vilka fetisar är bäst?

fakiedropdude

Ny medlem
vilka fetisar är bäst?
vilka fetskidor ska jag ta på mig om jag ska mörda ett berg som börjar med en smal, smal korridor med höga bergväggar på båda sidor, skare och 65 graders lutning och som sen går över i en öppen, lika brant sluttning med 2m puder under fossingarna?

vilka fetisar är bäst?
Du ska lyssna mycket noga till carl_a.-oleg._amatorgynekolog`s ord!!!
Du kan inte mörde att berg men det kan knäcka dig som en tändsticka om du saknar respekt för det krafter!!!

vilka fetisar är bäst?
hermann maier droppar inte klippor, hermann maier kör igenom klippor, hermann maier mördar berg, vad skulle han gjort det med för skidor???

vilka fetisar är bäst?
Tja den tråkiga sanningen är väll att det inte finns några skidor som är bra på allt. När man ska begesig ut på ett åk i skare och branta bergssidor som elakt stirrar ner på dig skulle du nog vilja ha ett par lite kortare. Måtten 120-90-118 känns kanske inte så lockande… kantgrepp mm är inte alltid på topp med sk fetingar. Så ett par elaka skidor med ett rysligt kantgrep ex en smalare skida som är mycket lättare att hantera i branta, smala och isiga områden är kanske att föredra. Men då kommer vi genast till ett annat problem… man vill juh kunna surfa puder också……. Lösning fler par skidor bör man ha om man vill få ut det mesta av sin vistelse ibland bergen. Det ger möjligheten att välja utrustning efter väder och typ av tur man skall göra. Var noga med att prova olika skidor, alla skidor har olika egenskaper och upp för sig därför olika, som du säkert också vet är vi alla olika. Ett alternativ om man inte har råd att köpa flera par skidor. Så tänk efter vad du oftast brukar åka och köp ett par som passar där efter och hyr sedan om du ex vis behöver ett par superfetingar till pudret.

och du... Herman´s skidor är hårdare än hårt, vassare än vasst och elakare än djävulen själv... dom skulle äta dig levande om du kom förnära dom... tänk på det!!

Ski on, och ha respekt för bergen!!!

vilka fetisar är bäst?
Ett par Völkl Explosive är de enda skidor som har möjlighet att andvända för att (mörda ett berg). Då har du i alla fall rätt plank under fötterna. Om du sedan klarar av resten är upp till dig själv.

vilka fetisar är bäst?
Självklart skall du välja de skidor som matchar dina kläder bäst. Själv föredrar jag Völkl P10 Abfahrt 213 cm från firmans egen Rennservice avdelning. Matchar klockrent Elho Freestyles hela sortiment och är dessutom inte helt fel ute när det handlar om att försöka mörda sig själv - om inte annat. Abfahrtmodellen är heller inte helt fel för de som föredrar att ekipera sig i någon av Ellesse:s eller Hang Tens kollektioner - men den givna vinnaren är ju såklart någonsomhelst typ av fartdräkt, gärna med djurmotiv.

Lycka till i valen & salen!
/JCM

vilka fetisar är bäst?
Börjar bli duktigt trött på dessa RetroHype/DDHwannabee-inlägg. Visst var det småtrevligt att läsa de första altsren i denna numera så uttjatade kategori, när de för ett par år sedan började publiceras i allas vår ÅS, men nu känns verkligen som om det är dags att gå vidare. Slitet är ordet. Utslitet snarare kanske.

Att JCM strör sig med ultraklyschor som Völkl Abfahrt och fartdräkter med djurmotiv (nej, inte igen..) känns lätt patetiskt. Hjälpligt ihopsnickrad skåpmat som inte ens med riktigt mycket välvilja kan kallas underhållande.

Nej, släpp det där nu och hitta på nåt nytt att skriva om. Vettiga saker kanske kan vara ett alternativ?

/Markus O

vilka fetisar är bäst?
Kom igen. Vem som helst med lite celler kvar i pallet fattar väl att inget, nada, är coolare än ett par stenhårda DH-lagg offpist. Vad tror du sitter under pjucken på Glen Plake och Scott Schmidt när dom totalregerar i Blizzard Of AAHHH"s? Yupp, ett varsitt par K2 DH. Och kom inte och säg att retro, eller mono för den delen, stinker. Släng i Apocalypse Snow i videon och beundra scenen när ett gäng monoåkare spelar amerikansk fotboll (i full mundering, jäpp på monosarna) nerför en puckelpist. Vad säger man? Weltklasse! Olé! Fantastique! Skidglädje på högsta nivå. Vad kan förresten vara vackrare än en stilig heli på mono, med uppsträckta armar, utförd av en gentleman i en ljusgrå overall med midjebälte och ett par SX 91 på fossingarna? Jag bara undrar.

Men jag antar att skidvärlden behöver lite mer seriositet och mindre ironi. Snart blir väl den lika upphetsande skitkul som den totalt humorbefriade snowboardsfären om såna som ovanstående skribent får sin vilja igenom. Vad vi behöver är ju självklart fler knäböjande teknologer i Berghaus-ställ på berget. Då skulle det bli ordning och reda på torpet minsann. Ein, zwei, drei, vier och marsch till topps bestefar

Annars är ett par rejäla Hagan Dolphin med assymetriskt monterade bindningar att rekommendera för stora berg, eller kanske ett par Atomic HeliStar. Båda med midjor som en rejäl fransk bondfru.

vilka fetisar är bäst?
Det är sant att Maier inte droppar, han gör inte så mkt alls på lagg just nu!!
För det andra så köp ett par Völkl så blir det bra ska du se. Mörda inte alla berg utan lämna några till oss som vill åka skidor på dem!

vilka fetisar är bäst?
Naturligtvis droppar inte åkare av Hermann Maiers klass, det tar för lång tid. Dessutom finns det inte så många ställen utmed störtloppsbanan där det ens är möjligt att droppa.

Någon tyckte att man skulle ha flera par skidor, om jag förstod frågan rätt så började backen med närapå tokbrant blåis och avslutades med puder djupt som Marianergraven. Då hjälper det inte att man har flera par hemma i garderoben och att stanna halvägs och byta skidor verkar en aning överdrivet, nästan lika överdrivet som att byta till kortare stavar när man kommer in i en puckelpist.

Hitta en schysst allroundskida med midjemått kring 68-80 mm så tror jag nog att du blir nöjd. Inte för brett och inte för smalt. Håller i isen, bär i pudret.

vilka fetisar är bäst?
Om målet för åkningen är seriös offpist så tycker jag inte ens att skidor med mindre än 85 mm midja ens är något alternativ längre. De flesta av dagens fetingar (midjemått 85+) är tillräckligt vridstyva för att klara av riktigt hårt underlag. Det gäller bara att vara lite mer bestämd när man kantar skidan så sitter den på de flesta underlag. Det är ju inte direkt ofta man åker ren blåis och då är väl ett par stegjärn och en isyxa att föredra. Fetingar har väl sina största fördelar i riktig skitsnö, som t.ex. skare, över skidor med X-Scream-mått vars svängradie ofta ställer till problem. En fet midja bryter inte igenom skaren lika mycket utan ligger mera ovanpå och åkningen blir alltså mycket lättare och mindre tröttsam + fasen så mycket roligare. Du kan fokusera på att ha kul istället för att åka runt och svära över taskig snö. Hur det blir i riktigt mycket puder behöver jag nog inte ens säga.

Själv har jag åkt fetingar i tre/fyra år nu i allt från 50 graders stenhård kartong till fetaste pudret och har inte känt en enda sekunds längtan till smalare skidor. Har åkt på Arno Adam nu i två säsonger och den funkar skapligt i pisten t.om. (vad man nu ska dit och göra egentligen?).

Satsa på ett Bandit XXX, Head Monster, K2 AK Launcher, AK Enemy eller Atomic 10.EX och du lär inte bli missnöjd. De riktiga monstrena typ Fischer Big Stix 106, Nordica W105 eller Atomic Powder Ride kanske inte riktigt är att rekommendera om du inte håller till enbart hos Mike Wiegele eller bara åker när det är bottenlöst. Läs test på http://www.sfnet.nu/skidor_02/skidor.asp

vilka fetisar är bäst?
Intressanta inlagg (ursakta det amerikanska tangentbordet)

Alla kan med fordel lasa mitt test av Rossi, Atomic, Volkl etc. som jag gjorde i Jackson Hole forra vintern. "The bottom line" ar anda att om man inte satter ut kroppsvikt, skidlangd och akstil sa ar alla test i princip vardelosa.

Alltsa, jag vager 105 kg, har kort portar sedan 1973 och favoritskidan i bana ar fortfarande K2 Comp 710 204 cm. Den forsta skidan som gjorde att man var minst dubbelt sa snabb ur porten som in. Lossno.....tja alla var lika smala sa det spelade ingen roll. I puckel ar fortfarande ett par slutkorde Fischer Supercomp 205 helt OK.

Naval, nu inser man ju att skidindustrin tagit nagra kliv framat och sagt och gjort, testa timglas i lossno maste man ju och snostorm i Sierras med 1-1,5 m nysno (det stammer for jag nastan drunknade) verkar bra. Facit

Glom dessa superbreda plank pa 125 mm och over. "Barnskidor" som aldrig funkar i puckel eller pist. Kor Volkl G4 (G41) om du gillar tryck, Rossi XXX om du ar lite lattare an jag, AK Launcher el. AK Rocket om du ar ytterligare lattare (och ej lika stark), Atomic 10-EX kan du ha som parkbank eller bygga nytt staket med. Volklplankan gar overallt och ar kanon att surfa med i hog fart. Snacka om snokaskader pgr twintipen.

Vi ses i Alaska

Tillbaka
Topp