Vilken Full Tilt ska jag välja?

mano84

Ny medlem
Har "nästan" bestämt mig för att köpa ett par Full Tilt efter två besök på alpingaraget, flera timmar och många modeller. Anledningen att jag fastnade för Full Tilt var passformen och då framförallt att den sitter så tajt kring vristen utan att mina fötter krampar direkt. Efter att jag bestämt mig så började jag läsa på om Full Tilt och blev ännu mer övertygad på grund av modifieringsmöjligheterna i och med de utbytbara tungorna/plösarna tex. Innan jag köper en pjäxa så ska jag dock testa en av de liknande Dalbello också.

Frågan är då vilken Full Tilt man ska välja, självklart kommer jag även diskutera detta med säljaren på alpingaraget innan jag bestämmer mig men jag tänkte att det kan vara en bra ide att ha någon form av uppfattning innan dess. Mina funderingar ser ut som så att Seth är dyrast och kanske för hård i plösen. First Chair är lite billigare men har en ytterligare möjlig nackdel i att den saknar den mjukare mellansulan. Konflikt är billigast och har kanske lagom hård plös men den är ju så jävla ful. Lika billig är även Hot Dogger som jag misstänker kan ha för mjuk plös och dessutom har plastspännen. Hot Dogger måste jag definitivt prova då den ska ha en aningen annorlunda innersko.

Om mig: Drygt 180 lång, knappt 70 kg, åker ~7 dagar per år, ~90% pist, 9% (men ökande) off-pist och 1% park. Tycker personligen att jag åker bra för att ha så få skiddagar.

Den egentliga frågan frågan är väl om jag missat någon skillnad mellan modellerna? Nästa fråga är om jag verkar vara ute och cyklar vad det gäller hårdheterna på plösarna?

nej det verkar som att du har nailat det mesta när det kommer till skillnader. First chair har ingen rubber boot board vilket seth har. Annars är det samma pjäxa (av vad jag har fattat det som iaf...vissa säger att seth sitter lite annorlunda på?). Konflict är en mjukare variant av seth med en 8a tunga.
Har är jag inne på mitt andra par FT och hade först Bumble bee Pro som kom standard med en 6 tunga. I år köpte jag ett par first chair och gjorde om den lite. Tog en rubber boot board från mina BB pro och köpte en 8a tunga ist...KLOCKRENT ..för mig!

Kört med Bumble bee några säsonger, å Raichle innan det, kommer aldrig ens å testa några andra pjäxor än Full Tilt känns det som. Se till att du köper den med den dyraste/exklusivaste/bästa Linern, kommer inte ihåg vad den heter, men det kollar du upp på deras hemsida. Om du ryggar lite för priset på vissa modeller så kan du tänka bort sulor å sånt krångel, för de får inte plats och behövs inte iallafall, min uppfattning. Ja la ner både tid å pengar på å försöka få i ett par, helt i onödan. Full Tilt är bara i med foten å köra. De enda negativa ja kan komma på med dem är att på de äldre modellerna och på Classic fortfarande så kan själva kablarna komma i oordning om man inte ser upp. Inget jätteproblem kanske.

PNyberg sa:
Annars är det samma pjäxa (av vad jag har fattat det som iaf...vissa säger att seth sitter lite annorlunda på?). Konflict är en mjukare variant av seth med en 8a tunga.
på bilderna på hemsidan så ser det ut som om gummi-mellansulan har lite annan form än den i plast så det skulle kunna vara därför, men det kan också vara en synvilla. Jag kände iaf ingen skillnad på dem.
Visst är det bara tungan som är mjukare på Konflikten?

jannes sa:
Se till att du köper den med den dyraste/exklusivaste/bästa Linern, kommer inte ihåg vad den heter, men det kollar du upp på deras hemsida. Om du ryggar lite för priset på vissa modeller så kan du tänka bort sulor å sånt krångel, för de får inte plats och behövs inte iallafall, min uppfattning. Ja la ner både tid å pengar på å försöka få i ett par, helt i onödan. Full Tilt är bara i med foten å köra. De enda negativa ja kan komma på med dem är att på de äldre modellerna och på Classic fortfarande så kan själva kablarna komma i oordning om man inte ser upp. Inget jätteproblem kanske.
Linern är nog en issue som försvunnit sen tidigare årsmodeller, kan inte se att någon pjäxa skulle ha en exklusivare än någon annan, vissa har en som ska vara aningen bredare, bl.a. Hot Dogger men i övrigt identisk, Classic är nog den enda som verkar ha en annorlunda, om den är billigare eller dyrare framgår inte riktigt, den kostar iaf lika mycket som reservdel.

Jag kommer nog att prova med sula först, om de på lagret rekommenderar det, antingen med den jag har idag eller en ny, går på deras rekommendationer där. Prisskillnaden är mer att om jag köper Konflikt istället för Seth så kan jag köpa både en 6 och 10-plös innan jag är uppe i samma pris, det känns som om man får lite mer för pengarna så.

Kabelskydden kändes som det första jag skulle ta bort, tyckte bara att det blev svårare att se om kablarna går rätt.

Liten sidofråga:

Min "bootboard" är svart med en massa hål i, den är inte supermjuk men ger med sig när man trycker ner fingret i den.

Frågan är alltså vilken variant har jag samt vad är skillnaden på de olika varianterna? Rigid vs rubber bootboard

Ok jag måste ha nån äldre version eller ingen eftersom min är svart ganska platt och med en massa runda hål i :)

Senast ändrad:
Kan rapportera att det blev ett par First Chair, då Konflikten var slut och Hot Dogger inte satt lika bra. Det blev inga nya sulor, dock slipade han till mina gamla så att de passade. Kommer dock börja åka utan dom då det vart väödigt trångt med.

@cbouvier Efter att ha tagit isär en pjäxa totalt så kan jag säga att den rigida mellansulan har 7 runda hål och texten "flexon"

varför hänga upp sig på att Hot Dogger har plastspännen om du ändå bara åker så lite? Mina spännen har hållit cirka 200 skiddagar och nu har ena spruckit (sprickan är lagad med en genomgående skruv) det skulle betyda nästan 30 år för din del :P

Senast ändrad:
köp dalbello istället, så får du en bättre pjäxa. Bytte ut mina full tilt konflict mot ett par dalbello krypton pro, och det är stor skillnad..
dalbellon håller en väldigt bra stabilitet i sidled. På full tilten var det bra i ca 10 dagar. sen blev det pankaka. Om du tittar på "cuffen" på full tilt så ser du att den är öppen på sidan.
Medans på krypton så går plasten runt benet och skapar mer stabilitet, och tightare fit. krypton är lite högre också.
för mig blev det natt och dag i kraft och kantkänsla, då jag inte fick något bra stöd från benet i FT.
Det är lite hårdare plast i dalbellon och ID linern är bättre på dalbellon, och spännena är betydligt enklare att ha å göra med...
som jag ser det...
K2 har återupplivat gamla raichle pjäxan och satt in en bättre innersko
Dalbello har förbättrat den gamla raichle pjäxan och satt i en ännu bättre innersko (krypton pro ID)

oj .. såg nu att du köpt ett par full tilt... Hoppas dom funkar bättre för dig än för mig.

cbouvier: skillnaden på boot board är att rubber är dämpad. trevligt när du landar....
den i hårdplast ska ge mer kanttryck när du åker pist tex.

linder sa:
varför hänga upp sig på att Hot Dogger har plastspännen om du ändå bara åker så lite? Mina spännen har hållit cirka 200 skiddagar och nu har ena spruckit (sprickan är lagad med en genomgående skruv) det skulle betyda nästan 30 år för din del :P
Blev antagligen skrämd i onödan av att ha läst om vissa som haft spännen som gått sönder, vill ogärna ägna en halv dag (vilket är mycket när jag åker så lite :P) till att leta efter ett nytt spänne.

Testade dock hot doggern innan jag bestämde mig och jag tyckte inte att den satt lika bra. Den ska ha en annorlunda innersko om jag inte missuppfattat informationen på FT's hemsida.

EElias sa:
oj .. såg nu att du köpt ett par full tilt... Hoppas dom funkar bättre för dig än för mig.

cbouvier: skillnaden på boot board är att rubber är dämpad. trevligt när du landar....
den i hårdplast ska ge mer kanttryck när du åker pist tex.
Provade som sagt en dalbello innan jag bestämde mig och tyckte inte alls om passformen, kände inte att jag satt fast i närheten av lika bra som i FT.

Efter just 10 dagar så tycker jag att det har funkat utmärkt, har varit betydligt bekvämare än mina gamla och åkningen har tagit ett kliv framåt.

P.S. Har åkt i 25-30 minusgrader utan att vara i närheten av att frysa om tårna, så att dom är varma kan jag intyga

BUMP men jag ville inte starta en ny tråd så jag använder denna.

jag ska köpa nya pjäxor och har kollat på fulltilt hot dogger och salomon spk kaos/pro.

det jag undrar över är hur stor skillnad det är på en 25,5 och 26,5 Full Tilt runt fötterna (upp och sidled) då jag bara hade möjligheten att prova den i 26,5. jag kände det som att 26,5an var ganska mycket för stor medan SPKn satt klockrent i 25,5 och den ska ju faktiskt passa bredare fötter?

Frågan lite enklare... hur stor skillnad är det på en 25,5 och en 26,5 Full Tilt Hot Dogger runt tårna?

//MKG

magganmaggot sa:

jag ska köpa nya pjäxor och har kollat på fulltilt hot dogger och salomon spk kaos/pro.

det jag undrar över är hur stor skillnad det är på en 25,5 och 26,5 Full Tilt runt fötterna (upp och sidled) då jag bara hade möjligheten att prova den i 26,5. jag kände det som att 26,5an var ganska mycket för stor medan SPKn satt klockrent i 25,5 och den ska ju faktiskt passa bredare fötter?

Frågan lite enklare... hur stor skillnad är det på en 25,5 och en 26,5 Full Tilt Hot Dogger runt tårna?

//MKG
Nu svarar inte det här riktigt på din fråga om tårna, men det kan vara värt att ta upp för trådens skull! Jag och en kollega har båda två Hot Dogger, han 25,5 och jag 26,5. Skillanden på oss är väll att han är aningen längre och starkare än mig. Han tyckte att hans 25,5 HD var svinmjuka, medans jag tyckte mina var stenhårda. Efter att ha jämfört tungor så är det stoooor skillnad i hårdhet om man tar av dom och flexar dom.. Slutade med att jag köpte en flex 4 och han en flex 10. Dock tror jag hans är hårdare än mina nu, men det är ju en smaksak också.

Hur det är med tårna så tycker jag att dom sitter klockrent, nu har jag iofs över 100 hela skiddagar i mina och dom har blivit större än vad dom var i höstas. Jag har också breda fötter men har inte haft några som helst problem, aldrig fått ont eller någonting. Dom sitter som gjutet. Du får helt enkelt prova dig fram..

SNDVLL sa:
magganmaggot sa:

//MKG
Nu svarar inte det här riktigt på din fråga om tårna, men det kan vara värt att ta upp för trådens skull! Jag och en kollega har båda två Hot Dogger, han 25,5 och jag 26,5. Skillanden på oss är väll att han är aningen längre och starkare än mig. Han tyckte att hans 25,5 HD var svinmjuka, medans jag tyckte mina var stenhårda. Efter att ha jämfört tungor så är det stoooor skillnad i hårdhet om man tar av dom och flexar dom.. Slutade med att jag köpte en flex 4 och han en flex 10. Dock tror jag hans är hårdare än mina nu, men det är ju en smaksak också.

Hur det är med tårna så tycker jag att dom sitter klockrent, nu har jag iofs över 100 hela skiddagar i mina och dom har blivit större än vad dom var i höstas. Jag har också breda fötter men har inte haft några som helst problem, aldrig fått ont eller någonting. Dom sitter som gjutet. Du får helt enkelt prova dig fram..
får ta och testa i rätt storlek, det är trots allt i höst jag ska köpa då jag tror att mina fötter kommer växa lite till..

//MKG

Tillbaka
Topp