Vilka skidor ska jag ha?

Mangeeee

Medlem
Vilka skidor ska jag ha?
Tjena alla,

jag ska börja åka skidor igen efter ha åkt swowboard sedan 94 så det var ett tag sedan man stod på ett par lagg. Ska till Alperna och köra så det finns risk för lite puder. Gillar att bränna men vill kunna göra snäva svängar som på snowboard (omöjligt) men nästan då. De ska flyta på puder men samtidigt kunna köras av en ovan åkare i pist.

Jag är 170 cm och väger 63 naken
:)

Någon som har ett tips?

Mange

Vilka skidor ska jag ha?
Läs senaste skidtestet i Åka Skidor. Där får du en bra överblick på utbudet av skidor.

Vilka skidor ska jag ha?
Om du vill ha ett par skidor med kort radie som samtidigt flyter hyffsat i lössnö tycker jag att du ska kolla lite på Snowrider´s modeller. Det är ett ganska ovanligt märke som gör väldigt udda skidor. Mig veterligen är de ensamma om att göra breda skidor med radie neråt 15 meter. Jag har en Snowrider Titanic 177cm som är ett par år gammal och det är en fullständigt egen skida. Den har måtten 127-80-117 med 14 meters radie. Den är handbyggd med en racemässig sandwichkonstruktion med översida av polerat stål och är REJÄLT styv. Känslan när man åker den är ungefär som en slalomcarver fast mycket biffigare. Jag har den som komplement till ett par "vanliga" bredlagg (Arno). Att åka Snowridern i vårsnö kan få vem som helst att jubla. Den korta radien gör att den går bra i svår snö offpist. I djup nysnö är den för styv för min smak, men det är nog mest en vanesak.

Titanic finns inte i sortimentet längre, men ersättaren RaceCurver är i stort sett samma skida. Eftersom du är så pass lätt skulle kanske Classic, som är en mjukare och snällare modell, passa bättre.

Kolla in www.snowrider.at för mer info.
Tyvärr tror jag inte att skidan finns att köpa i Sverige.

Tillbaka
Topp