Vevar till mitt cykelbygge

Pome72

Ny medlem
Bygger en cykel igen, men är mossig dvs inte påläst, så jag behöver hjälp. Jag cyklade förr mest agressiv trail men gillar att utmana mig att droppa (ca 1,5m det högsta droppet). Det var med en fulldämpad 5" fram o bak. Nu står en HT 18" - DMR Trailstar i uppbyggande. Jag slänger på allt gammalt först och byter ut vart efter, men då jag väger 90kg tror jag att vevarna är viktiga att satsa på först. har planer på att skippa största klingan fram till förmån för en bashguard. Har tex sett en hel del olika modeller på cyclecomponents, men hur ska man reda i den djungeln?...

Nu så till frågan:

Vad är det mest prisvärda alternativet?
(och behöver jag tänka på ngt tex gällande bredd eller armlängd etc)

Köp ett Shimano Saint vevparti från cyclecomponents , ja köpte ett Shimano hone som är snäppet under Saint och det är sjukt hållbart och Saint är ännu bättre.

Okej tack för svar, men det finns ju fler liknande. Vet ngn vilka som är hållbarast och mest prisvärda mellan dessa vevarmar nedan?

Shimano, SLX (FC-M665) vevparti/vevlager, BG/36/22T, 170 mm
1065 kr

Eller

Race Face, Ride DH vevparti/vevlager, BG/32/22T, 170 mm
1355 kr

Eller

Shimano, Saint vevparti/vevlager, 165 mm, 32/22T
1995 kr

Eller

Truvativ, Stylo AM 2.2 vevparti/vevlager, BG/32/22T, 170mm
1460

shimano saint från chainreactioncycles.com ! kör själv på hone som är ett grymt bra köp och saint är ännu bättre.

Dock vet jag inte om vilka som är bäst av dom du har skrivit, men shimano saint är prisvärt köp och du kommer inte bli missnöjd!

Tack alla tvåhjulta vänner;-) det blir alltså Saint!

Hm...hur vet man om det är 165mm, 170mm, eller 175mm som gäller? År det benlängd eller cykelns höjd under BB som avgör eller vad är det egentligen som avgör?
Finns det bara en storlek på vevlager för mtb? (Vore ju trist att köpa hem fel)

:)

Shimano Hone!
Håller för alla jag vet iaf, skillnaden mellan saint och hone är väl att det går å byta ut pedalgängan? Rätta mig om jag har fel.

Armlängd är smaksak och ram ofc. Allt måste ju passa ;)

Pome72 sa:
Tack alla tvåhjulta vänner;-) det blir alltså Saint!

Hm...hur vet man om det är 165mm, 170mm, eller 175mm som gäller? År det benlängd eller cykelns höjd under BB som avgör eller vad är det egentligen som avgör?
Finns det bara en storlek på vevlager för mtb? (Vore ju trist att köpa hem fel)

:)
Hur långa vevarmar du ska ha räknar du ut genom att mäta höjden på BB dela det med längden på ditt underben och divdera det med 0,35 då får du fram kofensialen som motsvara den lägden du ska ha på vevarmen. Gör lika så för att ta reda på vilket vevlager du ska ha fast då dividera du med 1,35.

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp