Vilka skidor?

• Trådstartare Trådstartare Robinhammar
  • Start datum Start datum
R

Robinhammar

Guest
Vilka skidor?
Till nästa säsong är det dags att köpa nya skidor. Det kommer helt klart att bli mest parkåkning men det kan även bli en del lössnöåkning. de skidor jag har tittat lite på är:
Salomon 1080
Dynastar Trouble Maker
Armada AR5
K2 Public Enemy
Rossignol Scratch FS
Rossignol Scratch BC
Head Mad_Trix Mojo
Head Mad-Trix

Jag är 182cm lång och väger 71kg.
Vilka skidor bör jag välja i vilken längd? Motiverade svar tack.

Vilka skidor?
Jag tycker du borde köpa en Rossignol ScratcH BC 182cm.

Det är en kanon skida i både pist, park o puder... Är väldigt lätt! Har varit i topp på alla tester jag läst om! En av dom skidorna vi sålt överlägset mest av i år! Sen är den dessutom ruskigt snygg nästa säsong!

Kan ju läsa lite recensioner om den här på freeride eller kolla i t.ex. åka skidor, fri flyt, brant osv...

eller skicka ett mail med dina frågor så skall du få svar på det du vill!

är inget fel på FS skidan heller. bara det att du ville ha en du kan köra puder med oxo och då är BC den ultimata!

Vilka skidor?
Kolla in resp. skidmärkes hemsida där ser du ju vad skidorna går för + att det går att hitta längdguider. Sen kollar du runt på nån av de andra 3949 st trådarna om "vilka skidor är bäst" och även recensionerna som finns här (tror t.o.m. det finns nån form av längdguide på freeride.nu).

/ Finnudin

Vilka skidor?
Även om recensionerna här ofta tenderar att vara kraftigt subjektiva och ofta skrivna av personer som recenserat just den skidan dom äger och därmed anser den vara det bästa marknaden har att erbjuda :)

/ Finnudin

Edit: en liten pinsam miss - förvirrad.

Vilka skidor?
Spoone - joo jag har kollat en hel del på BC, läste att den vann testet av twintips i åkaskidor nyligen och snackade om hur den var att åka på med en kille när jag var uppe i funäsdalen för ett par veckor sen.

Finnudin - Nog har jag läst recensioner här på freeride men man märker tydligt att det är som du säger :) recensionerna på alla skidor har två sidor, en större o en mindre. Den större är de som äger skidan själva och ger den toppbetyg alla kategorier oavsett om det är en renodlad pakrskida så kan man läsa sig till att den är oslagbar i puder osv vidare. Den mindre gruppen är de som själva äger en annan skida och sågar den recenserade totalt.

Därför ville jag ha lite seriösa tips genom att fråga eftr motiverade svar på vilka jag bör välja :)

Tack för svaren båda två.

Vilka skidor?
alla vet ju att jibbing å parker är för småglin och tunnisar. nä ett par stöckli dh 217 cm serie c, tunga Vistplattor, marker 12-24 gör tricket. 140 på rakorna 40 m flyg ja där snackar vi macho där snackar vi män! eller ett par stormrder dp 201 om man tvunget ska fjanta runt på kortplank

Vilka skidor?
Jag vet att "Alla" skriver om sina egna skidor, men jag kommer gora det enda.
Jag glider runt pa K2 Public Enemy och jag har nog aldrig glidigt pa ett par battre lag, for mitt endamal. Jag aker puder 50% och Park 35% och resterande tid ar det ju bara pistglidadande. Skidorna funkar ackligt bra Switch och funkar extremt bra i puder, knacker pa rails. Ja det enda som ar negativt med dom ar att dom kan bli lite fladdriga pisten nar man slapper pa rejalt. Kan ha att gora med att jag kor nastan mittmonterat men vad vet jag.

Jag kor pa 169:orna(k2 mater bara ytan som man aker pa) och ar 172 och vager 72 pannor.
Sa skulle nog tanka mig att 179:orna skulle funka perfekt for dig!

Ursakta att jag inte anvander åäö, Bor i Kanada!

Vilka skidor?
Ook. För jag kommer köra typ precis som du gör. Fasen också, när jag var i Österrike kunde man köpa Public Enemy för 3500 utan bindning. Vad kostar dom i sverige? Någon som vet?

Vilka skidor?
jag ska nog skaffa salomon 1080 till nästa säsong! jag har fjolårets 1080 + 1080 pjäxor...så jag måste fortsätta min trend:) nämen jag är himla nöjd med alla salomons produkter!

Vilka skidor?
FredrikB: 350 pund == 3500 SEK??? Du ska inte vara ledsen för att du inte köpte skidorna, men däremot för att du inte spekulerade i valuta... med tanke på den extremt låga växelkursen på just pund/SEK. Eller var det euro-tecknet du siktade på? :D

Snowaddicted: sålly för att jag kluddar i din tråd.

Vilka skidor?
Gelay - lugnt, du låter ju iaf som om du kan motivera varför du åker på de skidorna :) känner en kille som glider runt på såna nu och han har också bara talat gott om dem.

kan ju alltid leta efter nuvarande public enemy till nästa säsong så kanske man kan få dem lite biligare.. en så är ju nästa PE inte ens häften så snygga som årets ;)

Vilka skidor?
Gelay, du kan inte ordna hem ett par st. skidor från canada då? vi verkar ju vara mer än 3 som vill ha nya till nästa år :P du får 200 kr dricks av mig :D. om vi är 4 st blir det 800, är vi 8 blir det 1600! då har du råd med ett par helt ok goggles ;)

Vilka skidor?
" Jag tycker du borde köpa en Rossignol ScratcH BC 182cm.

-->Det är en kanon skida i både pist, park o puder...<-- Är väldigt lätt! Har varit i topp på alla tester jag läst om! En av dom skidorna vi sålt överlägset mest av i år! Sen är den dessutom ruskigt snygg nästa säsong!

Kan ju läsa lite recensioner om den här på freeride eller kolla i t.ex. åka skidor, fri flyt, brant osv...

eller skicka ett mail med dina frågor så skall du få svar på det du vill!

är inget fel på FS skidan heller. bara det att du ville ha en du kan köra puder med oxo och då är BC den ultimata!"

No offense nu, men jobbar du på Stadium eller Intersport eller dylikt? Den markerade kommentaren låter nämligen som något Stadium skulle skriva i sin vinterkatalog.

Hur kan en skida vara kanon (grym som få?) i pist, park och puder samtidigt? Antingen är den "kanon" i pist, dvs snabb som en vessla från kant till kant, ganska kort och vridstyv (gärna lite tyngd i den också, det ger ett i mina ögon stabilt intryck). Eller så är den bra i puder, dvs hyffsat bred samt "mycket" längre än en pistskida (iofs kan man ju stå på duktigt i pist med en sådan, men det är ju inte riktigt vad man avser när man säger pistskida).
Nu är inte jag någon jibber, men vill man inte ha en lätt twintip-skida som inte är alltför smal när man leker i parken?

Eftersom jag inte personligen åkt på skidan borde jag egentligen plugga en socka i käften, men ovanstående kommentar är en ekvation som inte går ihop.

//Dr. Snow

Snödjup

Tillbaka
Topp