Vilka skidor passar mig?

Lasseheterjag

Ny medlem
Vilka skidor passar mig?
Tja!

Ska investera i ett par nya skidor nu till vintern. Men vet inte riktigt vad jag ska satsa på. Detta blir mina första egna skidor. Jag åker ganska blandat, men på senaste tiden så lutar det mer åt park åkning. Hyrde ett par twintips förra året. Dessa var roliga att hoppa och snurra på, men totalt värdelösa i pisten, vet inte hur ofta jag tappade greppet när jag svängde och kasade på sidan.
Så jag vill inte bara ha en park skida, utan en som passar lite överallt, även offpist. Är ca 190 lång och väger runt 90 kg.
Budget, gärna under 4000:- med bindning.

Tack på förhand!
Lasse

Vilka skidor passar mig?
begnangnade skidor, eftersom du förmodigen hade fått lägga ut mer än 4000 på de du söker..

kanske alpha, skott p 3, amplid skida.. dock är park skidor sämre än pist skidor i pisten.. om de ska vara park skidor... k2 extreme möjligtvis.

Vilka skidor passar mig?
Hyr skidor och testa dig fram. Gillar du skidorna, så köp dem. Man brukar kunna få bra pris av uthyraren.

Senast ändrad:
Vilka skidor passar mig?
Teufel sa:
begnangnade skidor, eftersom du förmodigen hade fått lägga ut mer än 4000 på de du söker..

kanske alpha, skott p 3, amplid skida.. dock är park skidor sämre än pist skidor i pisten.. om de ska vara park skidor... k2 extreme möjligtvis.
Har funderat lite på begagnade skidor, men har inte hittat något bra ställe som har just begagnade. Blocket har ju inte mycket direkt. Scott P3 såg bra ut och har ju fått bra betyg, ska leta vidare och se om jag kan hitta ett par sånna.

Vurpollon sa:
Hyr skidor och testa dig fram. Gillar du skidorna, så köp dem. Man brukar kunna få bra pris av uthyraren.
Det är ju det som är problemet. Är jag tvungen att hyra skidor så drar pengarna iväg. CSN är inte direkt givmilda! :) Men det låter helt klart vettigt att hyra innan och köpa sen.
Aja får se hur jag gör, ska ner till intersport och snacka lite med dom.
Tack för svaren!

Senast ändrad:
Vilka skidor passar mig?
Hej Lasse.

Jag har åkt 60-70 dagar på Big Trouble de senaste två åren. De är mångsidiga och klarar sig mycket bra i pisten. Minde offpiståkning i kanten av backen klarar de men jag tyckte bärigheten var lite dålig (jag väger knappa 65kg och åkte på 176cm skidan). Så mitt råd är att gå på en något bredare skida om du vill åka offpist med de också annars är de bra skidor.

Vilka skidor passar mig?
Teufel sa:
P3 är sämre än dem övriga offpist men jag tror bättre i pist. Har inte åkt på någon av dem..
Tycker det känns väldigt fel att du ger utlåtande kring skidor du inte vet något om eller har åkt på... blir väldigt missledande för trådskaparen och andra personer som inte känner till marknaden.

Vilka skidor passar mig?
Lasseheterjag sa:
Vad tror ni om ett par Scott P3, Dynastar Big Trouble eller Head Supermojo?
Ligger i min prisklass begagnade.
Här skiljer ju sig supermojon rätt rejält från de andra två. Supermojon är tung och styv, saknar twintip och lämpar sig inte det minsta för park. Slagigt tävlingsföre eller annan skitsnö lämpar sig bäst. Allt annat än en lättåkt parkskida.

Dynastar Big Trouble är en rolig varjedagskida om man vill ha mest ut av skidan i pist och park. Bra bett i pisten, ok utanför (bättre än P3, eller ja, jag har inte kört P3 men jag har svårt att tänka mig att den är bättre utanför) och helt ok i park. Tror denna skida är ett klokt val, om du inte vill ha en mjukare skida, BT är bland de styvare dubbeltopparna.

Vilka skidor passar mig?
om du vill ha en allround-skida tycker jag att du ska pröva salomon lord skidan den kanske är i kortaste laget för dig men ändå värt att prova. grymm skida.

Vilka skidor passar mig?
jonathan_chips sa:
Teufel sa:
P3 är sämre än dem övriga offpist men jag tror bättre i pist. Har inte åkt på någon av dem..
Tycker det känns väldigt fel att du ger utlåtande kring skidor du inte vet något om eller har åkt på... blir väldigt missledande för trådskaparen och andra personer som inte känner till marknaden.
Vadå, inte så jätte missledande när jag skriver att jag inte åkt på dem. Har en del kunskaper om p 3an. 3st polare kör på dem.

Vilka skidor passar mig?
Har hittat ett par Scott P3 billigt som jag är sugen på. Så det får nog bli dom. Gillar jag inte dem, så är det ju bara att sälja :)
Tack för era svar!

Vilka skidor passar mig?
Jag köpte nyligen ett par begagnade völkl karma 07 för ett bra pris.
Har inte åkt på de själv men vad andra har sagt så låter de som en bra ''allround'' skida som ska passa till det mesta.
Har sett vissa annonser här inne på freeride.

Vilka skidor passar mig?
Tycker du borde satsa på ett par begagnade mittmonterade armada arv, sköna i park, pist och har en midja på 92
som även klarar av om du ska köra lite offpist.

Senast ändrad:
Vilka skidor passar mig?
jeppee sa:
Tycker du borde satsa på ett par begagnade mittmonterade armada arv, sköna i park, pist och har en midja på 92
Varför mittmonterade? Skulle snarare föreslå att de var monterade på linjen eller kanske ett par cm fram. Men mittmonterat?

Vilka skidor passar mig?
Jarle sa:
jeppee sa:
Varför mittmonterade? Skulle snarare föreslå att de var monterade på linjen eller kanske ett par cm fram. Men mittmonterat?
För att skidan ska bli så mycket "park" som möjligt antar jag.. Trådskaparen sökte ju parkskidor.

Arv är väl lite större än övriga nämda om jag heller inte minns fel.

Annars finns det nog ingen andledning vad jag kommer på..

Tillbaka
Topp