Viktinställning

Alvis

Ny medlem
Viktinställning
Vilken vikt är lämplig att ställa in bindningarna på om man hoppar mycket? Jag väger ca 72 kg (har dem nu inställda på ca 90 kg). I vintras löste de ut vid en landning som inte var alltför sne, vilket resulterade i en del "onödig" smärta.

Viktinställning
Tjena.!!

Ja hoppar för de mesta också efter att ja slutat med tävlandet..
Själv väger ja ca 70 å har bindningen ställd på 130..
Händer de nått allvarligt så löser bindningen ut.
Detta är helt klart från person till person.
Har man hemst dåliga knän å sånt så kanske man inte ska ha allt för hårt.. Men 100-110 skulle du kunna ha iallafall..

ha de GO..

Viktinställning
öh, vad har du för skala på dina bindningar om du ställer dom på 130??

jag väger 73 pannor o brukar ha mina bindningar ställde på ett snäpp mer än vanligt alltså på 7. de står förklarat på flera ställen i forumet, men för dom som inte orkar klicka på länken ovan så är de så här:

väger du 70 kg så ska du ha bindningen inställd på 6, alltså vikten genom 10 sen minus ett. men de är för "normala"åkare, om man åker fortare o hårdare så kan man ställa den hårdare.

Viktinställning
...ja...jag skulle nog föredra smärta vid landningen framför att vrida sönder korsbanden alt. ledbanden i knäna eller varför inte pajja båda och när man ändå är igång? Kan låta gammalmodigt och tråkigt, men knäna skall du använda resten av livet, vilket du förmodligen inte kommer göra med ditt favvotrick. En tankeställare...kör själv på 7, brukar räcka...

Viktinställning
Jag har jobbat med tex salomon och för det första så står inte siffrorna för kg. det är en fristående skala, en tumregel iof är att gå efter samma tiotal kg som skalan visar men det skiljer sig i olika modeller. sedan det som skrivs här ovan att sätta ned ett snäpp för normala åkare är lite dumt... oftast så bör man ha mins ett helst två snäpp över. ricktigt seriösa åkare drar bindningen i botten. tappa skidorna är töntigt. och onödigt! jag väger 76 kg och har bindningarna på 13, och på något töntigt sätt så löser de ut ändå.

Viktinställning
Jag skulle nog, som vissa andra har sagt, ställa upp dom något. Nånstans mellan 100-120 kg om du är en duktig åkare. Har du bindningarna på 70 kg så trampar du nog ur dom bara du lutar dig framåt. Väger själv drygt 60 kg och har bindningarna på dryg 100 kg.

Viktinställning
Jasså ser här att vissa tror att man kan ställa ner bindningen..!!
kan säga att åker man extremåkning.
dvs att man verkligen ligger å pressar lr att köra hårt specialslalom så kan bindningarna lösa ut om du har på 13..
Ser att vissa som skrivit här vet vad dom snackar om..
väga 70 å ha på 6:an kan ju lika gärna åka med skor i bindningarna.. sitter ju för fasen inte fast när de kommer ett slag.

å specielt inte om du hoppar å råkar hamna snett lr nått.
då löser garanterat bindningen ut... tro mig har hänt mig ett antal ggr.

Åker man bana så skruvar man bindningen i bott...

Ha de GO å åkt försiktigt...

Ps: Min 10 åriga syster har nästan på 6:an när hon tävlar..

Viktinställning
Guuugghh... vikten minus 1???

Jag väger 68, har bindningarna på 12 och dom löser ideligen ut ändå....
Är det ngt fel med mej eller? :)

Trissa upp dem så mkt du kan. Dom kommer lossna innan allvarligare knäskador uppstår ändå... förhoppningsvis :)

Kör på känn. Om det löser ut ofta, skruva upp en siffra tills du blir nöjd...

Viktinställning
Det kanske inte är något fel på dig men dina bindningar kanske du skulle se över.....

Själv väger jag ca 75 kg och har hittills inte ställt bindningarna hårdare än 7-8.

Nu juckar jag visserligen inte runt i pipen, big jumps är inte heller mitt favoritområde, mitt främsta trick är "face plant nose bleed".

Men jag kör oftast ganska så hårt i pisten, gillar puckel, slasksnö och bana och hade inte ett enda tjuvsläpp i vintras.

Se till att ha rätt position på skidan så behöver inte bindningen ställas så hårt......

Viktinställning
Dra så hårt du vågar, sedan lite till.
Löser de ut ändå är det bara att skruva vidare.
Man ska ju inte behöva åka omkring och oroa sig för att skidorna ska sticka iväg åt fel håll när man åker.

Viktinställning
Hahaha körde du bana med bindningarna skruvade till 7-8 och dom löste inte ut.? Då är du en riktigt mes åkare..!!!
De säger bara klick så är skidorna loss i starten när du ska iväg. =)

tro mig, har hänt att båda mina skidor stog kvar i starthuset..

Ha de GO..

Viktinställning
ok, jag bara förde fram vad jag läst tidigare. jag kör med mina bindningar på 7-8. kan inte säga att jag kör som nån riktig racerspruta, men jag är då ingen söndagsåkare heller. o mina har inte tjuvutlöst för mig. dom släpper när de behövs....kan ju vara olika på olika modeller.

Viktinställning
DIN står för Deutsches Institut für Normung eller Deutsche Industrials Norm (jag har hört båda), dvs en tysk standard. Det betyder helt enkelt att bindningen är testad enligt en standard. Skall man börja tillverka bindningar och inte vill bli stämd upp över öronen så är det bäst att följa dom.

Dom flesta standarderna finns samlade hos ISO, International Organization for Standardization i Schweiz:

* ISO 11087:1997
Alpine ski-bindings -- Retention devices -- Safety requirements and test methods

* ISO 5355:1997
Alpine ski-boots -- Safety requirements and test methods

* ISO 5902:1980
Alpine skis -- Determination of the elastic properties

* ISO 6003:1984
Alpine skis -- Determination of mass and polar moment of inertia -- Laboratory measurement method

* ISO 6004:1991
Alpine skis -- Ski binding screws -- Requirements

* ISO 6005:1991
Alpine skis -- Ski binding screws -- Test methods

* ISO 6265:1992
Alpine skis -- Determination of deformation load and breaking load

* ISO 6266:1980
Alpine skis -- Determination of fatigue indexes -- Cyclic loading test

* ISO 6267:1980
Alpine skis -- Measurement of bending vibrations

* ISO 7331:1990
Ski-poles for alpine skiing -- Safety requirements and test methods

* ISO 8061:1991
Alpine ski-bindings -- Selection of release torque values

* ISO 8614:1997
Ski bindings -- Vocabulary

* ISO 8364:1999
Alpine skis and bindings -- Binding mounting area -- Requirements and test methods

Vår sport är inte så fri som man tror. Jag antar att dom är till för vårt eget bästa...

/R

Viktinställning
Jag tycker att killen i freeradicals 2001 a ski... har rätt instälning!(kommer inte ihåg vem det var orkar inte kolla)

-Så skruvar jag bindningen i botten.

-Varför gör du det?

-Då löser dom aldrig ut!

//Oskar

Viktinställning
-ö så skruvar jag bindningen i botten och ett halvt varv tillbaka! vILL JAG MINNAS ATT DET VAR. SEN ATT HAN SKRUVADE PÅ FEL SKRUV ÄR JU EN ANNAN SAK. eTT TIPS ÄR ATT PRÖVA DIG FRAM. Om du väger 70 som jag. prova med 90 på salomon bindningar sen kan du öka eller skifta succesivt. Detta skiftar antagligen på bindningar hit å dit. En riktigt duktigt åkare kan köra på 30 om han väger 100... bara tryck i skidan...

Viktinställning
Jo 30 kan nog en person som väger 100 kg ha..

OM HAN ÅKER RAKT NER.. Blir skoj å se honom stanna..
Kan ju inte va sant att åka med bindningen på 7 om man väger 70.
ligger du i en sväng med fullt skär å de kommer ett litet slag så ligger du 30 meter ifrån skidorna..

Ha de GO..

Viktinställning
Kolla här www.terrymorse.com/ski/din.html så får du hyfsad koll på dom olika faktorerna som man skall ta hänsyn till vid inställning.
MVH
Anders

Viktinställning
Du behöver inte skruva bindningen i bott!
Jag kör med mina bindningar på 7:an och väger runt 70 kg. De har aldrig tjuvsläppt och jag åker i princip överallt utom i parken eftersom jag gärna vill ha kvar mina knän.
Jag har redan slitit av två korsband och vill gärna behålla de nya jag har nu! Båda gångerna har skidorna suttit kvar, hade hellre velat att de löste ut än att korsbanden gick av! Bättre att leta efter en skida än att tillbringa ett år hos sjukgymnasten.

Tillbaka
Topp