videoredigering

• Trådstartare Trådstartare s_ander
  • Start datum Start datum
S

s_ander

Guest
videoredigering
någon som vet om man kan redigera filmer på datorn från en vanlig videokamera?? t.ex genom att köpa något slags kort till datorn?? eller måste man ha en DV-kamera..?

videoredigering
är ganska så säker på att det ska gå, men jag vet inte vad man behöver för prylar. Kanske räcker med tv-in på grafikkortet? men fråga nån som går media, eller nån medialärare, dom har nog bättre koll.

videoredigering
Hej går media i uppsala.. du behöver ett dv däck och en video.
Ladda över till dv från videon och sedan till datorn. Till pc finns det
inga bra redigerings program. Det finns, men det är inget att hänga
i granen. Till mac finns I movie ett bra och lätt program. Om du vill
gå högre så pröva Final Cut Pro. Kanon program. Hör av dig om du
undrar nått mer. Chill... //nicke

videoredigering
Vad jag vet så sla det gå att köra direkt från kameran till en TV-ingång på datorn. Jag har nämligen en kompis som jag tror gör på det viset. Om du letar efter redigeringsprogram till PC så finns Adobe Premiere 6. Det buggar lite med sparandet av projektet men det är alltid värt ett försök, det kanske funkar för dig. Med tanke på att det är Adobe som har gjort det så ska det ju funka. Annars finns alla finesser som man kan tänkas vilja ha.

videoredigering
om du använder PC kolla om du har en Firewire-port. iee1394 kan det stå också men det är samma sak. Den kopplar du till DV-kameran så att du får digital överföring. Om du inte har en sån kan du köpa ett sånt kort. På nyare Macar så finns den redan.

Premiere och After Effects till att fixa ihop filmen.

Sen är det bara att köra. Lycka till

videoredigering
Vad gör man om man inte har något Video-IN på sitt grafikkort?? Vad är den enklaste (o billigaste) lösningen för att fixa till det då? Jag har en DV-kamera för övrigt..

videoredigering
Newstream..

Om du har PC behöver du köpa ett Firewire kort.
Finns av flera olika fabrikat och kostar från ca. 700kr
Med detta kort kan du ladda in film i din dator.
För att ladda in filmen behöver du inte ha en särskilt snabb dator
men när du vill klippa lägga på "wipes" mellan olika scener då
kommer hårdvarukraven.
Jag har en P3/500 med 786mb ram och på den går det riktigt långsamt.
Räkna med en P4/1600 och uppåt för att inte behöva vänta en timme
varje gång du skall klippa ihop något.
Helst ska du ha alla dina videoprojekt på en separat och SNABB disk.
När du läser in film från din DV kamera tar 10min film ca. 2.1gb!

Det är alltså mycket enklare att redigera från kameran direkt till
en videobandspelare men med datorn blir resultatet 10 gånger
bättre OCH roligare att titta på.

videoredigering
Jag har varken DV-kamera eller firewire, men jag klarar mig ändå med hjälp av ett Miro dc10-kort för videoimport och -export. Ett sådant har vanlig koaxialin- och utgång + svhs in och ut. Jag kan rippa video direkt från vilken typ av videokamera som helst samt direkt från video eller tv. Jag har inte riktigt koll på vad ett sådanrt kort kostar eftersom jag har lånat mitt, men det går att hitta begagnade ganska billigt (miro heter för övrigt Pinnacle nu för tiden tror jag).
Adobe Premiere är ett bra program. Jag har nyligen gjort en 30-minuter lång rulle med flera hundra klipp i flera lager + effekter och grafik utan problem. Premiere är extra bra om man använder Photoshop och/eller Illustrator eftersom man man kan importera/exportera enkelt mellan programmen.

Här får du ett par länkar:
http://www.fyndtorg.nu/detalj.php3?isida=2&id=744&sida=1&kat=5
http://smuts.mine.nu/sale/sale.html

Tillbaka
Topp