Vilka av dem 3 ska jag välja?

rojnieks

Ny medlem

Hej! Jag funderar köpa nya skidor for nästa säsongen 2015.
Medelåkare, vikt 112kg, piståkning, Stockholms backar och Sälen.

1. Atomic Redster Doubledeck SL 165cm
2. ATOMIC REDSTER FIS SL 165cm MENS RACE
3. Nordica Dobermann Spitfire CA-N ADV PR 168cm

Tack!

Har åkt hyr varianten av Redster, samt standard Spitfire!
Du kommer inte att bli missnöjd med någon av dem så länge du gillar kortare svängar.
Spitfire har ett fruktansvärt kantgrepp, så har du någorlunda teknik är den grym!

Med tanke på din vikt så vet jag dock inte riktigt om du kanske ska överväga att gå upp lite i längd, har dock inte provat Redster i racevarianten så kan inte uttala mig om hur den beter sig, men den är grym i standard utförande=)

Själv är jag 190cm och väger 75kg, 3 säsonger på nacken, inte skolad teknik men 75 skiddagar om året gör sitt.
Har åkt Redster i 160, 165 och 170. Jag föredrog 165cm då den var lagom "lättsvängd" med tanke på min vikt. Personligen fick jag känslan att 170cm blev lite för trög i kortsvängen men det kan ju ha med att jag inte är speciellt tung och har svårt att "trycka igenom" skidan. Det är en väldigt rolig skida och snabb att få upp på kant.
Spitfire /170cm åkte jag några timmar i blandat före och var väldigt imponerad över isgreppet, även hur lätt den är att få upp på kant. Riktigt kul skida!

Hoppas detta gav dig någonting att gå på=)

Dobermann, är väl den skidan som kräver minst och ger mest tillbaka. Som jadin säger så tycker även jag att du ska kika 170+ längd på den. Den svänger jäkligt kort i vilket fall.

Ett alternativ till ovan skidor är Fischer - RC4 WorldCup SC Pro. Finns i 170 cm vilket jag rekommenderar med tanke på din längd o vikt. Är själv 190 95kg och kör på ett par 170 cm. Riktigt roliga skidor de dagar det är lite hårdare i backen. Passar utmärkt i typiska korta svenska backar där man vill hinna få lite sköna svängar innan man är nere.
Har provåkt Atomic Redster Doubledeck SL och det är också bra skida.

Tillbaka
Topp