Vilka skidor bör man hyra?

jaqob

Ny medlem
Hejsan,

Ska upp till Idre och åka några dagar. Hyr skidor, och funderar lite på vad jag ska hyra.
Är väl egentligen en tekniskt sett ganska dålig skidåkare. Har väl åkt 3 dagar om året senaste 3-4 åren.
Tar mig dock ner för allt, och om det inte är allt för brant så går det ganska så fort och flyter på ganska så bra.
Är väl på nivån där jag lyckas med carving in i kurvan men allt som oftast får sladd på vägen ut. Går även väldigt mycket bättre de 4 minuter per dag backarna är nypistade än när det är väldigt uppåkt... Åker i princip bara i pisten.

Har alltid tidigare hyrt bas, nybörjare eller motsvarande. Vinner man någonting på att gå upp ett steg, eller gör det enbart åkningen svårare?

Jag vet att den rätta vägen är att ta ett par skidlektioner, men det får vänta tills jag har tid att åka lite fler dagar i sträck.

Senast ändrad:
Det enklaste sättet att ta reda på det är väl att prova? Då får du ju en egen uppfattning.

Bättre lagg är A och O om man ska utvecklas något. Nybörjarlaggen i många uthyrningar är helt fruktansvärda att åka på IMO...
Svårare blir det definitivt inte, det kan bara bli bättre.

Antar att man fortfarande kan hyra ett par skidor och sedan gå och byta till ett annat par om man vill prøva något nytt? Så var det førr och så bør det vara nu också :)

Jo, visst är det så. Man lär väl alltid kunna byta ner sig om det visar sig att det inte funkar.
Men frågan var väl egentligen om det totalt vansinnigt att gå upp en nivå när man knappt hanterar en carvingsväng, eller om det är så att carvingsvängarna blir enklare med en bättre/hårdare/dyrare skida.

Jobbar i skidskolan i Idre. Tycker du ska hyra avancerade skidor då dom som finns på hyran inte är speciellt avancerat. Är Head peak 65 och 76 som är avancerade skidor.

Du kan förmodligen få mycket ut av att gå upp till "medel" eller motsvarande åtminstone. I would.

Senast ändrad:
masala86 sa:
Jobbar i skidskolan i Idre. Tycker du ska hyra avancerade skidor då dom som finns på hyran inte är speciellt avancerat. Är Head peak 65 och 76 som är avancerade skidor.
Utmärkt med namn, då kan man ju läsa på lite :)
Du råkar inte veta nåt exempel på vad som finns i medel?

jaqob sa:
Hejsan,

Är väl på nivån där jag lyckas med carving in i kurvan men allt som oftast får sladd på vägen ut.
Hur gör du när du åker in i en kurva respektive ut ur kurvan?

Senast jag åkte med en åkare på din nivå så försökte jag berätta att det är smart att tänka att varje sväng börjar i mitten av backen och även slutar där. Så om svängen går till höger så startar man av mitten av backen åker först snett nerför åt vänster för att sedan åka rakt nerför i fallinjen innan själva högerkurvan uppstår. För att slippa sladdsvängen kan du testa att rotera överkroppen åt motsatt håll t,ex föra båda armarna åt vänster, då uppstår ett motvrid och extra tryck på stålkanterna blir till med skidorna, alltså sladdsvängen minskas. OBS! Detta är mest lämpat att göra i gröna och blåa typer av nedfarter för att lära sig carvingtekniken. Detta förutsätter självklart att man redan kan grundpositionen på skidorna.

jaqob sa:
Har alltid tidigare hyrt bas, nybörjare eller motsvarande. Vinner man någonting på att gå upp ett steg, eller gör det enbart åkningen svårare?
Bas, nybörjarskidor är anpassade för lägre farter med mindre kraft av åkaren alltså de är rätt så lättsvängda om du kan carvingtekniken och dess lutningar som du ska göra med din kropp.

I uthyrningar brukar det finnar alternativ avancerat paket där du kan få välja olika sorts skidor under uthyrningsperioden du valt.

Senast ändrad:
I3ea sa:

Senast jag åkte med en åkare på din nivå så försökte jag berätta att det är smart att tänka att varje sväng börjar i mitten av backen och även slutar där. Så om svängen går till höger så startar man av mitten av backen åker först snett nerför åt vänster för att sedan åka rakt nerför i fallinjen innan själva högerkurvan uppstår. För att slippa sladdsvängen kan du testa att rotera överkroppen åt motsatt håll t,ex föra båda armarna åt vänster, då uppstår ett motvrid och extra tryck på stålkanterna blir till med skidorna, alltså sladdsvängen minskas.
Ska försöka ha det där med mitten i åtanke. Däremot vet jag inte riktigt om jag är med på detta med att vrida kroppen åt motsatt riktning. Om jag svänger åt höger (vänster som dalskida), så ska jag försöka vrida mig åt vänster? Rent intuitivt känns det som att jag vill ha mer tryck på bakre delen av skidan? Att vrida sig åt motsatt håll känns som att det kommer ge motsatt effekt?

Edit: Funderar man lite kan det nog faktiskt stämma att trycket på kanterna ökar... Ska försöka komma ihåg att testa :)
Tack för tipsen! Och tack för alla andra svar!

Senast ändrad:
jaqob sa:
I3ea sa:

Senast jag åkte med en åkare på din nivå så försökte jag berätta att det är smart att tänka att varje sväng börjar i mitten av backen och även slutar där. Så om svängen går till höger så startar man av mitten av backen åker först snett nerför åt vänster för att sedan åka rakt nerför i fallinjen innan själva högerkurvan uppstår. För att slippa sladdsvängen kan du testa att rotera överkroppen åt motsatt håll t,ex föra båda armarna åt vänster, då uppstår ett motvrid och extra tryck på stålkanterna blir till med skidorna, alltså sladdsvängen minskas.
Ska försöka ha det där med mitten i åtanke. Däremot vet jag inte riktigt om jag är med på detta med att vrida kroppen åt motsatt riktning. Om jag svänger åt höger (vänster som dalskida), så ska jag försöka vrida mig åt vänster? Rent intuitivt känns det som att jag vill ha mer tryck på bakre delen av skidan? Att vrida sig åt motsatt håll känns som att det kommer ge motsatt effekt?

Edit: Funderar man lite kan det nog faktiskt stämma att trycket på kanterna ökar... Ska försöka komma ihåg att testa :)
Tack för tipsen! Och tack för alla andra svar!
Ja det kan låta lite klurigt men är det inte om du mest fokuserar på dina armar. Motvridet gör att din kropp alltid är rakt neråt mot dalen vare sig du svänger åt vänster eller höger. Dalskidan den vänstra skidan riktar sig mot höger precis som din nederkropp gör i en högersväng. Det är bara överkroppen där mag- och ryggmusklerna jobbar som gör ett motvrid och vänds mot vänster håll. Du kan testa hemma utan utrustning innan för att träna upp koordinationen lite.

När det gäller trycket så ska du ha trycket på mitten av dina bindningar där skidan är som mest insvängd. Om du har mer tryck på bakre delen av skidorna får du bakvikt och detta bidrar till sämre kontakt med stålkanterna. Luta dig därför mer framåt än vad som känns intuitivt så kommer du vara lagom mycket framåt och i själva verket ganska mitt på skidan. Du ska åka framåt in i svängen inte bakåt in i svängen. Kolla gärna på någon proåkare som åker i Världscupen för dessa överdriver precis vid starten.

Senast ändrad:
Såja, tillbaka från Idre med lite mer erfarenheter och ett antal nya krascher. Hyrde medelskidor, Head peak 69, vilka verkar vara totalt omöjligt att hitta vettig information om på nätet. Kan inte direkt säga att jag tyckte skillnaden mot vad jag åkt på tidigare var särskilt stor.
Blåa och lättare röda, typ Glader röd för er som känner till Idre, går alldeles utmärkt, och nog med ganska så bra skär. När det blir brantare, typ backen carvingsvängen eller de svarta, och gärna lite isigt, så får jag problem med skäret, vilket får som effekt att jag lägger mig raklång i backen, då skäret släpper och skidan glider iväg. I vissa backar, typ västbranten, kan man glida riktigt långt :P

Bästa av tipsen jag läst var nog att ha tryck på stortån på dalskidan. Tvingar en att luta sig framåt. Även det här med att försöka behålla kroppen i färdriktningen kändes vettigt.

Tillbaka
Topp