Verbier VS Chamonix 2012/2013

macke111

Ny medlem
Hallå!

Vi är 5 killar på 20-21 år som ska göra en första säsong i vinter och vi har riktig beslutsångest.

Vi har planerat hela året att åka till Verbier pga jobbmöjligheterna. Vi vill kunna komma hem med pengar då vi alla kommer att vara arbetslösa när vi kommer hem till våren.

Men nu när vintern närmar sig har Chamonix börjat dyka upp i tankarna. Tycker staden är riktigt fin och utelivet verkar soft, dock länge sedan jag var där. Verbier besökte jag i vintras och hade skitkul. Men jag har svårt att jämföra ställena då jag var ca: 16 år när jag var i Cham och 20 år när jag var i verbier

Jag har hört att det är skitsvårt att få jobb i Cham och att man knappt tjänar några pengar där, vilket gör beslutet att åka dit svårt att ta.

Vad vi är ute efter:
Mycket Puder
Skönt uteliv
Trevligt häng
Jobb
Vi vill inte jobba heltid utan ca 2-4 dagar i veckan i genomsnitt för att kunna få ut så mycket skidåkning som möjligt.

Vad är de stora skillnaderna mellan Verbier och Chamonix? (människorna, byn, skidåkningen mm)

Hur svårt är det att få jobb i Chamonix?

Vad skulle ni rekommendera till vår situation?

Vad är era erfarenheter av att göra säsong i dessa orter?

Skriv gärna om ni har förlag på andra alporter som ni tror skulle passa oss

Tack för svar!

MvH // Max

Senast ändrad:
Jag håller med, verbier. Kom ihåg lavinkursen, hyr en bergsguide med polarna. Och ha så kul!

Får jag bara fråga, vad du menade med verbier för jobbmöjligheterna? Tjänar man så bra att det räcker och blir över när man kommer hem efter säsongen?

Tänkte kolla om någon vet om ett bra boende i verbier för 4/5 pers. Kan betala in snappt o alla har gort runt 3 säsonger, o är lugna o skötsamma!

Och vad brukar hyrerna ligga på där? Ungefär.

Tack på förhand /per

martinlesalpes sa:
Får jag bara fråga, vad du menade med verbier för jobbmöjligheterna? Tjänar man så bra att det räcker och blir över när man kommer hem efter säsongen?
Ja det är vad jag har hört från folk som gjort flera säsonger där.
Man tjänar mycket bättre i Verbier än många andra alporter, men det är ju ganska dyrt också.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp