Det lutar ju åt att du skulle vilja ha/behöva en skida med runt 90mm i midja. Och i den delen av skidsortimentet börjar de flesta skidor bli ganska bra, så det finns nästan inga dålig skidor, bara dåliga åkare... Så det hela blir lite mer hur man vill ha skidan, dvs. om man vill ha den styv så den klarar hårdare åkning eller om man vill ha den lite mjukare för softåkning och trevligare egenskaper i offpisten...
Här kommer några som jag tycker att du borde titta närmare på (jag skriver med midjemåttet):
Völkl Karma 87mm - Grymt allround, prisvärd!
Dynastar Big Trouble 92mm - Nykomling som kan bli en vinnare!
Salomon Gun 90mm - Gamla PR, bra val om du gillar mjuka skidor
Ross. Sprayer BC - Gamla goda Scratch BC, inget nytt vilket knappast behövs...
Head Mojo 90 - Stabil som få, lite som Karma med bra egenskaper i pisten...
Sen så har vi lite bredare skidor...
Ross. Scratch BC 98mm - Som gamla BC, men bättre och fetare! (Den jag kommer köra på i vinter ;-) )
K2 Seth Vicious 98mm - Skidan som antagligen är sämst av de skidor som nämnts i pist, men tokig i OP:n. Grymt snygg, vilket är en köpanledning för många... tyvärr...
Dessa skidor är rel. enkla att få tag på, alla utom Head har jag för mig går att få tag på hos Sport-Conrad... Sen så har du Line som du själv nämnde, och Armanda ARV, men de skidorna kan du nog räkna med lite krångel för att få tag på, och antagligen lite högre pris än 5000.
Lycka till!