Vilka glas i vilket väder?

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 46546
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 46546

Guest
Vilken färg på glasen ska man använda i vilket väder för att se bra?

Jag har hört att violetta glas är bra allroundglas som fungerar okej i alla väder. Men vilka glas är bra om man vill alternera mellan två glas? Och är spegelglas bra när det inte är sol (funderar mest på Arnette Strapt m. spegelglas eller burnt orange)?

Danke bitte!

gult glas e bra i dimma och regn... spegel glas e bra i sol men inte så bra i regn för på vissa glas så försvinner speget.. om du fattar :)

Finns ett gäng trådar i detta ämne här på forumet redan.
Prova sökfunktionen så hittar du säkert vad du söker..

sol = spegel olika spegelglas, fire, black, silver, gold etc etc beroende på strålningsintensitet exempelvis glaciär etc..

växlande molnighet = mörka glas eller spegel med ljusare baslins..

moln/mulet = ljusgula---gula/rosa/ljusblå---orange/röd eller bruna.. ljusare vid mer moln... mörkare vid lättare moln.

dimma = kontrasthöjjande typ High Inteity linser eller orange

flatljus = sitt i baren å drick CocaCola

Natt/kväll med strålkastare.. clear funkar men också ljusorange eller lätt bruna linser..

...

detta är så jag brukar köra och det är verkligen inte vetenskapligt... men det funkar för mig..

och JA!!! jag har 7 olika linser till mina Oakley A-frame och JA!!! jag byter lins ofta för olika förhållanden..

..

/Pinn

Hmm, okej. Jag tror jag skaffar mig ett par violetta glas som komplement till mina röda. Om någon tycker att det är en otroligt korkad idé så påpeka gärna.

En otroligt korkad idé!
Nä, skämt och sido. Du bör se upp med glas som ligger åt det blåa eller violetta hållet. Det kan nämligen vara skadligt för ögonen...

Blått och violett ljus har hög intensitet. Ligger precis under ultraviolett ljus som vi alla vet är skadligt.
Ögat fungerar så att pupillens storlek ändras så att en viss mängd ljus kommer in i ögat. Om du har ett blått glas, släpper det bara igenom blått ljus. Alla andra färger blockeras. Detta innebär att ganska lite ljus kommer in, vilket gör att pupillen blir större för att släppa in en lagom totalmängd ljus. Men om detta ljus är blått, har det en hög intensitet (högre energi) som kan skada ögat på sikt.

Jag är ingen totalexpert på området, och i vissa väderförhållande kanske en violett lins ger bra kontraster utan att vara skadligt, men jag tror du ska fråga en ögonläkare eller optiker innan du köper en sådan lins...

Tillbaka
Topp