Vilka skidor: passar bäst om man...

Vilka skidor rekomenderar ni om man tillbringar mest tid i parken. Men även i offpisten och kanske lite i
pisten också :P.

jag sätter i parken

backflip, 360, grabbar

och kommer väl att åka i max en halvmeters djupsnö oftast 30 cm.

Vilka skidor rekomenderar ni?

Priset får inte överstiga 5000

adam

om du oftast kommer att åka i 30 cm nysnö så vill jag åka dit du ska vara i vinter ;.)
varför inte kolla in Head mojo, sratch bc eller dynastar big trubble.
Good luck

Völkl Sumo! :D iofs så kostar dom lite mer än 5000 men pengar är väll aldrig något problem? Va å kände lite på dom igår..hehe grymma e dom..Fast undra om man har någon glädje av dom i Sverige..känns som att dom bara gör sej i typ Alaska puder..om inte annat kan man ju sätta upp dom på väggen. Läder klädda skidor äger!

över och ut

lite fakta som saknas jag väger 65 kg

strunta i pängargränsen om ni vill alltid kul att se riktigt bra skidor som ni kanske kan tipsa om.
kanske hyr, och vilken är den billigaste hemsidan som man kan köpa skidor ifrån ink frakt och skatt.

och till andreas petersson kan jag berätta att under julen ska jag upp till storlien och sen under sporten ska jag
för hoppningsvis till verbier

Adam, skulle du kunna tänka dig att beställa ifrån Tyskland/Sport-Conrad? Isånnafall så kommer ud hur lång som helst på 5000...

Om du ger mig din vikt, längd och ålder så lovar jag att jag ska ge dig fett grymma tips på skidor...

Ett litet insidetips.

Stadium säljer en Scottskida som heter Scott Park, detta är i själva verket samma skida som förra årets P3 som var/är en grym skida. Både snyggare och billigare(4500kr med bindning) än årets P3.
Är nog årets bästa köp i Sverige.

Det lutar ju åt att du skulle vilja ha/behöva en skida med runt 90mm i midja. Och i den delen av skidsortimentet börjar de flesta skidor bli ganska bra, så det finns nästan inga dålig skidor, bara dåliga åkare... Så det hela blir lite mer hur man vill ha skidan, dvs. om man vill ha den styv så den klarar hårdare åkning eller om man vill ha den lite mjukare för softåkning och trevligare egenskaper i offpisten...

Här kommer några som jag tycker att du borde titta närmare på (jag skriver med midjemåttet):

Völkl Karma 87mm - Grymt allround, prisvärd!
Dynastar Big Trouble 92mm - Nykomling som kan bli en vinnare!
Salomon Gun 90mm - Gamla PR, bra val om du gillar mjuka skidor
Ross. Sprayer BC - Gamla goda Scratch BC, inget nytt vilket knappast behövs...
Head Mojo 90 - Stabil som få, lite som Karma med bra egenskaper i pisten...

Sen så har vi lite bredare skidor...
Ross. Scratch BC 98mm - Som gamla BC, men bättre och fetare! (Den jag kommer köra på i vinter ;-) )
K2 Seth Vicious 98mm - Skidan som antagligen är sämst av de skidor som nämnts i pist, men tokig i OP:n. Grymt snygg, vilket är en köpanledning för många... tyvärr...

Dessa skidor är rel. enkla att få tag på, alla utom Head har jag för mig går att få tag på hos Sport-Conrad... Sen så har du Line som du själv nämnde, och Armanda ARV, men de skidorna kan du nog räkna med lite krångel för att få tag på, och antagligen lite högre pris än 5000.

Lycka till!

Lånar tråden (A)

175-178 lång typ.. 55-60 kilo.

Vilka skidor är schyssta om man åker park/pist åker mest park dåra men vill kunna åka pist också.
Jag har tänkt på Völkl Dogen men de är mest park tror jag.

Sen K2 miss nånting.. de rosa med tjejen på. de verkar också schyssta som lite allround.

jaja TT skareva å årets modeller. å ska finnas på spor-conrad ^^

//K

hm.
jag är i nästan exakt samma situation, väger dock lite mer.
märkte att ingen har nämnt K2s public enemy.
då jag inte har prvåkt den kan jag inte uttala mig om den är bra eller inte men jag har fått för mig att den borde passa mina behov (och rimligen hans också därmed).

stämmer det?

hehe..
men de ärju grymma. shcyssta allround men typ varenda jibberkommer ha de i vinter det eju inge kul >_<

well.
är det ngt att bry sig om om skidorna råkar vara jäkligt bra?
hah, vi får se.. ska provåka lite.

Visst är PE bra, men jag hade hellre åkt runt på ett par Karma... Karma har bättre egenskaper överlag. Skillnaden i bredd är bara 2mm, men skillnaden i pist är stor, samma sak gäller för offpist.

jag kan bara hålla med ChamBenke...

F.ö. anser jag att...
Tillbringar man mest tid i parken ska man givetvis köpa en parkskida, alla skidor funkar till allt om än med blandat resultat. Så länge du inte köper en plasma-teve eller ett par vattenskidor så ska det nog lösa sig.

Det borde finnas diskutionstrådar i anslutning till recesionssidorna, detta för att man enkelt ska kunna ta en titt i forumet "allroundskidaförmigsomåkermestparkochpuderochpist" och hitta sina drömmars skida

Men det är ju bara fördelar?

Rosa är fint.
Det är grymt med lättare skidor.
Blommor är också fina.
Frammonterade kan man ju välje själv om man vill ha i mitten fram lr bak.
högre i hälen vad menas?
Och jag villha mjuka skidor.

Svar på suisajd; Vad ere för skillnad på sk. tjejanpassade skidor och vanliga skidor?
Sk8 or have fun.

En tjej skida har ett annat flexmönster som gör att man inte grhöver vara lika så tung. med andra ord är de flesta TT skidorna även gjorda för tjejer då dom i regel är mjukare.

frammonterade/högre häl ger samma effekt; vikten längre fram på skidan. Damer väger tygligen mer bak än fram (har skidfabrikanterna aldrig varit i Californien?).

Måste hålla med Suisajd, K2 Miss demeanor är enastående designmässigt.

Okej då vetjag. menajg fattar inte hehe :P

Men jap, de är redigt coola. tror du man kan köra på sådana?

så till en sumering vad tycker ni att jag ska köpa

65 kg
178 cm
kille
gillar mjuka skidor
kolla på mina andra inlägg för mera info

vad ska jag köpa
Dynastar Big Trouble 92mm - Nykomling som kan bli en vinnare!
Salomon Gun 90mm - Gamla PR, bra val om du gillar mjuka skidor
Ross. Sprayer BC - Gamla goda Scratch BC, inget nytt vilket knappast behövs...
scott P3
armada ar5
Line Chronic Wide
Line Mothership Flite

fördelar och nackdelar tack

Jag tycker att du ska föröska få tag på förra årets Salomon teneighty, finns alltid någon återförsäljare som har ett par kvar, din åkstil låter rätt exakt som min och jag kör på dem, de funkar perfekt. Årets motsvarighet är ju salomon foil, men vet inte hur pass mycket dom har ändrat på den, vet att den har blivit hårdare iaf.

Jag tycker absolut inte att du ska köpa gun! det är ju en riktigt feting och den kommer bara vara tråkig när du ska åka pist och foil funkar nog bättre i parken, läste dessutom twintiptestet i senaste Åka skidor och där fick foil utnämningen "bäst i off pist".

Vindsurf, han vill ju ha feta skidor...

Adam, bara så att du vet, Scratch Bc är ingen mjuk skida, då är det bättre att köpa Pocket Rocket eller nya Gun...

Nu vet jag inte var du bor, men om du bor i stockholm så gå till Alpint eller Alpingaraget och snacka med dom. Säg att du gillar mjuka skidor, och att du vill kunna åka puder/ vill ha typ 90mm i midjan...

om jag skulle veta att jag hade en säsong med 30-50 cm lössnö framför mig då jag ville åka, skulle jag inte ens fundera över parken ?

Tillbaka
Topp