vilka skidor?

Johhhhan

Medlem
vilka skidor?
Tja, ska till chamonix en säsong nu till vintern och ska köpa skidor. har åkt skidor sen barnsben men sista 7-8 åren har det blivit mest bräda. Mne nu när man ska till dom stora bergen för första gången så tänkte jag sadla om till skidor. men vilka ska jag köpa? Ha tänkt åka mestadels offpist men dom ska funka i pisten och i parken oxå. jag väger 85 pannor och är 185 cm lång. kom gärna med tips om pjäxor och bindningar oxå,.

vilka skidor?
Völkl V-PRO har ju fått bra kritik. Nya teneightyn har ju blivit bredare så den ska ju funka utanför pisten. Funderar själv på att köpa ett par ny skidor men vet ej själv vilka...

vilka skidor?
Ska du ha ett par skidor som funkar till allt det du vill så är det bara att gå och köpa ett par VÖLKL V-SKI PRO 190 cm

vilka skidor?
Du ska ha Scott Santiago 185 cm! den är en helt otroligt bra skida! du kommer inte bli besviken, den funkar till jibbing, pist, big-mountain...allt!
//jacob

vilka skidor?
Kan verkligen rekommendera Stöckli Asteroid. Enligt min mening den absolut bästa offpistskidan. Rekommendera dig att satsa på en fetare skida. Kolla även följande skidtest: www.2plank.com/skidtest_02-03/fetton.asp

vilka skidor?
Om ja bara skulle ha en skida så skulle nog jag satsa på ett par Salomon 1080. Har själv ett par av den gamla modellen som jag kört på nu i tre vintrar och som alroundskida så är dom perfekta. Och den nya modellen har blivit lite längre och bredare. Alltså är den antagligen ännu bättre! Har själv tyckt att mina (177cm) varit lite korta ibland men med härliga 181cm så lär det lilla problemet vara ur världen. Salomon har även fixar till sidoskärningsradien lite så att den blir lite kvickare i år (18m).
Salomon 1080 är oxå en perfekt sida för dom som inte åkt så myckt, den är förlåtande och lättåkt samtidigt som den är det perfekta verktyget för den hjärnlösaste jibbunge du kan tänka dig...

Så mitt råd: Köp 1080 181cm! o bli glad :)

Ps. snygg e den oxå!

vilka skidor?
Ok, VÖLKL verkar ju ha fått bra kritik men hur är det med pocket rocket, funkar dom både i pisten, parken och offpisten eller hur är head madtrix?
Pjäxor, bindningar?

vilka skidor?
Atomic Stomp 186, K2 AK Enemy 188 eller Rossignol Scratch BC 188 låter som vettiga val för din del. Hybrider mellan fat-skis och jibb-skidor med andra ord och i mitt tycke bättre och roligare val än uttjatade Pocket Rocket.

Bindningar? Salomon s914 funkar klockrent. Pjäxor är det väl bara att gå till en seriös nasare som kan sin sak och prova ut ett par som passar dina fossingar. Ett hett tips är väl att vänta tills du kommer ner till Cham, bättre urval och större kunnande än på de flesta håll här hemma.

vilka skidor?
Pocket Rocket är för mjuka för dig. Jag tror att du kommer att få svårt att hitta en skida som är bra överallt. Vad kommer du att åka mest? Är det offpist/friåkning satsa på ett par fetare skidor (du har fått bra tips på tex. Stöckli eller Völkl). Eller kommer du att åka mest jibbing, satsa då på ett par Head Madtrix, 1080 eller Scott. Jag tror att du blir besviken om du försöker hitta en skida som skall funka överallt. Det går inte att jämföra känslan att åka offpist med ett par fetare skidor jämfört med 1080 eller annan jibbingskida. Skall du till Chamonix en hel säsong så lägg pengarna på ett par feta skidor annars kommer du att bli grymt besviken.

vilka skidor?
Självklart ett par Salomon AK Rocket!! Den enda skidan som går att åka på i Chamonix. Har du något annat kommer lokalbefolkningen att skratta och håna!
Dessutom är det ju ett Franskt märke..

Jag har ett par att sälja, intresserad..?

vilka skidor?
Läser inte folk vad dina önskemål är! Offpist, pist och park!
De enda som har varit rätt ute är Neandertalaren, Madz, Jacob och Glisseur.
Självklart ska du ha något i stil med Völkl V-Ski Pro, Scott Santiago eller Ross Scratch. Salomon skidorna är på tok för klena en kille i din storlek och de andra skidorna som föreslås klarar max två av dina kriterier, de flesta bara ett. Och de som snackar om att det inte finns skidor som funkar till allt har inte testat dessa skidor.
Köp ett par V-Pro de gör dig inte besviken.

Bindningar spelar ingen större roll vad det är för något. Alla märken har bra grejer. Se bara till att DIN skalan går till 14.

Gör som alla andra som har ett par V-Ski Pro. Häng med överallt och ha alltid rätt skidor under fötterna.

vilka skidor?
Intressant att Völkl totalhyllas av samma personer varje gång det är frågan om inlägg av den här typen. Missförstå mig rätt, jag gillar också Völkls lagg, men jag har en känsla att det ligger en viss partiskhet bakom inläggen...

vilka skidor?
Du vill inte åka runt på ett par Salomon... om du inte siktar på vm-titeln i världens vanligaste skidor. Och så säger folk att dom är så vanliga för att dom är så bra när enda anledningen i själva verket är för att Stadium inte säljer nåt annat.

vilka skidor?
Om jag vore du skulle jag plocka med ett par gamla skidor eller köpa nåt billigt beggat att åka på de första dagarna. Sedan går du till en seriös välsorterad butik och ber att få testa alla de skidor som har nämnts ovan. Sedan köper du de skidor som känns bäst. Oftast räcker det med kanske en halvtimme på varje skida för att känna om skidan passar ens egen åkstil. Om det sedan blir V-pro, Asteroid, Pocket, Arno eller nån annan så får det väl bli det. Att åka runt på en skida en hel säsong bara för att det är den som är mest "rätt" är ingen bra idé.

vilka skidor?
Provade Völkl V-PRO och tyckte det var en riktigt bra skida för mig, men det behöver den ju inte vara för dig! Jag anser skidor är mycket personligt. Hittar man en modell man gillar, så kan man ju alltid testa andra märken med liknande modeller tills man hittar den ultimata skidan för sig själv. Köp inga skidor för att andra säger de är bra! Åk ner till Chamonix, testa olika skidor där, köp den som passar dig! Man kan alltid snacka med affärerna där nere om att få låna eller hyra skidor som de sedan drar av prisen när du köper. Eller åk till t.ex. Grenoble, där finns stora sportaffärer som ofta säljer ut fjolårets modeller (dessa är ofta samma som årets nya bara med annan design!!). Själv har jag ett par Ross. Bandit xx (första modellen) till offpist och ett par Salomon Teneighty till lek. Ross. Rebel till telis, som jag nog åker mest.

vilka skidor?
Ja köp beggat på plats!!
Finns massa bra skitbilligt ibland. kanse mäst i slutet på sässongen men man kan hitta fynd både i affärerna och privat på anslagstavlorna.
Så ta med ett par skitlagg tillsvidare eller va lite kall och ta med pengar istället...

vilka skidor?
Ska du nere och trängas i Cham så gå till Foot Works i Cham sud, de har räddat mångas säsonger. Absolut bäst på pjux där nere och de kommer hjälpa dig hela säsongen om nått skit händer. Det händer ju att man kör sönder saker och reserv delar behövs. Dessa snubbar får alpingaraget att se ut som amatörer.

Skidor, tja andra har sagt det. Köp begagnat på plats. Du sparar inga pengar på att köpa hemma men det kan vara trist att stå och pruta lagg när du bara vill upp på berget och kruta på. Ta lite tid på dig, kolla runt och testa. Salomon och Dynastar har (eller hade i alla fall) test center på Grand Montets, allt du behöver är ett par lagg att ta dig dit på så kan du prova en massa mysigt.

Lev väl där nere. JAg förbannar min taskiga rygg.

PS glömde, Big is Better när det gäller skidor DS

vilka skidor?
Ledsen YNGVE!
Men jag tror att det är mig Glisseur syftar på.
Men Glisseur ser du inte att jag har plusat för andra skidor också. Och att man lägger ett och annat gott ord för V-Ski Pro känns verkligen inte fel. Jag tror nog att du vet att skidan är bra.

Att jag dessutom gav dig ett plus fick man tydligen bara skit för.

Völkl åkare är trogna!

vilka skidor?
Alla snackar om V-ski pro. Men dom e bara för rädda. Det är självklart att ha ett par Völkl V-ski EXPLOSIVE under pjäxorna när man befinner sig på dom stora bergen och inte i sälen. AIGHT!?

vilka skidor?
-->mini1

Självklart vet och tycker även jag att V-Ski Pro är en bra skida, propsade själv på att en polare skulle köpa dom som telisskida i vintras. Och om du hade mött mig i vintras hade du sett ett par Explosive under mina fossingar tills jag helt enkelt var tvungen att kassera dom på grund av för mycket stenskravel. Har kört Völkl i flera omgångar och har alltid varit nöjd med märket, det var inte det som var min poäng. Jag ville bara påpeka att det finns ett ganska tydligt mönster i vissa inlägg och att jag tycker inte att forumet ska vara en plats för smygreklam från branschens sida.

Om du uppfattar att jag kastar skit på dig så ber jag om ursäkt för det var absolut inte meningen. Jag vet att du har plussat för andra skidor och har ett stort kunnande om vilka plank som är bra eller inte.

Okeh!?

vilka skidor?
OK Glisseur!
Jag förstår vad du menar och tog det faktiskt inte alltför hårt. Några enstaka tårar bara!

Det kanske är så att man skulle skicka en räkning till Völkl efter det som du skrivit. (just kidding)

Men du som verkar vara en inbiten Völkl åkare måste väl förstå att det är ganska lätt att fastna för märket och då vill man ju att andra ska få ta del av det man själv har fått erfara.

Men du kanske har rätt.
From nu kommer jag inte att nämna några enstaka märken i mina inlägg utan hela tiden ha olika alternativ med. Blir dock svårt att inte rekommendera en och annan skida från ...... Eftersom jag tycker att de har den bästa "linen" av skidor just nu.

vilka skidor?
Aj fasen, råkade visst nämna ett visst märke ett antal gånger där, var skickar jag räkningen?

Men att kalla mig inbiten Völkl-åkare är väl att hårddra saken lite. Jag är i så fall också en inbiten Dynastar-, Rossignol-, (tyvärr) K2- och (ännu mer tyvärr, skäms nästan) Salomon-åkare. Har under åren kört (och kört sönder) ett gäng lagg från alla dom märkena också.

Tillbaka
Topp