Vilka mått ska jag ha på skidan?

HerrAltenstam

Ny medlem
Goddagens!
Jag har bytt från bräda till skidor ganska nyligen och ska nu köpa mig ett par skidor, har kollat på lite olika all-mountain skidor och lite olika, jag är nära på att köpa mig ett par skidor, jag fastnar dock vid vilka mått jag ska ha. Jag har ingen som helst aning vad jag ska ha för mått.

Jag väger ca 82-83 och är ca 180 cm.

Lite hjälp hade varit uppskattat!

Längd, bredd, skärning? Vilka mått pratar vi om? Vad ska du ha skidorna till, park, pist, puder?

Jag snackar om alla dom måtten, jag vill ha en skida som funkar bra allround skida som fungerar bra i park pist och puder. Twintip skidor är den typ av skida jag är ute efter. Uppskattar att ni hjälper till! Jävligt schyst!

Var vill du åka mest då?

Hänger du nått i parken? Gå toppturer med hudar?
Söker du dom bottenlösa puderfälten utanför systemen eller håller du dig till mer lätttillgänglig offpist?
Åker du mycket i pisterna? Hur duktig skidåkare är du?
Och hur duktig och van snowboardåkare är du?

Väldigt mycket lättare att ge råd som faktiskt är värda nånting istället för att bara namedroppa ett gäng populära skidor.. :)

Senast ändrad:
Jag hänger innte i parken så mycket som jag vill. Jag har alldeles för dåligt knä för parken tyvärr. Jag är för tillfället mycket i de lite mer lättilgängliga offpiståken, men hade tänkt att till nästa år kanske åka till chamonix på en säsong, har åkt där 2 veckor innan så. Där finns ju dom härliga puderåken. Jag skulle säga att jag är en lätt avancerad åkare, kan åka överallt och klarar av puderåk enkelt.

Snowboard är jag avancerad, hängde en del i parken och har åkt väldigt mycket puder.

Stort tack, ska du ha! Riktigt uppskattat!

Men varför vill du veta vilka mått "du ska ha", alla skidor med likadana mått är ju inte likadana? Du behöver prova mer och få dig en egen uppfattning om vad du vill ha.
Det finns många åkare som vet ungefär vilka mått de gillar på en skida men de vet också varför och vilken flex de vill ha. Läs igenom den här tråden, fundera och återkom med bättre definierad frågeställning: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=50168

Okej, allt detta har faktiskt gjort mig lite förvirrad, jag hade kollat in lite skidor men, känner mig osäker nu. Därför frågar jag nu istället, vad kan för slags skidor (gärna några namnförslag) och vilka mått på dom kan ni rekommendera då, ni kan läsa ovan vad jag är intresserad av för något, jag vill ha ett par skidor som är inriktade på puder och en del pist också!

orkar du inte läsa på lite så orkar inte jag svara, vet du inte "vilka mått du ska ha" så är du inte heller redo att köpa skidor...

Om du vil ha en anbefaling så hva med Völkl Katana i 183 eller 190 cm.
Du kan lese mer om den i MnO&Co:s Skidtest 2011.
Også mange andre ski her som kan være aktuelle.
Forøvrig aldeles underbar lesning hele skitesten.

Allround/midfat/"Sverigeskidor"(95-105mm)
184-190cm
Ofta rätt biffiga i känslan, och klarar allt som kommer i vägen för åkaren. Do-it-all helt enkelt. Längder neråt 180cm är svåråkta i lössnö, men roligare i pisten generellt sett och lite enklare att hantera i vindpack eller annan riktigt svår offpistsnö där man inte sjunker ner. 188-190 ger ett helt annat flyt och är mer lättåkta i all form av lösare snö. Längder över 190 är för mig ofta lite tunga och stora och kräver att jag verkligen lägger ner kraft i skidan.

Från MnO

Det är väl ungefär vad jag är ute efter!

JL76 tack, men jag läste faktiskt, men är man inte inne i skidor så mycket och aldrig har handlat några kan det vara svårt.

HerrAltenstam: ingen kan ha koll på allt och så är det, men om man inte har koll så får man se till att ställa rätt frågor och vet man inte det så frågar men om det också, t ex, "vilka frågor är rätt frågor om jag vill köpa skidor?" Hade du haft mer koll hade du insett att din "mått"fråga är konstigt ställd. Sen börjar man som ny medlem med att läsa igenom sticky trådar och söka i gamla trådar innan man postar sin första tråd tycker jag men jag kanske är en stofil...

Javisst JL76 du har rätt i det du säger.

Men jag har kollat lite på skidor och läst runder en del nu, jag gillar Armada AR7, vad jag har läst då.
Är detta en bra skida? och vilken längd tycker ni jag ska ha på den då? Ska jag ha 181 cm?

Armada AR7 är en bra parkskida, dvs verkligen inte en bra allroundskida. Hur kom du fram till denna? Har du läst MnOs test?

Ja tack alla som har försökt hjälpa ett hopplöst fall som mig, jag får lösa detta själv. Tack ändå att ni försökt det uppskattas!

Snödjup

Tillbaka
Topp