viktigt med träning av benmuskler?

Tjabba!
Jag har några frågor som skulle vara roligt att få svar på :D
Och, de är,

Hur pass viktigt är det att träna benmusklerna när man åker skidor?
Kommer jag känna någon skillnad om jag tränar dom?

Och om de nu lönar sig att träna (som jag tror att de gör) så kan nån tipsa mig med någott tips hur jag kan träna benen? och jag gillar inte gymmet. finns de något annat sätt :D Jag brukar köra dedär när man ställer sig mot väggen och lixom böjer på knäna så det ser ut som man lixom sitter på en stol i luften med ryggen mot väggen. Jag brukar köra det några minuter varje dag och då är det lårmusklerna som tränas upp. Lönar det sig? och är lårmuxklerna viktigare än vad t.ex vadmusklerna är?

Skulle vara roligt och veta så jag får ett humm om hur jag ska lägga upp träningen

Tack på förhand!

/E

Senast ändrad:
Kort svar: Ja det spelar roll.

Ser att du är 13 år. Vet inte riktigt vad man skall träna för att få starka ben i din ålder, styrketräning är nog ett par år för tidigt. Men typ springa i skogen, intervallträning upp och nedför en backe ger nog riktigt bra resultat för spänsten. Sen när du blir 15 sisådär kan du kanske börja gyma benen lite. Sikta på att när du börjar bli 16-18 sisådär att köra på fria vikter, dvs benböj med skivstång på axlarna. Se dock till att göra dessa övningar RÄTT, det är lätt att skada sig ordentligt.

Det är viktigt att träna, både ben och resten av kroppen. Finns det inte en massa trådar om detta..?

klart som kyrkvatten att det är viktigt att träna,, men det viktigaste är att du tränar rätt.. att få problem med muskelfästen mm i tidig ålder är likamed en pest..

sen vad som passar dig bäst, beror på en massa saker.. men som tränad så klarar du dig bättre från skador, klarar hålla imot bättre i sväng och hårda landningar...

tror det FF skrivit kan stämma in fint, ev frågar du någon kompis som tränar fridrott eller hockey eller likande om tips..

glöm ej att värma upp, och strecha efteråt,, stavas det så tro ??

Jag har kört gym i 2 år och går nästan varje dag. Ska jag vara helt ärlig så är det ingen större skillnad på min åkning men jag känner att jag kan ta mer stryk. Mina senor tar inte lika mcyekt stryck heller. Om vi säger det som så träna för att slippa skador och för att du vill. Se till så att du gör övningarna rätt så kan du köra hur mcyket du vill. Träna gärna med någon erfaren.

Pipen sa:
jibbmuffe sa:
jävla idiot, klart som fan att man måste ha starka benmuskler. dum fan!
du följde FORUMSREGLERNA till punkt nu

*Vara trevlig och respektera andras åsikter.

*Absolut inte skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller kränkande.

*Använda sunt förnuft. Om du är osäker om det är ok att skriva något, skriv det inte!
tredje punkten va onödig, för det finns inte mkt sådant här inte :)

OT:
ja, klart det spelar roll. sitta och slappa på försäsongen ger inga muskler precis. Dock så är du 13 år, så ja skulle säga att bara du tränar allmänt, springa, armhävningar osv så tror ja det kmr ge bra resultat. lättare att förstöra kroppen än att vårda den genom att dra till gym pumpa i din ålder.

Träning över huvud taget är jätteviktigt, dels i syfte att kunna utvecklas maximalt som åkare men inte minst i skadeförebyggande syfte. Just benen tränar du ju väldigt mkt av att bara åka, men försäsongsträning är något man absolut borde ägna sig åt i någon form. Styrketräning är inte farligt även om du bara är 13 år. Det som är viktigt att tänka på är att inte använda för tung belastning, och viktigast av allt när man inte är färdigvuxen är att inte utsätta ryggen för tunga vikter (skivstång på axlarna t.ex bör du låta bli). Det optimala är att träna med din egen kropp som vikt. Då kan du köra på riktigt ordentligt.

"Jägarsits" som du beskrev är typisk statisk styrkeövning: alltså musklerna är konstant spända i en viss position. Det är bra träning i rent uthållighetssyfte eftersom du hela tiden ökar muskelns kapacitet att hålla sig kontrakterad och maximalt spänd. Däremot behöver du också träna mycket dynamiskt: alltså när musklerna arbetar så att de spänns och slappnar av omvartannat.

Quadriceps femoris (framsida lår) som man tränar i t.ex jägarsits är kanske den viktigaste benmuskeln att träna som skidåkare. För att få dynamisk träning ska du löpa mkt. Tänk bara på att det är skillnad på aerob och anaerob träning. Aerob träning innebär att musklerna hela tiden får det syre de behöver för att orka arbeta. Genom att löpa lågintensivt långa perioder bygger du upp stark kondition och syreupptagningsförmåga, vilket är jätteviktigt för att orka länge! Spring alltså såpass fort att du ligger strax under din mjölksyrenivå hela tiden. Då kan du träna långa pass.

Anaerob träning innebär att du jobbar väldigt tungt och intensivt så att du får mjölksyra i musklerna och därför bara orkar korta perioder. Hjärtat hinner helt enkelt inte pumpa ut tillräckligt mkt syre till musklerna, och när syret är slut spjälkas istället glykogenet (lagrat reservbränsle typ) i muklerna och då får du mjölksyra som restprodukt. Det bildas för att skydda kroppen från överansträngning genom att "förlama" muskeln så att man helt enkelt inte kan fortsätta. Då måste man vila och pusta så att mjölksyran får lägga sig och kroppen får en chans att återhämta sig och ge musklerna nytt syre.

För att träna anaerobt behöver du alltså köra tunga intensiva pass, t.ex utfall med ganska tunga hantlar i händerna, så att du inte orkar så många repetitioner. Du kan också kuta allt vad du äger i långa branta trappor och liknande tills kroppen säger ifrån. Tänk på att när du tar ut dig maximalt behöver du ofta vila ungefär dubbelt så lång tid som det tog att genomföra övningen. För maximal muskelutveckling ska du köra såpass tungt att du orkar ungefär 5-6 repetitioner. Kör varje övning i tre set. När jag kör vanlig hederlig bänkpress tungt tar jag 70 kg (min egen vikt) 3x6, alltså 6 reps, vila, 6 reps, vila, och sedan 6 sista reps. Den sortens träning är så kallad tung styrketräning.

Ännu en viktig sak att tänka på är att man inte bara åker skidor eller bräda med benen, utan med hela kroppen, och i skadeförebyggande syfte är core-träning förmodligen det viktigaste av allt. Core som betyder kärna syftar till bålen, alltså ungefär det som inte är ben och armar, utan framför allt mage och rygg. Ta för vana att göra några set sit-ups varje kväll, gärna olika sorters som vippar, curl-ups och brutalbänk etc. Det är bara att googla på abs, core-träning, bål-styrka eller nåt liknande så hittar du massor med tips på övningar. Ryggen är minst lika viktig så övningar som belly-backs och andra olika rygglyft är skitbra. Dessutom kan du göra oändligt mkt övningar bara med kroppen som vikt hemma i vardagsrummet, och få minst lika bra träning som på gymmet. Maskiner är ofta överskattade och dessutom isolerar de oftast en specifik muskel, och man kan därför missa många mindre balanserande muskler runt om. Tränar du istället med fria vikter och med kroppens vikt i olika övningar och positioner tvingas du balansera etc och aktiverar då större muskelgrupper än när du är fastspänd vid en maskin.

Tänk avslutningsvis på att man blir bra på det man tränar på. Tränar man jägarsits en timme om dagen blir man nog bäst i världen på det, men man kommer inte att bli säkrare på flatspin. Däremot kan det vara en nödvändighet att ha byggt upp en bra grundstyrka för att inte gå sönder så fort man överroterar, bottenlandar eller studsar på nollen. Dessutom kommer du att kunna hoppa högre, stompa bättre, och få massa söta tjejer efter dig (dels för att de älskar duktiga åkare och dels för att de inte kan motstå en deffad överkropp) ;P

Lycka till!
/Jocke

Jocke_Hammar sa:
Träning över huvud taget är jätteviktigt, dels i syfte att kunna utvecklas maximalt som åkare men inte minst i skadeförebyggande syfte. Just benen tränar du ju väldigt mkt av att bara åka, men försäsongsträning är något man absolut borde ägna sig åt i någon form. Styrketräning är inte farligt även om du bara är 13 år. Det som är viktigt att tänka på är att inte använda för tung belastning, och viktigast av allt när man inte är färdigvuxen är att inte utsätta ryggen för tunga vikter (skivstång på axlarna t.ex bör du låta bli). Det optimala är att träna med din egen kropp som vikt. Då kan du köra på riktigt ordentligt.

"Jägarsits" som du beskrev är typisk statisk styrkeövning: alltså musklerna är konstant spända i en viss position. Det är bra träning i rent uthållighetssyfte eftersom du hela tiden ökar muskelns kapacitet att hålla sig kontrakterad och maximalt spänd. Däremot behöver du också träna mycket dynamiskt: alltså när musklerna arbetar så att de spänns och slappnar av omvartannat.

Quadriceps femoris (framsida lår) som man tränar i t.ex jägarsits är kanske den viktigaste benmuskeln att träna som skidåkare. För att få dynamisk träning ska du löpa mkt. Tänk bara på att det är skillnad på aerob och anaerob träning. Aerob träning innebär att musklerna hela tiden får det syre de behöver för att orka arbeta. Genom att löpa lågintensivt långa perioder bygger du upp stark kondition och syreupptagningsförmåga, vilket är jätteviktigt för att orka länge! Spring alltså såpass fort att du ligger strax under din mjölksyrenivå hela tiden. Då kan du träna långa pass.

Anaerob träning innebär att du jobbar väldigt tungt och intensivt så att du får mjölksyra i musklerna och därför bara orkar korta perioder. Hjärtat hinner helt enkelt inte pumpa ut tillräckligt mkt syre till musklerna, och när syret är slut spjälkas istället glykogenet (lagrat reservbränsle typ) i muklerna och då får du mjölksyra som restprodukt. Det bildas för att skydda kroppen från överansträngning genom att "förlama" muskeln så att man helt enkelt inte kan fortsätta. Då måste man vila och pusta så att mjölksyran får lägga sig och kroppen får en chans att återhämta sig och ge musklerna nytt syre.

För att träna anaerobt behöver du alltså köra tunga intensiva pass, t.ex utfall med ganska tunga hantlar i händerna, så att du inte orkar så många repetitioner. Du kan också kuta allt vad du äger i långa branta trappor och liknande tills kroppen säger ifrån. Tänk på att när du tar ut dig maximalt behöver du ofta vila ungefär dubbelt så lång tid som det tog att genomföra övningen. För maximal muskelutveckling ska du köra såpass tungt att du orkar ungefär 5-6 repetitioner. Kör varje övning i tre set. När jag kör vanlig hederlig bänkpress tungt tar jag 70 kg (min egen vikt) 3x6, alltså 6 reps, vila, 6 reps, vila, och sedan 6 sista reps. Den sortens träning är så kallad tung styrketräning.

Ännu en viktig sak att tänka på är att man inte bara åker skidor eller bräda med benen, utan med hela kroppen, och i skadeförebyggande syfte är core-träning förmodligen det viktigaste av allt. Core som betyder kärna syftar till bålen, alltså ungefär det som inte är ben och armar, utan framför allt mage och rygg. Ta för vana att göra några set sit-ups varje kväll, gärna olika sorters som vippar, curl-ups och brutalbänk etc. Det är bara att googla på abs, core-träning, bål-styrka eller nåt liknande så hittar du massor med tips på övningar. Ryggen är minst lika viktig så övningar som belly-backs och andra olika rygglyft är skitbra. Dessutom kan du göra oändligt mkt övningar bara med kroppen som vikt hemma i vardagsrummet, och få minst lika bra träning som på gymmet. Maskiner är ofta överskattade och dessutom isolerar de oftast en specifik muskel, och man kan därför missa många mindre balanserande muskler runt om. Tränar du istället med fria vikter och med kroppens vikt i olika övningar och positioner tvingas du balansera etc och aktiverar då större muskelgrupper än när du är fastspänd vid en maskin.

Tänk avslutningsvis på att man blir bra på det man tränar på. Tränar man jägarsits en timme om dagen blir man nog bäst i världen på det, men man kommer inte att bli säkrare på flatspin. Däremot kan det vara en nödvändighet att ha byggt upp en bra grundstyrka för att inte gå sönder så fort man överroterar, bottenlandar eller studsar på nollen. Dessutom kommer du att kunna hoppa högre, stompa bättre, och få massa söta tjejer efter dig (dels för att de älskar duktiga åkare och dels för att de inte kan motstå en deffad överkropp) ;P

Lycka till!
/Jocke
Lol är allt jag har och säga.

Som sagt du kan köra allt bara du kör dom rätt. Att lägga en skivstång bakom nacken med 100 pannor gör inte att du tar skada om du vet hur man gör. Allt med att du kan ta skada = myt. Gör allt rätt så kan du pumpa vid 3 års åldern. Sedan tung styrketräning är 1-3 reps.

hmm 1-3 reps är ju knappast någon nyttig styrketräning. inte om du vill bygga feta muskler heller.. 5-6 som "jocke_hammar" skrev är desto mer rimligt om man satsar på å bli biff.
personligen kör jag oftast inte ens det, utan ca. 6-8 reps 3 set med något lättare vikter. tycker det tar bättre på mig, men det är ju en smaksak. sen satsar jag ju iofs inte på o bli spännis heller..
edit: beror ju självklart på vilken övning dock, men aldrig 1-3 reps.

Senast ändrad:
kör du mycket offpist eller skogs åkning eller skicross ellr någon annan mer krävande sport än jibbning så kommer det ju bli roligare att åka eftersom du inte blir lika trött, men det har du väll redan klurat ut

Det finns en riktigt grym sida som heter www.styrkeprogrammet.se som har ett stort bibliotek med övningar, mycket gym men även kroppsbelastande, bollövningar osv.. klart värt att slänga ett öga på

perkal ditt reet, du kan ju inte ha läst på särskilt bra? hoppas du har tränat sönder dig själv och kommer stanna i växten och få stora problem. är du ung, träna med din egen kropp som tyngder BASIC

Det lönar sig alltid att träna! Övningen du beskrev funkar, men det vore bra att också göra dynamisk träning (dvs. att man utför en rörelse) eftersom det tränar hela muskeln och inte bara en del av den. Om du inte gillar gymmet kan du köpa ett gummiband, som du kan träna enkelt med hemma. Dynamiskt tränar du quadriceps (främre lårmuskeln) genom att sitta på en stol, spänn fast gummibandet i stolsbenet och sträck i knät så rörelsen sker framåt. Spänn hela vägen upp och dra tårna mot dig i slutet av rörelsen, bromsa på väg ner.

Det vore också bra att träna upp hamstrings (bakre lårmuskeln) för att förebygga muskelobalans. Ex. en stor orsak till korsbands-skador sker p.g.a. för svag hamstring i förhållande till quadriceps. Du kan bl.a. träna hamstrings (och samtidigt gluteerna- bakens muskler) genom att knyta fast gummibandet i markhöjd, ex. runt ett bordsben, och runt din vrist. Ställ dej med ansiktet mot bordet och böj benet (foten) bakåt från knät och sträck samtidigt benet bakåt från höften. Svårt att förklara såhär, men iaf.. Du kan variera hur tung träning du vill ha genom att spänna eller lösa på gummibandet. Utför övningarna med 10-12 repetitioner och 3 set. Och kom ihåg uppvärmning och streching :)

Perkal sa:
simon_t sa:
hmm 1-3 reps är ju knappast någon nyttig styrketräning. inte om du vill bygga feta muskler heller.. 5-6 som "jocke_hammar" skrev är desto mer rimligt om man satsar på å bli biff.
personligen kör jag oftast inte ens det, utan ca. 6-8 reps 3 set med något lättare vikter. tycker det tar bättre på mig, men det är ju en smaksak. sen satsar jag ju iofs inte på o bli spännis heller..
hahahahahahA du har koll. PAUSE......................... NOT!
hahahahahahA vem är det som har koll? inte du iaf.. hoppas som "shredTed" sa, att du har tränat sönder dig redan i din unga ålder och kommer stanna i växten. det skulle få mig att le riktigt brett :D

simon_t sa:
Perkal sa:
simon_t sa:
hahahahahahA vem är det som har koll? inte du iaf.. hoppas som "shredTed" sa, att du har tränat sönder dig redan i din unga ålder och kommer stanna i växten. det skulle få mig att le riktigt brett :D
Visst vill inte bli längre än 181 ändå. Har inte en enda skada och du borde läsa på lite innan du börjar snacka. Kanske du borde läsa (Bodybuilding en livstil) innan du börjar bubbla över vad dina kompisar säger som tar 30 kg i sqauts säger.

Senast ändrad:
Perkal sa:
simon_t sa:
Perkal sa:
Visst vill inte bli längre än 181 ändå. Har inte en enda skada och du borde läsa på lite innan du börjar snacka. Kanske du borde läsa (Bodybuilding en livstil) innan du börjar bubbla över vad dina kompisar säger som tar 30 kg i sqauts säger.
haha nej förstår det, där har du ju hittat den "perfekta" längden (181).. sen är det tyvärr du som borde läsa på MYCKET innan du börja snacka. om det är bodybuildning du sysslar med så har du nog hamnat i fel forum. killen som skrev tråden är 13 år och frågar om bra övningar och tips för att komma igång och börja träna benen, inte bygga stora muskler och bli en ful bodybuilder (och skada sig i tidig ålder på köpet). sen är det så att om man är en "normal" person som går till gymet för att bygga upp lite muskler (inom rimliga gränser, d.v.s. att man inte satsar på o bli bodybuilder) så ska man definitivt inte köra endast 1-3 reps (som enligt dig är "tung styrekträning") med astunga vikter som man knappt klarar av, utan då är det mycket mer rimligt att köra något fler reps, ca. 4-6, med något lättare vikter, vilket gör att man bygger minst lika bra (om man är motionär på en normal nivå, vilket jag förutsätter att de flesta på detta forum är) + att man inte alls riskerar att skada sig i lika stor grad. du kanske borde läsa lite annan träningslitteratur än bodybuildar tidningar innan du öppnar käften? (sen att du tycker det är häftigt att titta på bilderna förstår jag..)

Senast ändrad:
Perkal låter verkligen som en framgångsrik idrottsman! :D Dessutom har han redan som 17-åring efter nogrann forskning slagit hål på myten om att unga inte ska belasta ryggen tungt. Starkt gjort Perkal! Jag föreslår att alla idrottsföreningar plockar in övningar som Romanian dead-lift och Good morning för juniorerna direkt. Diskbrock är nog också en myt :D

Btw Perkal, man ska ju träna det som är relevant för sin idrott. Jag antar att du tycker att man har stor användning för svullna biceps bracchi som pumpats upp med 25-kg hantlar 3x1 när man till exempel ska nöta switch-9or :D

1-Zues håller mig till topic. Du skall börja med att känna efter vad du ska ha på för vikter, du lär inte få börja på ett gym som 13 åring om du inte har någon släkting att gymma med, att lägga upp vikter och skivstångar på ryggen skadar inte om man gör övingarna rätt och har stödbälten som finns att låna på gymmen. Sedan tycker jag att du skall ta det lungt i början, när du sedan känner dig redo för att pressa tungt kör 2-4 reps brukar ta sin tid att vara redo för det. När du kör på den sortens reps om du gör övningrna rätt så kan du ta en jävla massa mer stryk än om du kör 6-8 reps. Och sen att du kanske får större muskler än vissa andra tror jag inte kommer vara ivägen om du bara strechar efter träningen! Och efter typ 3 år så borde du kanske lugna ner dig med att köra så tungt om du inte blir jävligt fixerad av att bli den nya Mr.Olympia. Och stretcha ska du inte göra före träningen för då höjs skade riksen otroligt mycket. Men en uppvärming på typ 10 min är alltid bra så du får ledvätska.

Sedan kan du ju också göra utfall och andra ben övningar med hantlar om du är rädd för att skada dig, vilket man inte gör om man gör det rätt.

Här är lite tips på övningar som är bra för skidåkningen.

Utfall med hantlar: http://www.muscles.se/wp-content/uploads/2007/11/utfall.gif
kör 10-12 reps dom första 4 veckorna, efter det så går du ner med 1-2 reps varannan vecka. 1-3 set

Benpress: http://www.muscles.se/wp-content/uploads/2008/03/benpress.gif
Samma grej med repsen här. 1-3 set

Rygglyft på bänk: http://srvstream1.sydgym.se/bilder%20f%F6r%20web/rygglyft1.gif
Detta är en otroligt lätt sak att skada sig på! DU får inte pendla upp utan du skall försöka att "rulla" ryggraden svårt att förklara men du kommer se på hur man gör på gymmet ananrs kan du fråga någon. Kör maxreps 3 set.
Om du känner att du inte tjännar mcyket på att köra det kan du gradera dig upp till marklyften. Kör det med någon som är kunig och vet sin sak.

Sedan kan du köra hederliga situps och andra mag övningar. Jogging är otroligt bra för magmusklerna! Bålen är bra muskler att träna upp inför skidåkningen kör det mycket.

Kom ihåg att vila muskelgruppen i 2-3 dagar och stretcha.

pappa säger att jag borde träna mina benmuskler för att klara landningarna bättre.
jag tror att det är viktigare att jobba dynamiskt än statiskt.

Perkal: Du kan ju läsa någon bok om hur man stavar och argumenterar rätt innan du försöker dig på det..

För tunga vikter och ett ej färdigutvecklat skelett kommer ge dig skador eller problem senare i livet, det kan jag lova.

För att återgå till ämnet så rekommenderar jag löpning och lättare styrketräning eftersom du är så ung. När du blir äldre så lägg på tyngre vikter.

Jag kom på en annan grym bonus med att ha belgian blue-ben. Du kommer kunna flasha fett med dina Salomon 916 ställda på 19,5 och alla kommer fatta att du menar business med din åkning. Riktigt respekt på det.

Perkal sa:
Jocke_Hammar sa:

Lycka till!
/Jocke
Lol är allt jag har och säga.

Som sagt du kan köra allt bara du kör dom rätt. Att lägga en skivstång bakom nacken med 100 pannor gör inte att du tar skada om du vet hur man gör. Allt med att du kan ta skada = myt. Gör allt rätt så kan du pumpa vid 3 års åldern. Sedan tung styrketräning är 1-3 reps.
jo precis, gör allt rätt. det är ju precis det som är felet och därav att många tar skada.. annars myt, ja.

Det är bara naivt och tro att allt är myter. Det finns flera anledningar till att det finns vissa rekommendationer. Tro mig jag är univeritetsstuderande och läser just idrott, anatomi, träningslära etc. och utöver min egen åkning och träning jobbar jag som tränare och instruktör.

Självklart är det så att man måste göra övningarna rätt, annars tar vem som helst skada. Som 13-åring är det oundvikligt extra stor risk eftersom både skelett, senor och ligament är klenare. Om man dessutom inte har tränat mkt styrka tidigare, är muskulaturen inte utvecklad och van vid riktigt tung påfrestning, och därför får man inte plötsligt börja chockträna kroppen för en belastning den inte pallar, och man måste därför öka påfrestningen gradvis under en längre period. När man väl börjar utveckla en kraftigare muskulatur tar skelett och leder mindre stryk och då kan man öka belastningen ytterligare, men man bör helt enkelt inte gå från 0 till 100 för risken för överansträngning är väldigt stor.

Tillbaka
Topp