Videokamera

Hegge

Ny medlem
Videokamera
Funderar på att köpa mig en videokamera! Den skall främst användas till filmnning av snowboard/skidåkning och cross/enduro.

Då jag är en arbetslös 19åring får inte priset sticka iväg allt för mycket.

Efter lite efterforskningar har jag kommit fram till att kameran bör ha både DV-in och DV-ut även Analog-in och Analog-ut, eftersom jag kommer använda hjälmkamera och skall redigera med hjälp av datorn.

Vad ska man köpa för att täcka dessa behov?

Videokamera
Jag har en Canon MV550i (heter i år 650i). Den har allt du vill. Den klarar anarfonisk 16:9 (dvs widescreen med bättre kvalite. Istället för att bara lägga svarta streck).

Ljudet suger, därför har jag tillbehörsmic.

Den har 20x zoom vilket kan vara bra ibland (måste dock använda staviv för att det inte ska bli för skakigt).

Inbyggd Digitalkamera (med rätt kass kvalité). Men kan vara bra att ha ibland. Kommer dit med ett knapptryck.

Bra batteri.

(obs. Det är alltså 550i som jag pratar om här)

Våran kostade när den kom ca 13 000-15 000kr oc hmicen 2 700kr. Nu ligger priserna mycket lägre på årets modell. Jag tycker det är en bra kamera. Visst finns det många bra. Men jag gillar den här.

Ska du upp på ca 25 000kr ska du ha Canon XM-2. 3-chips kamera som är grymt bra. Bästa jag har testat (ok jag har inte testat många, men tillräckligt för att våga säga att den är riktigt bra).

(ett tips: Det är ljud och bild du ska ha. Skit allt annat. Så som design, inbyggda effekter digital zoom)

Hoppas det hjälper lite iaf.

Videokamera
Det är jävligt svårt att bestämma sig, speciellt då man inte har något arbete för närvarande, och man vet juh aldrig hur lång tid det tar innan man får något.

Videokamera
Det är inget fel på funktioner. Dock skulle jag tro att bilden och främst ljudet är rätt så kasst. Våran 550i är ljudet väldigt dåligt. Me ndet är naturligtvis en privärd kamera för 5000kr. Hade jag letat i den klassen hade jag nog tagit den. Vi hade en på min förra skola som kosta<de 6000kr och hade inte ens DV in/ut. SÅ prisvärd är den.

Videokamera
har nyss köpt en panasonic nv-ds65 på netonnet, kostar ca 5700:- m frakt och känns som den överlägset mest prisvärda kamera tillsammans med sony trv-19. Internetköpet var mkt smidigt och du spar ung. 2000:-. Den har dv in ut, stillbildsfunktion, och allt du troligtvis vill ha. Sitter skönt i handen.

Canonvarianten tycker inte jag ger speciellt gott intryck vad gäller form och funktion. men optiken är väl hyfsad.

Videokamera
Jag har aldrig fattat varför alla filmkamror har så oerhört dåliga stillbilds kamror/funktioner!! Både film och fotto funkar väll ungefär på samma sätt!!?? Eller, har inte studerat så mycket foto eller filmteknik!! Enlight me!!
Ljud och bild är förvisso viktigast men om man filmar skidåkning o så, så är det ju bara att skita i ljudet!! Det lägger man ju till sen ju!
Jag har en Sony DCR-PC9e som är grym förutom att zoom knappen ligger helt fel!! Man måste typ användalillfingret! Har touch screen vilket funkar bra men inte speciellt nödvändigt

Såg att sony nu har en inbyggd DVD inspelnings mokapär fett coolt!!

Lycka till!

Videokamera
Nja. Video och stillbild fungerar lite olika. På en filmkamera så fångas det 25 bilder i sekunden. Och vajre bild är uppbyggd av två bilder. Det blir alltså 50 bilder. Bild 1 och bild 2 blir alltså frame 1. bild 1 och bild 2 är bara "ifylld" varannan rad. Därför du kan få en strecig bild om du inte deinterlacar. Den typen av video kallas alltså "interlacad" (eller hur det stavas).

En digitalkamera läser in, säg 4miljoner pixlar, direkt på en bildcensor och blir en högupplöst bild. Har du en hyffsad digitalkamera kan du komma upp i 2,5 bilder per sekund. Har du en digital systemkamera kan du komma upp i lite mer.

Men grejjen är att videokameran är gjord för att läsa in en, i gämförelse med en digitalkamera, en dålig och liten bild. Skulle video kameran kunna läsa in 25st högupplösta bilder så skulle den isf vara extremt snabb. Den klarar inte mer än 25bilder med den kvalitén som är. Därför så går heller inte att läsa större stillbilder, med tanke på den lilla ccd som sitter.

Me nvisst finns det kameror som har rätt hyffsade stillbilder. Kostar dock lite mer. Men jag föredrar videokamera till video, och digitalkamera för stillbild. Just för att dom är gjorda för det, och fungerar bäst till det.

Videokamera
www.it-auktion.se har digitalvideokameror på auktion ibland. köpte en canon mv5i där förra veckan som ska med till val thorens över nyår. jag gav 4800, vilket tydligen är ett hyfsat pris, kameran var i nyskick.
tänk bara på att 17.5 % provision tillkommer på priset man bjuder.

Tillbaka
Topp