Vettigt pris för mina begagnade skidor (Nordica Soul Rider 2012 m. Marker Griffon bindningar)?

vane505

Ny medlem
Vettigt pris för mina begagnade skidor (Nordica Soul Rider 2012 m. Marker Griffon bindningar)?
Hej! Köpte ett par Nordica Soul Rider 180cm för två år sedan (är dock 2012 modell, köptes nya) med Marker Griffon-bindningar. Har använts under totalt ~10 dagar sedan inköp. Har aldrig köpt/sålt begagnat tidigare och är enda skidorna jag köpt, och är väldigt osäker på vad jag bör ta betalt för dessa. Skulle ni kunna ge tips om vad jag bör lägga ut dessa för? Om jag förstår det rätt brukar årets modell ligga på runt 5000-5500 nya med bindningar.

Uppskattar all hjälp!

I https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=61665 brukar man kunna få svar på de frågorna...

I en annan tråd har det också utarbetats en formel. Där hamnar dina skidor på 1650 (2062,5 om man anser att de är nästan oanvända) om din prisuppfattning stämmer, jag skulle kanske säga att 1500-2000 definitivt är rimligt/inte för mycket

ERIK_LAGG SKREV:
Nu höftar jag till med något.
ingångsvärde, i: pris just nu för samma eller motsvarande produkt på typ sportconrad (för utgången produkt: inköpspriset)
ålder, a: från 0 om det är årets och uppåt
nyskick, n: 1 för oanvänt, 0.5 för nästan oanvänt, 0 annars
årets modell, m: 1 för om det är årets modell
pjäxa, p: 1 för om produkten är pjäxor (pjäxor har antagligen sämre andrahandsvärde)

i * (0.50 - (a*0.05) + (n*0.15) + (m*0.15) - (p*0.15))

Släng in detta i excel och prova! Pjäxorna borde då säljas för 2152,5 kr (om de är årets modell). Men som sagt var, det är bara 'hittepå', så man kan ändra siffrorna i formeln om man vill. Jag provade dock på lite olika grejer och tycker att jag hamnade ganska rätt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp