Vilka använder ryggskydd?

berke

Ny medlem
Hejsan

Är det bara folk som hoppar som kör med ryggskydd eller är det även sådana som jag, som mest gillar att köra rysligt fort med snowboard som har det?

Hejsan!

Att köra med ryggskydd är mest en personlig fråga! Alla kategorier av skid och snowboard åkare använder väl det, Men sen är det väl 50/50 av alla åkare som har det! Personligen när jag körde Alpint tävlingar så hade jag det ej, tyckte det kändes klumpigt, men det är en vane sak!

Jag va i sälen på sportlovet och jibba lite, andra dagen råkade jag baila rejält och både ryggskyddet och hjälmen låg kvar i stugan.. riktigt klantigt att glömma sånt.. detta resulterade i två månaders ryggskott.. så min tips är att aldrig köra utan ryggskydd och hjälm även om man bara gillar att åka fort!

Oavsett om du hoppar eller kör fort så rekommenderar jag att använda ryggskydd och hjälm. Inte bara för att det ger ett bra skydd, men det fyller oxå (iallafall för mig) ett psykologiskt syfte. Man behöver inte vara lika rädd för att misslyckas eller tveka. Man vågar satsa, vilket ofta gör att man klarar det man tänkt sig.
Man blir dock inte odödlig bara för man använder skydd...
Kör hårt!

Klar att man har ryggskydd/skyddsväst. Det är varmt och skönt samt att man känner sej säkrare. Tryggt när det går undan i skogen. Och ni som åker på räcken bör ju alltid ha det. Nu låter jag som någon tjatgubbe men av egen erfarenhet så kan jag bara rekomendera det.

//Fredde

Jag ska köpa ryggskydd och hjälm för att de skyddar mot skador och för att jag vågar mer då därför när jag prövade ett ryggskydd så vågade jag plöttsligt mycke mer..

...tänk sen även på att det far omkring en hel drös med människor där ute i pisterna som inte har lika bra koll på läget som du kanske har... har en bekant (mycket duktig åkare) som blev påkörd då han inte hade ryggskydd på, slutade med att han var borta från åkning två månader pga problem med ryggen. sen dess åker han jämt med ryggskydd, för hade han haft det i ovan nämnda fall hade han inte fått de problem som följde...

håller me Sara, jag braka in i en fransk tant på fyllan och om inte jag hade haft alla mina skydd och spetsiga teleskopstavar på mig hade det funits en risk att JAG hade gjort illa mig!, puuhh ibland har man tur ;j

Själv använder ja ryggskydd, ett tua och ja kör nästan uteslutande freeride....mycket bra att ha vid offpiståkning så man slipper vara utan rygg efter att ha vurpat mot en sten!

Folk som gillar att köra rysligt fort på skidor har också ryggskydd. Dessutom värmer dom gott när det är kallt. Bra för en åldring som mig! Sitter inte i vägen i alla fall.
/A

Nej, något ryggskydd har jag inte. Jag försöker intala mig att jag inte behöver ett, även om jag innerst inne vet att ett till skydd kan inte skada.

Någon nämnde det psykologiska. Det är helt klart något jag märkt av, det känns tryggt med hjälm helt enkelt. Man kanske vågar smita mellan stenarna i branten, istället för att skråa runt och tappa höjd.

Om ni är rädda för att bli påkörda av folk i pisten så har ni hamnat på fel sida om pistmarkeringarna! ;)
"Offpist is not a crime!"

Ace DG, är det lika skönt (angående värmen) med ryggplatta v.12 i Val Misär då det var +15 grader en dag? :) Det var lite väl varmt under hjälmen kan jag meddela.

Dr Snow, det är klar det blir varmt när det är 15+, men då får man helt enkelt stå ut. Själv kan jag inte åka utan det längre, det känns "tomt" på något vis.

Danne

Alpingaraget... Ett av de få ställen där jag överhuvudtaget hittar de grejer jag vill ha... Annars vet jag faktiskt itne var, har inte sett det någon annan stans...

alpingaraget, är det affären i stockholm?? finns det nån internetadress dit?? var i stockholm ligger det??

peace

Ett ryggskydd är väll en skälvklarhet i nästan alla utförs disipliner. Oftast så tycker jag rygg skyddet känns viktigare än hjälm. Oberoende på om ma som du gilar att köra fort eller om man som jag tycker om att jibba så är ryggskydet viktigt.

1. Ryggskyddet är ALDRIG viktigare än hjälm, såtillvida du inte lirar poker och sitter med ryggen _från_ väggen. ;)

2. Det där jag sa om ryggskydd och värme var ju med ett litet stänk ironi. Klart att skydd går före lite svett.

Tillbaka
Topp