Vilek rygga till haute route

petsky

Ny medlem
Nu har vi bokat in två veckor nästa vår då vi skall gå haute Route. Vi kommer att ta det extremt lungt och hela tiden bo i hytter, jag vill vara 100% på utrustningen nästa vår och de just nu finns mycket trevliga tillfällen på rean tänkte jag redan nu införskaffa stora delar av utrustningen.

Den fråga som jag nu hakat upp mig på är vilken storlek på Ryggsäck man skall satsa på. Läser man på Utländska forum och guiders hemsida rekommenderar de att man skall ha en ryggsäck på ca 30 liter, medan flera svenska rekommenderar minst 40-50 liter. Kan inte se någon större skilnad i utrustningslistorna för de olika alternativen. Så jag förstår inte riktigt hur de tänker olika.

Kläder, säkerhetsutrustning och personlig utrustning måste ju med och man får bära det själv. Eller är det så att guiderna nere på kontinenten bär en massa åt en och man därmed klarar sig med en mindre ryggsäck. Eller är det så att de Svenska sidorna är för påverkade av svenska förhållanden där man måste bära med sig mycket mer. (kök, mat, sovsäck, liggunderlag) etc.

Så för att konkretisera mina funderingar. Vilek storlek på ryggan skulle ni välja om ni skulle gå haute route?

alternativet är ju att du packar fram allt du vill ha med dig och gör en uppskattning på hur stor rygga som behövs.
Ryggsäckar är inte det lättaste att välja ut och ännu mindre att rekomendera en. Eftersom alla människor är olika byggnda så blir passformen a-o.

Mitt förslag är att du söker dig till en klättringsbutik alternativt en bättre skidbutik och testar dig fram vilken som sitter bra. Men uppskatta först vilken storlek du behöver.

ska du investera i en "dyr" rygga så kanske du borde tänka lite bortom haute route, visst det kanske räcker med 30 liter för en stugtur, men vad gör du om 3år när du vill ha tält med dig? så en aningen större rygga med möjlighet till förminskning är mitt tips.

Håller med LEAF, tänk längre och köp en lite större. Hellre en lite för stor rygga än en lite för liten. Om ni skall ta det lungt kanske vikten man sparar med en mindre är otroligt viktig.

Jag köpte en Arc'Terryx (stavning?) på ungefär 20-25L för ett tag sedan, den är perfekt på ryggen och borde passa många då den går att få i olika storlekar för olika långa ryggar. Bra! Men har nu insett att jag borde ha satsat på 30-35 istället. Jag tycker om att den är lång och därmed inte sticker ut så mycket från ryggen.

Ta hem några ryggsäckar som passar bra på öppet-köp och provpacka dem! testa att sätta på skidorna på dem och se hur enkelt det är hemma. Glöm inte att testa den med skidjacka och annat på, hur sitter midjeband och "bröstband" i förhållande till den sändare du har? osv.

lycka till!

Snödjup

Tillbaka
Topp