Vilka skidor?

Emmis

Aktiv medlem
Vilka skidor?
4 timmar och en annons senare var jag av med två par skidor. Nu kliar det i köpnerven.
Vill ha lite input; det som såldes var Santa Ana 92 o La Nina 113.
Inte för att de var dåliga skidor eller så men mina knän e inte vad de varit. Behöver nått mer lättsvängt. Tänker jag nu ska ha ett par i segmentet 86-92mm
Åkte största delen på mannens salomon qst 92 ifjol men nu tycker han jag behöver nått eget😳 Qst är naturligtvis ett säkert val men vad annat erbjuder marknaden? Skidtestarhelger å sånt är inte möjligt så de blir troligen att shoppa å hoppas de lyckades
Spex: 174cm 90 kg 40 år. Ingen extremåkare, snarare feg. men har ett hyggligt antal skiddagar endå. Ingen skolad åkare men brukar ta mig ner för det mesta sgs.

Vilka skidor?
Dynastar M-cross är roliga och svänger lätt och fint, har ett par själv och köpte även ett par till syrran -båda är väldigt nöjda. Detsamma gäller Elan Wingman. Elan Ripstick är oxå kul att åka på men är inte lika vass när det är hårt/isigt.
Stöckli Stormrider är en jättetrevlig skida men smakar det så kostar det...

Vilka skidor?

Här är en utgångspunkt. De är inte särskilt mjuka men fru Radler som har åkt mindre än du, och som började åka när hon var äldre än du är nu upplever deras föregångare Kenja som lättsvängda och trygga.
Undrar om jag behöver så mycket skida, överlag tycker jag völkl varit lite mycket stål.
Dynastar M-cross är roliga och svänger lätt och fint, har ett par själv och köpte även ett par till syrran -båda är väldigt nöjda. Detsamma gäller Elan Wingman. Elan Ripstick är oxå kul att åka på men är inte lika vass när det är hårt/isigt.
Stöckli Stormrider är en jättetrevlig skida men smakar det så kostar det...
har kollat på m-cross. Visst e de fortsättning på legend? Har ett par sådana som också borde säljas… gubben har ett par Elan Ripstick 106(?) å de e definitivt för mycket skida för mig o min sargade kropp. E wingman lillebror? Har aldrig åkt den eller stöckli för den delen men sådan budget finns endå inte:p

Vilka skidor?
Undrar om jag behöver så mycket skida, överlag tycker jag völkl varit lite mycket stål.

har kollat på m-cross. Visst e de fortsättning på legend? Har ett par sådana som också borde säljas… gubben har ett par Elan Ripstick 106(?) å de e definitivt för mycket skida för mig o min sargade kropp. E wingman lillebror? Har aldrig åkt den eller stöckli för den delen men sådan budget finns endå inte:p
M-Cross är en helt annan konstruktion så nej, de kan väl inte sägas vara en fortsättning på Legend. De är lättåkta men erbjuder en hel del prestanda om man vill, de kan både slöåkas och gasas ordentligt på. Väldämpade men med mycket känsla.
Wingman är en pistskida medan Ripstick är mer friåkning. Wingman finns i flera olika varianter, bredder och styvheter varierar, och går jättefint i pisten utan att vara väldigt krävande ens i de mest avancerade versionerna.
Ripstick är mjuk, smidig och responsiv och är superkul i skogen, bland pucklar och även i pisten om det inte är riktigt hårt och isigt. Väldigt lättåkt utan att vara mesiga.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp