vilka twintip ska ja välja? någon som kör på goa?

hej

ska köp nya lagg nu te vintern och ja kör i da på ett par k2 public enemy i längden 169cm å dom känns helt perfa i längden å så. kör park å lite puder men laggen ska va mest park.
har för övrigt 2 år gammla public enemy så de behövs nya. de ja gillar me dom e att dom e vrid styva å å stabila men endå rätt smidiga. de ja vill ha mer är en lättare skida och de e ok att den har mindre midja men annars samma egenskaper.
k2
e de någon som kör på någon go modell? eller har erfarenhet om olika modeller?

funderar på trouble maker men känns som den inte finns i rätt längd :S

info.

ÅLDER: 18
LÄNGD: 176cm
VIKT: 70kg
ÅKSTIL: jibb
ERFARENHET/ÅKSKICKLIGHET: åkt park i lite mer en ett år.

skriv inte bara namn uttan skriv varför å en beskrivning.

tackar för svar.

peace out

Senast ändrad:
Då dom lagg du nu redan har är några om utav dom bästa allround-parkskidorna som finns idag så varför inte behålla dom såvida inte stålkanterna osv. är utslitna.
Public enemy har en midja på 85 mm (?) som räcker gott & väl för att köra lite puder, dom funkar väldigt bra i pist för att vara en parkskida och funkar självklart mer än utmärkt i parken.
Annars kan jag rekommendera Dynastar Troublemaker som jag själv kör på, dom funkar bra var man än åker (för att då vara en parkskida), lite mindre midja än Public enemy, den ligger på 79 mm.

Vad vill du att din nya skida ska ha för egenskaper som Public Enemy riktigt har?

Vad jag vet så finns det inget skidmärke som heter Goa, så du har nog misstagit dig. Däremot fanns det ett tv-program med Robert Aschberg och Paolo Roberto för några år sedan som hette Club Goa. Det sändes på tv3. Jag gillade det i alla fall inte, så det är inget jag rekommenderar.

Och dessutom vet jag inte mycket om twintips så jag kan inte rekommendera något där heller.

tackar tackar. jo alltså ja hr funderat på trouble maker men såg att den bara finns i längden 165 å 175 å vet inte vilken ja vill ha då. har för övrigt 2 år gammla public enemy så de behövs nya. de ja gillar me dom e att dom e vrid styva å å stabila men endå rätt smidiga. de ja vill ha mer är en lättare skida och de e ok att den har mindre midja men annars samma egenskaper.

westcoast_surfers sa:
KalleKax sa:
kanske det är dax att läsa detta inlägg innan fortsatta funderingar på vilka skidor man ska köpa.. och vad det är man är ute efter.
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=31135
Kalle
den sög jue. asså fan de stog bara massa blaj okej att alla e bra men han skrev ju inte hur dom e vissa vill ha lätta vissa tunga vissa smala vissa breda fattar du grabben ?
Efter som ett svar på detta skull vara utanför denna tråd har du fått ditt svar på https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=31135 Kalle

CrashX sa:
westcoast_surfers sa:
tyckte inte den va bra endå men de hör inte hit. hjälp mig istället.
Är juh det han gör.
Det är svårt för oss att ge dig bra svar om du inte ger oss tillräckligt med faktaunderlag.
Det var ju det jag sa! Det skulle bli trubbel om du la upp det såhär =P

Men jag tror på 165 om du ska köra trouble maker. Dom jag provade i hemsedal (05/06 det är ju ett tag sen så dom är nog ganska ändrade nu) var jävligt sköna och jag tror dom assar dej bra som vill ha en smidig stabil och vridstyv skida. I början kändes den lite hård men det vänjer man sig vid. Tycker skidan kändes väldigt lätt också.

westcoast_surfers: Spara på svärorden, de gör ingen nytta alls.

Har själv åkt massor på likadana PE som du har fast i 179 cm, och även årsmodellen efter. En välbyggd och ganska styv skida som funkar i alla möjliga fören.

Om du vill gå ner lite i midja kommer du tappa en del flyt i pudret men vinna en del smidighet i parken och lite kvickhet i pisten (beroende på skärning, vridstyvhet, åkteknik m.m.). Eftersom du snart väger som en fullvuxen karl tycker inte jag du ska vara rädd för att gå upp lite i längd, åtminstone till runt 175 cm. De kommer bli så mkt mer stabila i högra farter och större hopp men du kommer inte tappa ngn märkbar smidighet i luften.

Titta också på välbyggda skidor som känns bastanta och relativt styva men ändå är flexiga.

Några bra alternativ som uppfyller dina krav tycker jag är:
Elan MO2 175 cm (16 m @ 118/78/106 mm)
Mojo 80 172 cm (18,90 m @ 112/79/106 mm)
TM 175 cm (21 m @ 112/78/102 mm) som nämnts tidigare tycker jag också är ett bra alt.

Senast ändrad:
Lima-ko sa:
westcoast_surfers: Spara på svärorden, de gör ingen nytta alls.

Har själv åkt massor på likadana PE som du har fast i 179 cm, och även årsmodellen efter. En välbyggd och ganska styv skida som funkar i alla möjliga fören.

Om du vill gå ner lite i midja kommer du tappa en del flyt i pudret men vinna en del smidighet i parken och lite kvickhet i pisten (beroende på skärning, vridstyvhet, åkteknik m.m.). Eftersom du snart väger som en fullvuxen karl tycker inte jag du ska vara rädd för att gå upp lite i längd, åtminstone till runt 175 cm. De kommer bli så mkt mer stabila i högra farter och större hopp men du kommer inte tappa ngn märkbar smidighet i luften.

Titta också på välbyggda skidor som känns bastanta och relativt styva men ändå är flexiga.

Några bra alternativ som uppfyller dina krav tycker jag är:
Elan MO2 175 cm (16 m @ 118/78/106 mm)
Mojo 80 172 cm (18,90 m @ 112/79/106 mm)
TM 175 cm (21 m @ 112/78/102 mm) som nämnt tidigare tycker jag ocksså är ett bra alt.
tack för ett bra svar :P
okej har funderat på trouble maker och på mojo men vet inte riktigt.
peace out

Senast ändrad:
Kul
wc-surfers 1: "svara inte me någon bögig jävla länk"
wc-surfers 2: "länka gärna så ja kan se lite på den"

MarkusO sa:
Kul
wc-surfers 1: "svara inte me någon bögig jävla länk"
wc-surfers 2: "länka gärna så ja kan se lite på den"
HAHAHAHAHAHAHAHA!!!!

Elan skidan tyckte jag var ganska mjuk? Eller har jag blandat ihop? Iallafall tycker jag den är mycket skön oc smidig i rotationerna.

En annan faktor som jag ofta väger in är också priset. Jag vet att jag kan åka/hoppa på de flesta skidor och kan jag inte det på en gång så kan jag lära mig det.

Sen gäller tyvärr samma faktum i skidindustrin som i alla andra branscher, att man ofta betalar för just varumärket och hypen runt det. Detta trots att många märkens skidor idag görs på samma fabriker, av samma personer, fast med olika design.

Således väljer jag ibland skidor efter priset om jag har några likvärdiga alternativ att välja emellan eller köper en skida bara för att den var billig (det var den största anledningen till att jag köpte ett par Line Sir Francis Bacon i våras).

Så begrunda även priserna nedan...
MO2 4500: - inkl. någon Tyroliabindningar antar jag, fast det stod inget i Skiddatabasen.
TM 5000: - inkl. Look PX12
Mojo 80 5700: - inkl. Tyrolia LD12

Lima-ko sa:
En annan faktor som jag ofta väger in är också priset. Jag vet att jag kan åka/hoppa på de flesta skidor och kan jag inte det på en gång så kan jag lära mig det.

Sen gäller tyvärr samma faktum i skidindustrin som i alla andra branscher, att man ofta betalar för just varumärket och hypen runt det. Detta trots att många märkens skidor idag görs på samma fabriker, av samma personer, fast med olika design.

Således väljer jag ibland skidor efter priset om jag har några likvärdiga alternativ att välja emellan eller köper en skida bara för att den var billig (det var den största anledningen till att jag köpte ett par Line Sir Francis Bacon i våras).

MO2 4500: - inkl. någon Tyroliabindningar antar jag, fast det stod inget i Skiddatabasen.
priserna beror dock väldigt mkt på vart man köper dom men håller med dig om att det faktiskt är så att priset ofta hänger på märket, ar6 har ja me funderat på men hitar inte så många bra ställen å köpa på S: ?

westcoast_surfers sa:
Lima-ko sa:

priserna beror dock väldigt mkt på vart man köper dom men håller med dig om att det faktiskt är så att priset ofta hänger på märket, ar6 har ja me funderat på men hitar inte så många bra ställen å köpa på S: ?
Svenskt:

Butik:
AlpinGaraget
Alpint.
Skisbytarboden
(Dock ligger alla dess i Sthlm).

Internet:
http://www.hangloose.se
http://www.skistore.se
http://www.steepstore.com/

Utlandet:
http://www.sportconrad.de
http://www.twintipnation.com
http://www.backcountry.com

varför inte köpa nya PE då? Om du endå gillade dom gamla så lär väl dom nya funka med.

image.php

westcoast_surfers: självklart är det så, du jämför självklart där de är billigast.
ar6, varför då? de är snarlika dina pe i mått, pe 118/85/109 vs. ar6 117/85/107 @ 176 cm, och även i uppbyggnad.

Tillbaka
Topp