Vilka skidor ska jag köpa? (medelgod åkare som vill utvecklas)

Pandan92

Ny medlem
Är ute efter ett par nya skidor och behöver tips på vad jag ska välja. Har väl åkt i 6-7 år, lärt mig åka kontrollerat med med skärande svängar i lättare nedfarter (dock inte i branta backar eller hårt underlag), har tidigare åkt med ett par Fischer Sceneo S100 som ju är en nybörjarskida.. Och jag har ju trivts rätt bra med dom och lärt mig carving med dom men känner samtidigt att dom börjar kännas sladdriga och ostabila när man börjar vilja öka farten och pressa lite mer. Så nu är vill jag köpa ett par nya skidor som ger mer stabilitet och kontroll även när man vill dra på och pressa lite mer och som jag kan utvecklas i. Har testat ett par Fischer RC4 (minns inte vilken modell) och tyckte dom kändes sjukt mycket skönare och stabilare att åka med än dom jag har nu, man kunde dra på ordentligt utan att det sladdrade och kanade. Kan det vara ett bra val för mig? Gärna tips på fler bra skidor och vilken längd jag bör välja. Jag är 179 lång och väger 64 kg. Vill som sagt ha ett par bra skidor för pisten som funkar att köra på en del dag i olika förhållanden och känns stabila och snabba men samtidigt inte alltför tungåkta eftersom jag är relativt lätt.

Hej!

Finns massor med grymma skidor i den här kategorin. Vad jag föreslår är att du tittar på en skida med en midja omkring 80 mm och i längd omkring 170 cm. Fördelen med en skida med denna bredd är att den är förhållandevis kvick från kant till kant men ändå tillräckligt "fet" för att trivas i en uppkörd pist och lössnö. Om du väljer en skida från Fischer, K2, Rossignol, Völkl eller något annat märke har mindre betydelse.

Fischer gillar att kalla sina skidor RC4 så det säger egentligen ingenting. Personligen är jag mycket förtjust i Völkls skidor och en skida du skulle kunna testa är Völkl RTM 81 eller Völkl RTM 84. Det här är grymma friåkningsskidor för pist och skiljer sig från de i stort sett alla andra märken genom att vara "fullrockade". Detta gör dem fantastiskt allsidiga, lättsvängda med grymt skär samtidigt som de sladdar villigt när det behövs, men framförallt är de otroligt smidiga när det börjar bli uppkört i pisten.

Det bästa du kan göra är att testa lite olika modeller. De flesta större alpina anläggningar har testskidor. Men ... välj en skida som ger dig lite utmaning, annars är risken stor att du köper något som är för vekt, du lär dock inte hitta något klenare än dina Sceneo S100! :-)

/MM

Tack för tipsen! Ska kolla upp dom skidorna. Vad innebär det att skidorna är "fullrockade"?

Fullrockad innebär att rockern (böjen uppåt) går längs och genom hela skidan.

Eftersom jag tänker köpa nya skidor så tänkte jag att det är lika bra att köpa nya pjäxor också :) Vad bör jag satsa på där? Vilken flex? Ser att vissa återförsäljare erbjuder formgjutna sulor, är det bra? Aldrig provat det tidigare. Vill ha bra pjäxor som jag kan använda länge och som jag utvecklas som åkare med. Mina nuvarande Salomon har hängt med ett bra tag nu och känns för mjuka tycker jag, vill ha nåt hårdare mer racingaktigt ;)

Vad gäller pjäxor så får man gå till en butik och prova sig fram med hjälp av kunnig personal. Tyvärr verkar det finnas gått om okunnig personal så det gäller att välja butik med omsorg. Formgjuten sula brukar rekomenderas, den befintliga brukar inte vara nått att ha. Men du tänker helt rätt i att köpa en ny pjäxa om du inte är nöjd med dom gamla, en välsittande pjäxa är viktigare än skidan för en bra upplevelse.

Såpass! Pjäxorna är viktigare än skidorna alltså? Om någon vet om någon välsorterad skidbutik med kunnig personal i trakten av Sundsvall eller Östersund så tipsa gärna :)

Skidor som jag piskar på i pisten med är Rossignol experience 83. Tycker dom är riktigt goa att lägga på skär!
Själv väger jag bara 60kg anser inte att dom är tungåkta lr något sånt. Funkar bra att trycka på med i högre hastigheter då jag åker ganska så aggressivt. Vill du ha lite mer offpist vänliga hade jag nog kört på 88an. Årets modeller tror jag har ''honeycomb'' teknologin vet ej om det gör dom mer fladdriga men 2013/2014 modellen har ej det. Funkar alldeles utmärkt o piska på i pisten med, rekommenderas!

Här kan du läsa o kolla på lite videos om skidan 2013/2014 modellen
http://www.skis.com/Rossignol-Experience-83-Flat-Skis-2014/317561P,default,pd.html

Tillbaka
Topp