Vilka bräda? (Sjuk rea på junkyard)

zoorez

Medlem
Tjenare

Skrev en tråd innan men sen avvaktade jag. Men nu är det verkligen sjuk rea på Junkyard. Det går inte att låta bli att köpa längre.

Problemet är att brädorna känns lite i kortaste laget (efter vad jag läst). De billigaste är inte wide och är 163cm, sen finns det en lite dyrare som är 163 och wide. Jag är 192 cm lång och har storlek 44.

http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=28249&ProductDetailId=190606
http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=28844&ProductDetailId=192907
http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=29211&ProductDetailId=194855

Vad tror ni? Vad blir bäst? Priset är åtminstone sjukt bra!

Kolla även in hollywood , lägg till det dubbla och du har grym utrustning och inte bara skit ... För en komplett bräda med ordinarie pris 2500-3500 är inte alls mycket att hänga i granen.

Sen det viktigaste... Du har inte sagt något om vad det är för åkning du sysslar med, om du åkt något innan osv.

Samt vad har du för budget?

linder sa:
Kolla även in hollywood , lägg till det dubbla och du har grym utrustning och inte bara skit ... För en komplett bräda med ordinarie pris 2500-3500 är inte alls mycket att hänga i granen.

Sen det viktigaste... Du har inte sagt något om vad det är för åkning du sysslar med, om du åkt något innan osv.

Samt vad har du för budget?
Jag åker väldigt blandat, är inte superfast på något utan tycker allt är skit skoj! Sammanlagt har jag åkt snowboard 4 veckor. Brukar bli en gång om året med familjen.

Är det jag länkat skit jämfört med det man kan hyra? För jag är van vid att hyra bräda och det har jag aldrig haft problem med. Fast det kan ju vara vettigt att köpa något dyrare direkt.

Det första paketet du nämnde är nog bäst för dig.
Nitro gör bra grejer som håller. Är du van vid hyrgrejor blir det nog en positiv upplevelse för dig att ha något eget att komma tillbaka till flera säsonger :)
Boots bör man ju testa så man vet att de verkligen sitter perfekt. Hälen ska inte glappa och det ska kännas skönt trots att tårna tar i lite lite grann där framme. Då har du ett par boots som håller ett tag.

MarkusRehn sa:
Det första paketet du nämnde är nog bäst för dig.
Nitro gör bra grejer som håller. Är du van vid hyrgrejor blir det nog en positiv upplevelse för dig att ha något eget att komma tillbaka till flera säsonger :)
Boots bör man ju testa så man vet att de verkligen sitter perfekt. Hälen ska inte glappa och det ska kännas skönt trots att tårna tar i lite lite grann där framme. Då har du ett par boots som håller ett tag.
Ja det lutar åt det paketet. Antar att jag får bege mig till något ställe som säljer boots så att jag kan testa dem.

Med storlek 44 så behöver du nödvändigtvis inte en wide bräda heller. Mina boots e storlek 46 å går hur bra som helst med Rome postermania 156, som inte är wide.

Sam_1 sa:
Med storlek 44 så behöver du nödvändigtvis inte en wide bräda heller. Mina boots e storlek 46 å går hur bra som helst med Rome postermania 156, som inte är wide.
Känns dock bra att vara säker. Det finns väll inga riktiga nackdelar med wide förutom att det blir tyngre. Dessutom borde det också ge bättre flyt i puder.

zoorez sa:
Sam_1 sa:
Känns dock bra att vara säker. Det finns väll inga riktiga nackdelar med wide förutom att det blir tyngre. Dessutom borde det också ge bättre flyt i puder.
Blir segare kant till kant också

Snow_flake sa:
zoorez sa:
Sam_1 sa:
Blir segare kant till kant också
Det tänkte jag faktiskt inte på. Men hur är läget egentligen, klarar man sig på en bräda som inte är wide om man har storlek 44-45? (är inte 100% säker på vad jag har) Det är ju värdelöst att åka om tårna tar i hela tiden.

Men jag litar på er, ni har säkert mycket mycket mer koll än vad jag har

Jag har åtminstone aldrig haft något behov av en wide bräda. Mina förra boots var storlek 45 och med dom åkte jag på 3 olika brädor som inte var wide och det gick hur bra som helst. Mina nuvarande boots är som sagt 46 och inga problem där heller.

angående fördelar och nackdelar med wide så kan jag inte uttala mig då jag aldrig åkt med en sån bräda.

Håller med dig till 100% Doughboy.
Frugan har kört på en av mina brädor för att testa om hennes knän pallar och den har en midjebredd på 25,2cm och hon har aldrig klagat, och hon har strl. 8½(40) på sina tjejboots.
Nu har vi köpt en tjejbräda till henne som har en midja på 24,1cm och hon är rädd att den blir för smal :P

Jag gjorde en liten edit :D

Min point var att många killar gnäller över att en bräda är för bred när de har 44:or och kör 26 centimetersmidja.

Tjejbrädor är ofta väldigt mycket bredare i förhållande till deras fötter och ingen gnäller över det.

Min fru har ca 23 i centimeterstorlek och kör alltid brädor runt 24 cm i midjan. Jag som har 29 i centimeterstorlek kör brädor runt 26,5 och får inte helt sällan höra om jag inte tycker att det blir trögåkt med så breda brädor.

Man up killar och inse att tjejer är av hårdare virke!!

...hoppas det blir bra. :)

Det här med breda brädor, har man sådana problem med en centimeter extra i bredd, att man får svårt att byta kant...så lär man nog se över sin teknik. ;)
Tar man och kikar rent allmänt hur få det är som faktiskt kan sätta ned ett skär i backarna, så är de lätträknade, de flesta åker och sladdar med bakfoten...

Se till att skaffa grejer som lirar ihop, och ägna en tanke åt monteringen, toe/heeldrag suger apa.

My 2 p som det heter.

Senast ändrad:
SGM sa:
Tar man och kikar rent allmänt hur få det är som faktiskt kan sätta ned ett skär i backarna, så är de lätträknade, de flesta åker och sladdar med bakfoten...
Så kan man ju knappast kolla. Isf får du åka runt och fråga om dom kan visa några fina carving-svängar. För det är med all säkerhet många som kan det men inte visar det hela tiden pga att t.ex brädan inte är gjord för det specifikt + att man kanske inte har fina stålkanter vilket resulterar i att det blir jobbigare/väldigt svårt om det är isigt. Man kanske bara chillar lite och inte vill ligga perfekt på kant mm. Men visst är det säkert många som inte kan det också.

Snow_flake sa:
SGM sa:
Så kan man ju knappast kolla. Isf får du åka runt och fråga om dom kan visa några fina carving-svängar. För det är med all säkerhet många som kan det men inte visar det hela tiden pga att t.ex brädan inte är gjord för det specifikt + att man kanske inte har fina stålkanter vilket resulterar i att det blir jobbigare/väldigt svårt om det är isigt. Man kanske bara chillar lite och inte vill ligga perfekt på kant mm. Men visst är det säkert många som inte kan det också.
...det är rätt sällan man ser någon som sätter i kanten ordentligt... ;)

Är det någons om kan rekomendera en bräda till en medelgod åkare som åker all-around åkning.

Är 174cm, 67Kg, 41:or och har skaffat ett par flux bindningar TT30. Nu behöver jag bara en bräda men allt är ju en djungel. Finns det några/on att rekommendera på junkyards rea?. Min förra bräda var en budget men känner att jag inte behöver snåla idag, men är heller inte en extrem åkare som behöver det bästa.

Senast ändrad:
Herregud jag blir bekymmrad när jag ser en sån här tråd, ni måste ha stora fötter allihop och aldrig upplevt en för bred bräda eller så har ni helt enkelt aldrig carvat. Jag har små 41or och märker direkt skillnad på 5mm, och ja sätter kanten hela dagen vare dag. Skulle snarae säga att om man inte märker skillnad på midjebredd så har man ingen större koll på sin bräda. Det är ju inte så att man inte kan kanta en bredare men det blir bara jobbigare för att inte tala om en lång skrå på tå. Själv är jag sjukt noga med bredden. en cm i midjan märk mer än 5 längden.

Snow_flake sa:
SGM sa:
Jag har säsongat 2 vintrar i åre och är för tillfället i vemdalen och håller med SGM fullständigt.

Har sett 2-3 pers som kört bra skär nu efter 2 dagar i vemdalen... Har ärligt talat sett fler fulla snowbladesåkare :D Alla brädor är gjorda för att svänga med så det är inget argument och i blåa backar borde alla kunna åka på riktiga skär utan att oroa sig över is eller annat. Det svänger mer, bromsar mindre så gillar man att åka så "chillar" man inte om det nu inte är tillräckligt brant och man är trött i benen så man kan ha det som ursäkt för att sladda sig ner :P

Jag fick toedrag med mina 42or på min förra Gnu ccs (25.2cm bred) i röda lite brantar backar så bytte till en kortare 150w forum youngblood (25.6cm) och märker grym skillnad. Mina bindningar, boots är dock såpass mjuka samt lite väl otränad i benen vilket gör att det slarvas med skären i svarta backar men annars går det utmärkt.

Förmodligen blir det Vallåsen till helgen om de har öppnat då. Så jag återkommer på lördag kväll och säger vad jag tyckte om mitt köp:)

linder sa:
Jag har säsongat 2 vintrar i åre och är för tillfället i vemdalen och håller med SGM fullständigt.

Har sett 2-3 pers som kört bra skär nu efter 2 dagar i vemdalen... Har ärligt talat sett fler fulla snowbladesåkare :D Alla brädor är gjorda för att svänga med så det är inget argument och i blåa backar borde alla kunna åka på riktiga skär utan att oroa sig över is eller annat. Det svänger mer, bromsar mindre så gillar man att åka så "chillar" man inte om det nu inte är tillräckligt brant och man är trött i benen så man kan ha det som ursäkt för att sladda sig ner :P

Jag fick toedrag med mina 42or på min förra Gnu ccs (25.2cm bred) i röda lite brantar backar så bytte till en kortare 150w forum youngblood (25.6cm) och märker grym skillnad. Mina bindningar, boots är dock såpass mjuka samt lite väl otränad i benen vilket gör att det slarvas med skären i svarta backar men annars går det utmärkt.
Jag sällar mig absolut till skaran som anser att det faktiskt är ganska få som kan åka snowboard med skärande sväng i hård pist. För det försa så verkar de flesta idag vara rädda för vassa stålkanter. Många som börjar åka snowboard kastar sig direkt in i parken och blir jätteduktiga på rails och hopp men bryr sig aldrig om skärande svängar.

padbmx sa:
SGM sa:
linder sa:
Har sett 2-3 pers som kört bra skär nu efter 2 dagar i vemdalen...
Doughboy sa:
Många som börjar åka snowboard kastar sig direkt in i parken och blir jätteduktiga på rails och hopp men bryr sig aldrig om skärande svängar.
Och problemet är?
Det är inget som helst problem, bara ett konstaterande.

Om man inte kör med skärande sväng är det troligare att man inte tycker att det är några problem att köra lite smalare brädor. Man kantställer inte brädan så mycket och då blir det inget toedrag.

Doughboy sa:
padbmx sa:
SGM sa:
linder sa:
Har sett 2-3 pers som kört bra skär nu efter 2 dagar i vemdalen...
Doughboy sa:
Många som börjar åka snowboard kastar sig direkt in i parken och blir jätteduktiga på rails och hopp men bryr sig aldrig om skärande svängar.
Och problemet är?
Det är inget som helst problem, bara ett konstaterande.
Exakt, inget problem. Men kan man åka riktigt bra och svänga med mycket kantvinkel och tryck i olika underlag är det inga som helst problem att lägga ett bra skär på en fint pistad kick. Och det är på kicken det mesta av jobbe för hoppet görs, gör man fel där landar man ändå inte bra.
Är man grym på att svänga kan man snurra i hopp, för det är egentligen ingen större skillnad.
Alltså blir man ju bra på det man övar på men man kan bli ännu bättre om man övar på andra saker också :)

...problemet blir ju när folk som inte åker på skär ordentligt, rekommenderar smala brädor till folk med stora fötter... :)

Jag stod och förundrades lite i liftkön i Romme igår, en tjomme i kön, måste ha haft minst 4 centimeter utstick på tåsidan utanför brädan...och hälarna mer eller mindre kant i kant med brädan på den sidan.

Undra på att folk inte får till det. :rolleyes: Jag påpekade det lite vänligt, men blev bemött som om jag var lite knepig (han var ståkk-ålmare, givetvis).

/J

P.S. Jag är vansinnigt kass i parken, sådant fanns inte -92, och de halvtaffliga 360's man fick till back in the day verkar inte vara med mig längre, dock får man till en och annan tailgrab än trots stel och osmidig lekamen. xD

Senast ändrad:
Vadå det måste ju helt klart vara lättare att göra fina carvingsvängar med en riktig räserbräda jämfört med en mjuk jibbräda med slöa kanter även fast den också är gjord för att svänga med. Skulle gärna se någon göra perfekta carving-svängar med min bräda i en isig röd/svart pist. Ärligt talat brukar jag inte carva så mycket, nån gång då och då och en 180graders sväng i slutet för att känna marken kan ju vara kul. Annars brukar ja mest jibba i pisten, man kommer ju ner direkt annars ;) Skulle gärna visa om nån frågade haha. Men som ja sa så är det nog många som inte kan också.

Senast ändrad:
Jag håller helt med om att det finns väldigt få snowboardare som faktisk regelbundet kör på skär eller ens försöker hålla skäret och självklart går det inte carva med toe och heeldrag. MEN det är precis lika illa att rekomendera för breda brädor men tro det eller ej för oss med mindre fötter är det precis lika illa som en för smal. sen beror ju det ändå mycket vinkel man kör osv. Som jag ser det så ska man köra så smalt man kan utan att kunna få toe heeldrag och man ska av detta skäl va jävligt noga med midjebredden om man är seriös med sin utrustning. 1 cm spelar stor roll

AxelB sa:
Som jag ser det så ska man köra så smalt man kan utan att kunna få toe heeldrag och man ska av detta skäl va jävligt noga med midjebredden om man är seriös med sin utrustning. 1 cm spelar stor roll
Det ligger mycket i det du säger, men i slutänden är det ju en smaksak vad som är "så smalt man kan". Helt klart är att midjebredden är väldigt viktig.

En lite fråga bara. Vilka tips ger du till tjejer som har centimeterstorlek 24 på sina boots och i princip inte kan få tag på brädor smalare än 23,5 cm, alltså som att du med typ 27 i cemtimeterstorlek skulle köra en bräda med 26,4 cm i midjan??

Doughboy sa:
AxelB sa:
Som jag ser det så ska man köra så smalt man kan utan att kunna få toe heeldrag och man ska av detta skäl va jävligt noga med midjebredden om man är seriös med sin utrustning. 1 cm spelar stor roll
Det ligger mycket i det du säger, men i slutänden är det ju en smaksak vad som är "så smalt man kan". Helt klart är att midjebredden är väldigt viktig.

En lite fråga bara. Vilka tips ger du till tjejer som har centimeterstorlek 24 på sina boots och i princip inte kan få tag på brädor smalare än 23,5 cm, alltså som att du med typ 27 i cemtimeterstorlek skulle köra en bräda med 26,4 cm i midjan??
Tyvärr går det inte så enkelt. Tänk bara på din-skalan för skidor: Två killar på 80-kilos klass, en annan har skostorlek 26, en annan har storlek 29,5. Den som har större fötter mäste ha mycket lägre dins för sina bindningar än den, som har mindre skorna. Och bara därför att man har mycket mera vriststyrka med mindre fötter.

Och en annan sak. Jag har åkt snöbräda litet under 20 år nu, och har aldrig åkt en bräda man kunde inte åka med karvingsvängar. Några brädor har bättre kantgrepp på is, några sämre, men man kan åka skärande (förlåt min svenska) med alla vanliga freestyle-brädor. Jag är en snowboard-instruktör också, och har aldrig mött en elev, som inte kunde lära sig karvingsvängar under en dag, om han/hon kan redan åka litet med sladdsvängar. Men de är nog ganska få, som kan köra mycket väl karvande med freestyle-brädor.

Senast ändrad:
Doughboy, du tar upp en intressant fråga där, funderat på det och kan inte komma fram till nått bra svar. Men jag tror inte att midjebredd kontra skostorlek är så direkt jämförbara och det är mycket personlig saker som spelar in men i just det fallet skulle jag säga gå så smalt som möjligt eftersom att har du 24 cm fötter och smalaste brädorna ligger på 23.5 hade jag sagt gå så smalt som möjligt för toe heeldrag känns ganska långt bort och då tycker jag bara extra bredd är negativt. Sen har ju stance mkt med det hela att göra, kör man med nollvinklad bakfot behöver man ju lite bredare. själv kör jag runt -15 ´+15 vilket gör att jag kan gå lite smalare. Mitt tips är helt enkelt att ha koll på vilka bredder man kör testar och lista ut va som funkar för en själv, orkar man inte det bryr man ju sig endå inte så då är det bara att köra.

KaitsuH sa:
Tyvärr går det inte så enkelt.
Såklart finns det fler variabler att räkna in, men kom inte och påstå att det finns faktorer som gör att en tjej utan problem kan åka på en bräda mad samma midjebredd som sin egen skostorlek medan samma storleksförhållande är helt otänkbart för killar.

En faktor som faktiskt spelar in är ju vikten men då borde det vara ännu viktigare att tjejer, som generellt är lättare, har brädor som är tillräckligt smala för att få bra tryck på kanterna.

Som det ser ut idag kan personer med skostorlek mellan typ 40 och 45 hitta lagom breda brädor. Har man större eller mindre fötter får man "nöja" sig med kompromisser, så enkelt är det.

Nu har brädan kommit. Reserverar mig för pinsam nybörjarfråga, Måste man valla en helt ny snowboard? Eller är det redan fixat? Tycker inte det ser ut som att den är vallad.

Gört, aldrig fel att göra oavsett, då vet du att det är gjort. :) Gör det själv med på en gång, lika bra att ta tag i det, både enkelt, snabbt gjort och rätt kul att pyssla lite.

SGM sa:
Gört, aldrig fel att göra oavsett, då vet du att det är gjort. :) Gör det själv med på en gång, lika bra att ta tag i det, både enkelt, snabbt gjort och rätt kul att pyssla lite.
Uff, man behöver ju massa saker.. Måste väll inhandla saker för några hundra?

Du behöver shoppa vallan, sedan snor du morsans strykjärn, norpar farsans isskrapa (plast) och go nuts...låt inte morsan stryka dina talltees med järnet efteråt bara.

Det är ju inte så att det är gratis att lämna bort brädan och få den vallad...

Senast ändrad:
om du kör rocker shape kommer du defenetivt få en roligare åk känsla över hela berget, och inte lika mycket kantskär i början!
jag själv körde en camber bräda i början fast sen fick jag pröva en kompis Salomon Salvatore Sanchez!
fast den är lite mjuk om du vill köra supersnabbt eller börja hoppa svarta kickar fast jag tyckte att den va super rolig och kändes lite som en surfar känsla över det hela! jag tycker defenetivt att du borde pröva det, speciellt när du kommer från lånebrädor som oftast är verkligen skit kassa... :)
jag skulle rekommendera en salomon till dig för det är någon magisk känsla över det hela!

den här skulle jag rekommendera vilket är salvatoren! ;)
http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=27824&ProductDetailId=187102

zoorez sa:
Nu har brädan kommit. Reserverar mig för pinsam nybörjarfråga, Måste man valla en helt ny snowboard? Eller är det redan fixat? Tycker inte det ser ut som att den är vallad.
Nej, det behöver du inte göra. Nya brädor är vallade med nån skit och mjuk fabriksvalla (de normalt glider inte alls i början), men den går bort inom ett par dagar. Jag vallar mina brädor inte längre, men putsar belaget nog då och då med en stålsickl och messing- eler stålborste.

Är själv 186cm och 44 i skostorlek och har en 159 wide och den känns nästan lite i längsta laget, så jag tror att en 163 skulle bli helt perfekt, och jag skulle nog rekommendera Nitron ;)

Tillbaka
Topp