett par timmar betyder rätt mycket. Smärtgränsen i bil är nånstans runt tio timmar tycker jag....

Apropå Björnrike är det synd att Björnrikecentrat fått bli så öde och nergånget, perfekt anläggning nära pisten...
6 mil från Sundsvall, men givetvis skiljer det ju beroende på vilket väderstreck man kommer ifrån. Då har jag räknat till Åre Björnen.

Realmode

Aktiv medlem
ang backar i vemdalsfjäll så står sig klövsjö väl. inget stort system med många backar men de 2-3 som går ända ner håller. Inget folk heller bara att åka runt runt.

party obefintligt. (klövsjö)

offpist vecka ett är väl också lite av en chansning i vemdalsfjällen, det finns troligtvis men utan bra botten är det lite lurigt, snällast underlag vid tunn och skör botten har troligtvis björnrike.

men hursomhelst :) bo billigt och bra på skalet och åk runt lite i bil till det andra. behövs inte åkas bil längre än till storhogna för att nå klövsjöfjällen, det tror jag är ett bra upplägg.

Tack! Lutar åt det nu.... Apropå billigt... fler än jag som noterat hur olika skidorterna värderar vecka 1?! För Skistar är det lågsäsong medan tex Stöten anser att det är högsäsong, att döma av priserna!

Senast ändrad:

HakanBarman

Medlem
Det är billigt vecka 1 eftersom det finns en vecka 53 i år. Det är veckan med nyårsfirande som är högsäsongsveckan. Tror att det är vädermässigt rätt val att ta vemdalsfjällen istället för åre den tiden på året men vecka 1 kommer det inte att vara några köer att tala om ens i Åre, möjligtvis lite fram till 5/1. Vecka 53 däremot...

Rampet

Medlem
Kul, vart ska du då? Sälen är ju toppen för barn när de är lite mindre!
Hundfjället/Tandådalen. Barnen är lite större men fortfarande ganska nya på att åka skidor så det blir säkert bra. Nästa gång blir det kanske nåt i Härjedalen istället. Hoppas att kommande vinter blir bra.

Senast ändrad:

jarnebring

Aktiv medlem
Vemdalen/Skistar duktiga på att öppna tidigt. Har barn som tävlat alpint och hade Vemdalen/Skistar som träningsanläggning U14-U16-åren så har tillbringat många helger i samtliga anläggningar. Januari karaktärsbyggande och skulle välja Skalet eller Björnrike före Klövsjö, men alla ok. Andra ställen som jag varit ”förkläde” etg antal gånger, som också brukar vara ok i Januari är Funäs och Trysil.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp