Vilka skidor kan passa mig?

Jossebosse

Ny medlem
Hej alla,
jag är en tjej med tävlingsbakgrund, dvs portåkning. Numer föredrar jag lite mer rolig friåkning både i och utanför pisten...fast det blir kanske mest i pisten om jag ska va ärlig. Jag är nu påväg att köpa nya skidor...har bara åkt på rossignol och salomon racing skidor tidigare. Är det någon som kan rekomendera ett par bra friåkningsskidor för medelstora svängar, som klarar av lite tryck och inte börjar vobbla i lite högre hastigheter?
Är inte så kunnig om det/de senare årets modeller...så vore tacksam för lite hjälp...
mvh..

Kolla på skiercrosskidor, testa lite olika om du har möjlighet, de är för det mesta (alltid?) gjorda som ett mellanting mellan slalom- och storslalomkaraktär och har bärighet nog för att funka i det lösa också.

Med din bakkgrund ska du naturligtvis ha stadiga don, som t ex:

Stöckli Stormrider XL (mycket racing, stabil, lite bredare under foten, 74 mm)

Völkl AX4 7/24 (gedigen konstruktion, bred nog för off-pist, 83 under foten, stabil nog för hård pist).

Atomic R:EX (samma mått och egenskaper som ovan som ovan ungefär)

Sen har vi naturligtvis ski-cross lagg som Sticks nämner.
Inte helt fel i pist, radie ca 16-19 m, ca 66-70 under foten, kanske inte optimalt off-pist.

Atomic SX:11

Salomon Crossmax 10

Völkl Supersport 6 star

Men sen är det ju så att om du har kört äkta racelagg tidigare, kan många av skidorna ovan kännas lite tama, faktiskt. Finns dock undantag, Stöckli t ex.

MVH
/Ace DG

Tillbaka
Topp