vuxensäsonga Chamonix v.s. Verbier eller ngt helt annat

carl_couloir

Aktiv medlem
Tjenare alla skidvänner,

Lurar lite på det där med att ta ett år ledigt från jobbet och lägga en säsong i bland bergen....
Franskspråkiga delen av alperna är lite av ett krav från min bättre hälft och närheten till Geneve är också ett plus varför Chamonix och Verbier framstår som två bra alternativ.

Cham lockar med sin alpina kultur och maffiga berg och att jag redan har lite koll på det, däremot så blir det svårt att få möjligheten att jobba som skidlärare där med min obefintliga franska men framförallt avsaknad av ISIA har förvisso IVSI men har svårt att tro att det räcker. Så där blir det fokus på att utvecklas som storabergsåkare och toppturer vilket iofs inte är fy skam :-)

I Verbier har jag aldrig varit men jag vet att det är ett populärt bummarställe, men vet inte hur det är i förhållande till Cham avseende miljö och berg?
Jag har däremot fått kontakt med lite skidskolor så där skulle jag istället kunna få jobba på skidor, men kanske inte lika mycket av friåkning och toppturer, däremot så ger det mig möjlighet att träna för skidlärarexamen och ISIA :-)

Please hit me med era plus och minus eller släng in ett ess i leken

Bon Ski!
/C

Personligen tycker jag Verbier är mer friåkning och Cham mer topptur och brantåkning.

Chamonix:
+ Riktigt stad
+ Midi
+ Grymt mäktigt
- Liftbrand (kan nog bli lite meck där i vinter...)
- Logistik med system som inte sitter ihop = mycket buss

Verbier:
+ Bra logistik, till och med lift till Burson nu för tiden (helt grym skogåkning).
+ Mont Fort (Berget och Puben)
- Valutan gör det lite dyrt (men får du liftkort via jobbet så..).

I vinter hade jag nog iaf valt Verbier. Om liften inte byggt upp i tid till säsongen i Grand Montet så kommer det verkligen suga att vara i Cham gissar jag. Man kommer inte till toppen i Grand Montet och trycket på Midi-liften ökar från redan höga nivåer.

Helt klart har gårdagens brand ställt till det lite för Cham samtidigt som topliften till Aigueille du Midi tydligen har problem den också...... :-(

Så utan dessa två blir det svårt, samtidigt så ligger ju Verbier & Cham inte jättelångt ifrån varandra så tröttnar man på för mycket friåkning i Verbier så kan man ju alltid ta sig till Cham för lite brantåkning.

still confused, but on a higher level

/C

Tror nog att de får ordning på Grand Montets inför vintern.

Jag har bott 12 år i Chamonix och ofta varit i Verbier.

Vill du vara borta ett helt år rekommenderar jag verkligen Chamonix. En levande riktig stad året runt, med nära till massa olika skidsystem. Med liftkortet får du alltid några dagar i Verbier inkluderat dessutom. Bra att ha bil i Chamonix.

Men säkerligen svårt med jobb som skidlärare, som du redan nämnt.

Behöver du boende hyr jag ut min lägenhet i Chamonix från 1 December i år. Riktigt bra 1:a (som Inte! är i Chamonix Sud) om ca 30m2 med sovloft. Hade bara tänkt hyra under vintern, men går eventuellt även längre.

Erik

@carl_couloir säg till om det blir Cham - vi "vuxensäsongar" där i två månader jan/feb. Tänker mig att jag försöker dra ihop lite like-minded att åka och hänga med. Angående Grand Montets så tänker jag se på det från den ljusa sidan med mindre folk och intressant rando-miljö.

Vi är ett gäng på 4 pers som återvänder till Chamonix till vintern, nu när vi är 24-26 så är väl vi också vuxensäsongare, eller?
GM kommer inte att öppna den här vintern, Midi kommer dock att göra det. Att GM inte öppnar känns inte som ett jätteminus för mig iaf. Jag menar ta Bochard upp, släng på hudarna och knalla till toppen, det är det enda sättet att nå baksidan så det kommer nog att bli en del trevliga åk på så sätt.

Tjena! Jag vill jättegärna hitta andra vuxensäsongare att åka med i Cham! Jag förstagångssäsongar där 3 månader i vinter, feb, mars och april! (27) :)

Senast ändrad:
Så då är allt klart och det blir Verbier och jobb som skidlärare, ska även försöka klämma in att gå upp på examen här hemma i sverige....

/C

carl_couloir sa:
Så då är allt klart och det blir Verbier och jobb som skidlärare, ska även försöka klämma in att gå upp på examen här hemma i sverige....

/C
Grattis!
Vilken skidskola ska du jobba i?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp