Videoklipps bettygsättningen på freeride,

Ashtraymofucku

Aktiv medlem
Jag tkr det är så störigt me alla som sätter en 5a på alla videoklipp som e lååååååångt ifrån världsklass, då är det ju ingen mening att ha ett betyg system. Det känns som många bara sätter en 5a på allting för att dom inte orkar tänka vad videoklippet e värt, nu hitta ja inget jätte bra exempel men detta e ju ett exempel: https://www.freeride.se/video/stoked-on-doin-icepicks/ han slår lixom bara i näsan å ramlar lite, värt 5 poäng?
Är det videoklippet världsklass så heter jag ertugrul gencturk.. så alla p12or, använd betygsystemet till vad det är till för!
Aja jag får inte till nån bra formulering på detta men ja hoppas ni håller med mig?
peace

Senast ändrad:
hela betygsystemet är fuckat..

måste finnas en fungerande topplista för att de hela ska funka, så man kan rösta för att filmer ska hamna högst upp å då få ut en lista me toppfilmerna..

så länge de inte finns någon sådan så finns det heller ingen mening med betyg.. då dom absoulut inte säger något om filmen..

Newschoolers är ett praktexempel! deras videofunktion är sjuuukt bra, alla dom bästa filmerna ligger på toplistan, och resten sållas bort i mängden andra filmer som man kan kolla på om man vill.

vet att johan har som projekt att fixa detta.. men de har vart såhär för länge redan.. dax att göra något! :)

haha vare svårt att hitta exempel? du kunde ju kollat bland dina egna klipp... https://www.freeride.se/video/cliff-180/ jaja, men du har faktiskt lite rätt, 5or ges hit och dit, man blir ju förstås glad när man själv får det men de är ju inge bra om man inte är värd de.

exakt jeppe! tack! härligt att du håller med, å när man kollar på vilka det är som sätter en 5a i betyg så är det oftast p12or också skriver dom inget vad dom tyckte om klippet! Om det är "världsklass" så skare va så sjukt bra videoklipp att det är bland dom bästa i sverige inom sporten, och klass med världseliten!
Ja det är verkligen dax att göra något, men om vi alla tar det mer seriöst blir det riktigt nice

JakobJ sa:
haha vare svårt att hitta exempel? du kunde ju kollat bland dina egna klipp... https://www.freeride.se/video/cliff-180/ jaja, men du har faktiskt lite rätt, 5or ges hit och dit, man blir ju förstås glad när man själv får det men de är ju inge bra om man inte är värd de.
aa precis mitt klipp där (som e mitt sämsta klipp) e max värt en 2a!!!

en sak som jag tycker är lite krångligt med betygssystemet är att man inte vet när man ska rösta 5,4,3,2,1 osv.
t.ex ska man rösta om åkningen är bra (t.ex man kan inte ge tomwallisch yber åkning men moviemaker regiering och mobillkamera lägre än en 5'a bara för åkningens skull)
eller ska man rösta när redigeringen å filmningen är bra?
eller när allt är perfekt?
i dunno! HELP ME

titti det är ju inte så svårt =) de är ju såklart när allting är perfekt, awsome, imba, 1337, elitzor, ne men ett videoklipp som gör att du tappar hakan helt är värd 5 poäng

Grejen är ju den att på NS så är det så pass många bra bilder/filmer som sållas bort. Sett bilder som lätt skulle bli utvalda här som snittar 6/10. Sen är ju FR-folket mindre kritiska rent generellt(inte alltid negativt).

Setermaan sa:
Grejen är ju den att på NS så är det så pass många bra bilder/filmer som sållas bort. Sett bilder som lätt skulle bli utvalda här som snittar 6/10. Sen är ju FR-folket mindre kritiska rent generellt(inte alltid negativt).
jaa de kanske de e, men här är det inte bara lite överröstat utan det är helt åt helvette överröstat på de flesta klipp

AYttling sa:
håller fullt med om detta ! och kan undra samma sak som titti också...
men det är ju bara å tänka om klippet va bland de häftigaste man sett, behöver inte va bra redigerat bara att de e nått som gör att man tappar hakan så är det ju värt en 5a

AshtraYmofucku sa:
AYttling sa:
men det är ju bara å tänka om klippet va bland de häftigaste man sett, behöver inte va bra redigerat bara att de e nått som gör att man tappar hakan så är det ju värt en 5a
Fast det är ju mycket som är värt en 4a med nuvarande betygsättning.https://www.freeride.se/video/2-hours-in-jarpen/

https://www.freeride.se/video/vi-hade-lite-kul-hemma-hos-mej/

Ganska så enorm skillnad, i så fall borde man ha 10poängsskala.
Men håller med om att det överröstas som fan.

Icepicks filmen är ju endå inte SÅ dålig.
Till och börja med är det skadeglädje och sen är icepicks riktigt lurigt.
En 4a behöver den iaf för icepicks är grymt.

Behövs en bättre skala tror jag, typ Chunk dist. (tex) filmerna är grymma och välgjorda och kan få lika högt betyg som en film som är 3sekunder och det är en svår skateflip lr nåt.

vad tror ni om en skala från 1-10? mera att välja på och lättare att betygsätta isåfall.. då behöver inte en bra film va 5 eller 4, utan kan va allt från 10-7

lättare så tycker jag, vad tror ni? blir nog inte lika många 10or om man kan välja 9 istället eller 8, och de endå är bra

jeppenator sa:
vad tror ni om en skala från 1-10? mera att välja på och lättare att betygsätta isåfall.. då behöver inte en bra film va 5 eller 4, utan kan va allt från 10-7

lättare så tycker jag, vad tror ni? blir nog inte lika många 10or om man kan välja 9 istället eller 8, och de endå är bra
Vore grymt! Då blir det svårare att få randomklipp med überbetyg.

och att man inte kan sätta betyg på filmen utan att kommentera

Senast ändrad:
Setermaan sa:
AshtraYmofucku sa:
AYttling sa:
Fast det är ju mycket som är värt en 4a med nuvarande betygsättning.https://www.freeride.se/video/2-hours-in-jarpen/

https://www.freeride.se/video/vi-hade-lite-kul-hemma-hos-mej/

Ganska så enorm skillnad, i så fall borde man ha 10poängsskala.
Men håller med om att det överröstas som fan.
eru DUM!??? en studsmattefilm som nåra småpojkar hoppar lite å drar lite dubblar å bara bailar hur fan kan ett sånt videoklipp få en 4a och tom en 5a
Jag tycker som jeppenator, sätt 1-10 skala!

tex detta klipp: https://www.freeride.se/video/its-okay/
2 av 3 har satt en 5a FULLT betyg på den där filmen, fattar inte vad man tänker på om man tycker den är värd det. filmen´kanske e max helt okej inge mer så mellan 2 och 3 i betyg ska den ju ligga, det är helt värdelöst filmat, segt tempo. men ändå helt okej film= 2-3/5 i betyg

jeppenator sa:

har också funderat på detta och jag håller med, det har blivet inflation på betygen, om man inte sätter en 5 så blir man kallad h8er. och jeppes förslag skulle nog kunna lösa problemet till en del. eller varför inte bra ta efter en sida med bra fungerande video funktion?

Maximilliam sa:
jeppenator sa:

har också funderat på detta och jag håller med, det har blivet inflation på betygen, om man inte sätter en 5 så blir man kallad h8er. och jeppes förslag skulle nog kunna lösa problemet till en del. eller varför inte bra ta efter en sida med bra fungerande video funktion?
ja exakt! men så länge det finns p12or som kan rösta så tkr dom ju allt e värd en 5a, om dom ser en kille som backflip på studsmatta så sätter dom typ en 5a på de, så jag vet inte riktigt hur man ska lösa detta men de blir nog mkt bättre med en 1-10 skala.
Så ta tag i de här nu freeride!!! WE WANT en fungerande och bra videofunktion

har länge tänkt på detta, håller med till 100%! och som vanligt(åååh nej!/crowd) så har jag en idé!!!11111

betyget borde sammanställas av ett antal kriterier, som betygssätt för sig och läggs ihop till ett slutgiltigt betyg...

t.ex

Redigering(0/5)
Åkning(0/5)
Kreativitet(0/5)
Musik(0/5)

så om filmen får typ 2 i redigering, 4 i åkning, 1 i kreativitet och 3 i musik så blir betyget..err...aa låter något snille ta hand om det men ni fattar..hoppas jag...

någon som tänker i samma banor som jag?

Senast ändrad:
5 bra redigerat, filmat och åkt
4 hyffsat redigerat bra filmat och hyffsad åkning
3 bra helt enkelt
2 skakigt filmat osv
1 om man inte ser vad det är

hade redan skrivits

Senast ändrad:
man kan ju rösta en 5a för att man tycker en film e rolig eller om man bara känner för de. Även fast den inte är i världsklass. De e ju de en demokratisk röstning går ut på, att man får rösta va fan man vill. OCH DEN som bryr sig...............orka bry sig!

ja men nånting måste göras iaf för ja tkr detta är riktigt jobbigt! man lixom sätter sig vid freeride å kollar på lite videoklipp åsså trycker man på "högsta betyg" åsså kmr de upp en massa klipp som e max värd en 3a å har fått 5!

effeh sa:
har länge tänkt på detta, håller med till 100%! och som vanligt(åååh nej!/crowd) så har jag en idé!!!11111

betyget borde sammanställas av ett antal kriterier, som betygssätt för sig och läggs ihop till ett slutgiltigt betyg...

t.ex

Redigering(0/5)
Åkning(0/5)
Kreativitet(0/5)
Musik(0/5)

så om filmen får typ 2 i redigering, 4 i åkning, 1 i kreativitet och 3 i musik så blir betyget..err...aa låter något snille ta hand om det men ni fattar..hoppas jag...

någon som tänker i samma banor som jag?
Det var tamejf-n de finaste jag hört sen jag konfirmerades...

Helt rätt !!!!

/E & J

tycker ändå att dagens betyg ger en helt okej fingervisning ifall materialet är värt att kika på eller ej,

Det blir ju aldrig nån skillnad heller.. detta klipp som nyss las upp: https://www.freeride.se/video/jacob-arvid-och-philip-har-serios-sommartraning-for-att-fa-sponsorer/
Det är ju långt ifrån värt en 5a, max en 3a för filmen va okej, inte så sjukt bra så att man tappar hakan å sätter en femma. Jag skrev lite på de videoklippet oxå:
"de e de här ja menar med betygssättningen på freeride "5:a för rampen i bakgrunden!" och en 5a av fillej som inte ens lägger någon kommentar, tkr ni verkligen denna film är i klass med poor boyz production och 4bi9 media? för man tror ju de när ni sätter högsta betyg"
Och detta klipp har ju typ alla satt en 5a på? https://www.freeride.se/video/kongo-flyger-1/
fattar inte hur man kan tycka att de där är så sjukt bra, ere roligt svar nja, ere bra redigering svar neee, ere bra åkt svar neee, ere ett sjukt coolt klipp så att man säger typ "wooow de där va bland de coolaste ja ha sett" svar NEJ.. skärp er
Någon snälla gör något, kan ingen kontakta johan på freeride lr något????
peace

Senast ändrad:
mAttiaSb sa:
tycker ändå att dagens betyg ger en helt okej fingervisning ifall materialet är värt att kika på eller ej,
de e ju det de verkligen inte gör!!! om man vill se nånting som e sjuukt bra, nått som e så bra så att man vill visa alla man känner, åsså kmr sånna här skitklipp upp bland dom https://www.freeride.se/video/kongo-flyger-1/, den där filmen e väll sevärd men inte världsklass sånna som e värd att se ska ju ha en 3a som betyder sevärd eller "helt okej"

jeppenator sa:

måste finnas en fungerande topplista för att de hela ska funka, så man kan rösta för att filmer ska hamna högst upp å då få ut en lista me toppfilmerna..

så länge de inte finns någon sådan så finns det heller ingen mening med betyg.. då dom absoulut inte säger något om filmen..

Newschoolers är ett praktexempel! deras videofunktion är sjuuukt bra, alla dom bästa filmerna ligger på toplistan, och resten sållas bort i mängden andra filmer som man kan kolla på om man vill.

vet att johan har som projekt att fixa detta.. men de har vart såhär för länge redan.. dax att göra något! :)
Det finns ju en topplista!

lurifixx sa:
jeppenator sa:

Det finns ju en topplista!
jo och då kan man fråga sig om det klippet som ligger först där är det bästa på freeride? och 2an faktiskt näst bäst?

den topplistan är jäkligt risig.. men har hört från johan att han ska ta tag i detta sanrt så de blir någon ordning på videoklippsfunktionen!

azzzå, man kan ju från 1 till 10 huh? Då blire lite mer variation iaf.. dom som kankse får 5 nu får kankse 8 då va? Å... de bir ju bara über filmen som får 10 då va? eller?
Det tycker jag att man ska ha!

Take it iizzy man! yo

Kruxelidux sa:
azzzå, man kan ju från 1 till 10 huh? Då blire lite mer variation iaf.. dom som kankse får 5 nu får kankse 8 då va? Å... de bir ju bara über filmen som får 10 då va? eller?
Det tycker jag att man ska ha!

Take it iizzy man! yo
tror de inte heller kmr lösas då, för de kmr fortfarande bli samma sak att alla småkids å fjortisar röstar fullt på allt och det är mkt mkt mer sånt folk här på freeride som röstar än mer mognare folk!

Du... du klagar på massa andra filmer med att dom har för höga betyg för dålig åkning.. här är et tklipp när du gör en 180 o landar o landar bakåt i puder o slår dig inge speciellt.. den har 4.6 i betyg och är fan inte värd det..

https://www.freeride.se/video/skon-vurp-i-sjukt-me-puder/
Och du ger sjäklv klippet en 5a.. 2007-09-11 22:17 Av: AshtraYmofucku Betyg: 5
klockren!

Senast ändrad:
lasssekongo sa:
Du... du klagar på massa andra filmer med att dom har för höga betyg för dålig åkning.. här är et tklipp när du gör en 180 o landar o landar bakåt i puder o slår dig inge speciellt.. den har 4.6 i betyg och är fan inte värd det..

klockren!
det är väl inte hans fel att den har högt betyg?

även om vi ändrar betygsättningen på freeride, så kommer många randoms lägga upp usla filmer och sedan säger till deras kompisar att rösta högsta betyg

Kinkan sa:
lasssekongo sa:

klockren!

även om vi ändrar betygsättningen på freeride, så kommer många randoms lägga upp usla filmer och sedan säger till deras kompisar att rösta högsta betyg
Jo, det är hans fel, han har röstat 5 på sin egen film!

Tipsson sa:
Kinkan sa:
lasssekongo sa:

klockren!

Jo, det är hans fel, han har röstat 5 på sin egen film!
visst, men dom under har också röstat högt

Tillbaka
Topp