Vilka skidor ska jag välja?

freeride_nu

Aktiv medlem
Jag vet att detta är en ofta återkommande fråga men jag kan inte bestämma mig för vilka skidor jag ska köpa.

Jag är ute efter ett par feta skidor som även funkar när man råkar hamna i pisten. Jag är 185 cm lång och väger 69 kilo. Jag vet att "HitMe" förespråkar långa skidor men efter att ha åkt 110 dagar denna säsong på ett par Ross T-Power Viper 167 cm (Det blev inte nån puderåkning i år men nästa säsong blir det mest det) som är helt underbara så vill jag inte ha ett par allt för långa skidor. Helst inte längre än 185-190 cm. Visst vore det skönt att bränna i 150 km/h på ett par långa lagg men jag vill ha ett par skidor som funkar även när man kör långsamt och när man hamnar i en smal trixig colouir eller i skogen. Ett måste är att den funkar skapligt i pisten men ändå är ganska fet. Det vore skönt om skidan även svalde det mesta i uppkört puder. Min åkteknik är det inget fel på men benstyrkan kunde väl varit lite bättre. Åxå ett skäl till att jag inte vill ha 2 meterslagg.

Hoppas ni har några förslag på vad jag ska köpa. Ska iväg till Stryn i sommar så vi kanske ses där.

Bye. /Jocke Danlid.

Jag körde den här säsongen på ett par Dynastar Arno Adam 188cm. Dessa skidor kan jag rekommendera dig att testa om du vill ha en skida som fungerar överallt. Den är 80mm bred under foten. Det ger ett hyffsat flyt i löst, även jämfört med rena offpistskidor som AK Launcher (uuuuhh, så trög den är i pist om man inte kör stenhårt hela tiden) eller PocketRocket. Skillnaden mot ett par "70-skidor" är enorm. När jag köpte skidorna skulle de ersätta mina gamla allmountains XScream som har hängt med sedan -98. Nackdelen med XScreamen är och har alltid varit den otrygga känslan på hårt underlag och hög fart i pist. Jag har därför tidigare alternerat med en Völkl P30 RaceCarver (188cm) de dagar som det har blivit enbart piståkning.
Det som slog mig mest med Arnoskidan är att de är så MYCKET bättre i pist än de gamla Salomonskidorna. Kortsväng, carving, blådåre, allt funkar rikigt bra. Faktum är att jag har åkt klart mest på dem under vintern. Jag tycker att det är roligare att åka på Arno:n tom i riktigt isiga förhållanden. Efter något åk med Völkl-skidan (som är konstruerad för isiga pister) byter man tillbaka till Arnon bara för att den går bättre. Tar man sedan exempelvis ett åk med den gamla guldskidan Ross Viper 9.9 blir man nästan rädd av den totala frånvaron av stabilitet. Man blir blir smärsamt påmind om att utvecklingen går framåt.

Jag tycker att du ska satsa på en lite hårdare skida med midjemått mellan 80 och 85 mm. Testa Völkl G41, Arno (finns även i en fullblodsversion i 198cm och 87mm, stum som få) och andra skidor i samma segment. Under vintern har jag även åkt en del på PocketRocket 185cm(brorsans val). Den är betydligt ostadigare och känns på något oklart sett lite överstyrd i pist, men den har samtidigt ett svårslaget flyt i lössnö för en 185-skida.
När det gäller längden kan jag säga att jag är 182 cm och väger 75 kg och tycker att 188 cm är helt perfekt i längd. Visst kan det kännas smidigt med en 175-180-skida när man ska packa skidboxen, men speciellt utanför pisten känns det otryggt. Inte bara i hög fart som ofta nämns, utan även i lugnare åkning med korta svängar. Man får känslan av att skidorna dippar och att man håller på att ramla framåt. "Lösningen" blir då att ta plats i baksätet och det är ju inget som värmer i själen. En 200-skida å andra sidan blir hopplöst trög och trist när man inte vågar släppa på och snön börjar bli tung. Man blir helt enkelt tröttare av att åka på en så stor skida. Lever man för de där långa svängarna i uppkört puder nerför en lagom lutande äng slår de dock allt.

Vad du än köper, så gå inte under 80 mm i midjemått. Snacket om att breda skidor inte funkar bra i pist är rent skitsnack. Har man åkt en vinter på breda grejor känns det snarare som att skidor under 70 mm inte fungerar någonstans. Man ställer om tekniken omedvetet till den bredare midjan och när man sedan byter tillbaka känns även en raceskida som en 1000-kronors skumskida. Fladder, fladder och sedan står man åter på bredare grejor...

Jag håller med MnO. Feta skidor är bättre i pist än vad man kan tro om man inte provat. Jag kör själv G41 och dessa skidor håller ett skär som är helt otroligt. Är det riktigt hårt håller en smal riktig storslalomskida givetvis greppet bättre och ger mer kick ur svängen, men G41:an ger intressant nog ett stabilare intryck.

Obs att jämförelsen då är mellan G41 och en riktig storslalomskida, gjord för racing på WC-nivå. På en sådan racingskida måste man dessutom ligga på som ett jehu och köra med en extremt aktiv kantisättning för att den skall funka. G41:an funkar också bäst med lite mer aktiv stil, men kräver ändå inte lika mycket energi.
Jämfört med de flesta "smala" friåkningsskidor är en skida som G41 mycket roligare, även i pist.

Möjligen men undantag för rent puder är de förhållanden man har mest nytta av G41:an all typ av uppkörd snö. Med en så pass bred skida kan du ligga och bränna över och genom i stort sett vad som helst i stora super-G svängar med mycket kant. Med en storslalomskida är detta i princip omöjligt eftersom den måste ha något hårt att sätta emot för att svänga bra.

Slutsatsen är att om du bara kör stenhård pist och har en lysande teknik kan en bra storslalomskida vara rätt val. Om du ens funderar på någon friåkningsliknande variant, gå hela vägen upp över 80mm. Är du orolig för pist-egenskaperna, välj någon av de lite rejälare bredisarna som t.ex. G41 (eller Arno som jag dock inte provat).

HitMe

Jag köpte ett par Rossignol Bandit xXx 188 den här säsongen och det är det roligaste jag åkt på. När man väl vant sig vid denna lite bredare skida (det tar ett tag innan man lär sig att kanta)är den hur sjysst som helst. Den funkar i pisten (när det är mjukt i pisten är den suverän, man flyter liksom fram lite som på snowboard), men eftersom skidan är väldigt mjuk fladdrar det lite när det är hårt, men det funkar, absolut. Jag åkte mest pist förut av den enkla anledningen att det gick att åka fortare där och jag var rätt sopig utanför pisten överhuvudtaget. Men med mina xXx:or skövlar jag fram med storslalomsvängar oavsett underlag.
Jag har bara testat xXx:an och det är helt klart en bra skida, dessutom är den rätt fräck. MEN jag tror inte att det spelar någon större roll vilken "fatski" du väljer jag tror att du blir nöjd med vilken du än väljer, de flesta verkar iallafall nöjda med sina "fatskiis" oavsett modell. Det som kan vara bra med xXx:an är, att jag tror att den är lättare än andra men jag har inte superkoll om det verkligen är så. Vilken du än väljer se till att du inte får styva och tunga racebindningar påmonterade. Fånigt att sabba skidans egenskaper, om skidtillverkarna vill att deras skidor ska vara tunga och vridstyva gör de skidorna tunga och vridstyva.

Har åkt nere i chamonix i 2 säsonger och rekomenderar att köpa ett par hyfsatlånga feta skidor!
Köpte i år ett par Fischer bigstix 84, dessa funkade utmärkt i de flesta förhållanden, upplevde dem som riktigt stabila i höga farter!
Ska du ner till alperna eller över atlanten så köp ett par riktigt feta skidor, skulle faktiskt rekomendera ett par fischer bigstix 106 riktigt grymma lagg! väldigt bra sväng i dom trots att de är så otroligt feta, sväljer allt!
Ett tips är att köpa den nya diamirbindningen, och ett par hudar!

Lycka till i skid köpet!

Danne

Tillbaka
Topp