Vilka Full Tilts passar min åkning?

Wolffersdorff

Ny medlem
Tjena Freeride,

Jag ska införskaffa mig i ett par nya pjäxor och jag har fått upp ögonen för Full Tilt. Jag har tidigare alltid kört med vanliga alpina pjäxor men upptäckt allteftersom att de är för klumpiga för min körstil. Det som jag är kluven i är bara vilken model av Full Tilt som passar mig?

Jag är ingen avancerad jibbare, åker endast mindre hopp, rails och mina förmågor sträcker sig till 360's. Främst åker jag offpist och vanlig backåkning och här är jag ganska avancerad i min åkning.

Vad jag vill ha ut av pjäxorna är att jag ska kunna utvecklas i parken, men att pjäxorna samtidigt ska vara optimala för offpist då det är detta jag gör mest. De ska även funka bra i avancerade pistar.

Vad tycker ni?

blue-tomato.com/Skiboots/Full+Tilt/
Dessa modeller har jag kikat och jämfört mest mellan

Udesen

Ny medlem
Hur menar du att dina vanliga pjäxor är "för klumpiga" för dina fötter?

Kan du motivera ytterligare till varför du har snöat dig in på Fulltilt?

Rätta mig om jag har fel, men när man åker park vill man ju ha rätt mjuka och förlåtande pjäxor. Detta är i stort sett i direkt motsats till vad du vill ha i pist och offpist (I alla fall i mina ögon), så du lär ju behöva göra avkall åt något håll.

Wolffersdorff

Ny medlem
Udesen sa:

Rätta mig om jag har fel, men när man åker park vill man ju ha rätt mjuka och förlåtande pjäxor. Detta är i stort sett i direkt motsats till vad du vill ha i pist och offpist (I alla fall i mina ögon), så du lär ju behöva göra avkall åt något håll.
Mina pjäxor väger ton och känns inte lämpade för park eller någon sorts hoppning whatsoever.
Jag vill utvecklas i parken och även att det ska bli enklare att hoppa runt lite när jag åker offpist.

Vad jag har hört och läst så ska Full Tilt göra just detta.

Jag vill ju dock inte försämra min pist och offpist åkning pga pjäxorna så därför undrar jag då Full Tilts olika modeller har olika flex mm, vilka som skulle passa bäst? Eller det kanske är som du säger att jag snöat in mig felaktigt på dem, isf finns det några andra modeller att rekomendera?

Udesen

Ny medlem
Wolffersdorff sa:
Udesen sa:

Mina pjäxor väger ton och känns inte lämpade för park eller någon sorts hoppning whatsoever.
Jag vill utvecklas i parken och även att det ska bli enklare att hoppa runt lite när jag åker offpist.

Vad jag har hört och läst så ska Full Tilt göra just detta.

Jag vill ju dock inte försämra min pist och offpist åkning pga pjäxorna så därför undrar jag då Full Tilts olika modeller har olika flex mm, vilka som skulle passa bäst? Eller det kanske är som du säger att jag snöat in mig felaktigt på dem, isf finns det några andra modeller att rekomendera?
Så du vill ha ett par pjäxor som ÄR lättare eller Upplevs som lättare? Om det är den objektiva delen så är det ju bara att jämföra vikt på olika pjäxor, jag vet inte huruvida Fulltilt gör pjäxor som passar parkåkning bättre eller sämre, även om de har B&E och Wallish som sina pro-models så handlar det ju till 99% om passformen på foten.

Finns många pjäxtillverkare som gör pjäxor i det segmentet, men kan tyvärr inte uttala mig huruvida tredelade pjäxor (som fulltilt) är bättre i park-sammanhang än två-delade.

Som så oftast är här på forumet så lyder mitt råd såhär:

-Dina nuvarande pjäxor, konkretisera vad du inte uppskattar med dom (är de för styva, för mjuka, passar de dåligt?)
-Prova pjäxor tills att du hittar den som passar din fot bäst, välj sedan det flexet du vill ha för att bestämma hur styva de ska vara.

PeterAhl

Ny medlem
Dalbello Krypton lästen har ju alla utbytbara flextungor så du kan byta tunga efter behov samt att de finns i lite olika utförande med lättare plaster (Lupo Plus med grilamid etc), skulle kunna vara något.

Mitt förslag är dock att du går till en BRA bootfitter och berättar vad du är ute efter så tar dom fram vad du behöver.

//Peter

herrgard

Medlem
Hur mycket väger du? Du vill antagligen ha en fulltilt med gummisulan i (finns stel innersula också). Flex 6 kanske? Eller 4 om du väger typ 60kg. 8 om du väger 75+ och/eller kör hårt. Det viktigaste är såklart att den sitter rätt på din fot, annars blir det inte värst bra.

Wolffersdorff

Ny medlem
Väger ca. 83kg.

Jag gör som Udesen och PeterAhl föreslår och tar mig till en bootfitter och testar lite pjäxor.

Förslag på några BRA bootfitters i Stockholmsområdet?

Jiess

Ny medlem
Wolffersdorff sa:
Väger ca. 83kg.

Jag gör som Udesen och PeterAhl föreslår och tar mig till en bootfitter och testar lite pjäxor.

Förslag på några BRA bootfitters i Stockholmsområdet?
Alpingaraget är mitt råd. Klockren service och stor kunskap.
/Jonas

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp