Vi behöver lite hjälp!

aron_m

Medlem
Vi behöver lite hjälp!
Vi håller på med ett projektarbete där vi som slutprodukt ska skapa en brädrulle och en vetenskaplig rapport om diverse frågor gällande snowboard. För att få så bra svar på våra frågeställningar som möjligt så behöver vi använda ett antal källor så vi får ett bredare perspektiv.

Vi skulle därför uppskatta om några eventuella brädåkare/skidåkare kunde ge seriösa svar på dessa frågor.

- Vad innebär åkningen för dig?

- Hur viktiga är dom sociala aspekterna för dig när du åker?

- Åker du för att ta dig an en utmaning eller åker du för gemenskapens skull? ( peppa varandra till vansinnesdåd, respons och bekräftelse.)

Det var allt för denna gång!
Tack på förhand!

/ add, ebbe_werner

Vi behöver lite hjälp!
tjena jag är jibber och kan försöka svara seriöst innan någon liten wannabe kommer och pajar denna tråd för dig/er, =D

*skidåkning är en avkoppling för mig där jag kan samla alla mina tankar och göra något som ja tycker är riktigt kul. Det finns inga måsten inga speciella aspekter som man behöver leva upp till eller att man behöver vara på något speciellt sätt. man kan vara sig själv och ha sin egna stil och bara göra det som man trivs med att göra.

*Den social biten som kommer av skid/brädåkning ser jag bara som en bonus man får när man åker. Givetvis så är det riktigt trevligt och väldigt lätt att träffa nytt folk i skidorterna så man skapar lätta nya kontakter och nätverk som man kan ha nytta av resten av livet, Man kna ju aldrig få för många vänner, åkningen gör jag för mig själv och för att jag tycker det är kul men om man inte hade gillat eller sökt det sociala med sporten så hade man nog hållt sig hemma tror jag :)

- Åker du för att ta dig an en utmaning eller åker du för gemenskapens skull? ( peppa varandra till vansinnesdåd, respons och bekräftelse.)

*själv så åker jag för att jag vill utveckla mig själv både som person och som skidåkare villket förmodligen dom flesta strävar efter, om jag åker med kompisar så blir det ibland att man peppar varandra, inte till vansinnesdåd som ni säger utan till saker som personen vill klara, eller bara ett hinder i den personens åkning som han själv vill ha bort, vid det tillfället är det bra att vara en grupp som kan ge possitivt grupptryck och respons. Men själv så föredrar jag en skön offpist repa helt ensam när man bara har snön sig själv och sin utrustning att tänka på, det är något som jag föredrar istället för att peppa varandra till galna saker :) visst det kan vara roligt någon gång ibland men för mycket av det roliga gör det måttligt i längden och då försvinner ju tjusningen med det hela...

Over and Out
:)

Vi behöver lite hjälp!
1. Frihet och lycka. Gemenskap med naturen.

2. Mkt viktiga. Lycka utan att dela den med ngn är inte detsamma. Dessutom binder man ganska starka band till dom man åker med.

3. Att utvecklas som skidåkare är i mina ögon samma sak som att utvecklas som människa. Att våga för att vinna gäller allt i livet. På få ställen som i skidbacken blir det så pass konkret.

Sitter på jobbet och kan inte skriva ngra längre utläggningar. Hoppas det var till nån hjälp iaf!

//Johan

Vi behöver lite hjälp!

Glädje, finns inget roligare än att åka snowboard.

Jätte viktiga, är inte roligt att åka men folk man inte gillar eller ensam. Ha bra åk-kompisar är jätte viktigt.

Måste svara både och. Ofta peppar man varandra till tokiga grejer, men ofta så peppar man sig själv också.

Vi behöver lite hjälp!
- Åka emd dina vänner o ha kul

- Utan de sociala aspekterna så skulle inte snowboarden vara där den är idag så jag skulle säga att utan den
skulle inte snowboard inte vara där den är idag. Tillsamans gör vi framsteg.

- Gemenskapen självklart. Ibland lurar man ut varandra på vansinnesdåd men man måste alltid tänja gränser
för att utvecklas..

Vi behöver lite hjälp!
För mig innebär skidåkningen ett sätt att rensa tankarna, att komma ut, antingen själv, eller med vänner
och att bara fokusera på något helt annat än allt som annars fyller mitt huvud, när jag åker så kommer inte
ångest eller sorg eller annat åt mig och jag känner mig lycklig och ansvarsfri. Skidåkningen innebär en kick
där jag gärna flirtar med faror och blir belönad i form av lyckoruset efteråt, kort sagt, skidåkningen befriar
mig från omvärlden. det kan jämföras med att ha en riktigt bra låt som betyder mycket för en i hörlurarna på
högsta volym i mörker, man upptas helt av en enda sak och glömmer allt som besvärar en. så känner jag för
min åkning.

Ganska viktiga, att åka med vänner utvecklar en själv som skidåkare då man gärna hämtar inspiration från
kompisar och tittar på trick, linjeval etc. när jag själv är ute och åker så känner jag ofta att jag inte har någon
lust att pressa gränser eller testa nya trick, delvis för att man som skidåkare är lite av en exhibitionist och
gärna har folk som ser det man gör, ingår väl i hela bekräftelsebiten liksom. åker jag själv gör jag det för att
jag kanske är less eller arg över något och behöver bara ut o åka av mig det.

- Åker du för att ta dig an en utmaning eller åker du för gemenskapens skull? ( peppa varandra till
vansinnesdåd, respons och bekräftelse.)
utmaning, helt och hållet. vill se vad jag kan göra på ett par skidor och hur jag kan göra det, vill veta vad
som är omöjligt och vad som inte är det. känslan av att ha flirtat med en risk och ha klarat av det man
ställdes inför går inte att beskriva, det är den ultimata känslan av att leva.

så är det

Tillbaka
Topp